.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:40

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 01-05-22 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Authentic

Re: Stang en trens? Ik snap het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:41

Een kneveltrens heeft geen hefboomwerking, en het gaat om de verfijning, je kan kleinere hulpen geven en toch een reactie krijgen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:59

kneveltrens geeft druk op de mondhoeken in bochten en wendingen, geen hefboomwerking.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:53

De stang en trens is er om de hulpen te verfijnen. Je moet hem ook als het ware verdienen je mag er namelijk pas mee rijden vanaf het Z1 en hoger, maar hij is niet verplicht. Je moet de stang niet zien als een handig hulpmiddel om je paard beter onder controle te houden of om hem bijv. beter te laten buigen of zoiets, maar echt als verfijning van de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:56

Vanaf het Z2 is het wel verplicht Lachen

Je rijd met 2 bitten
1 gewoon bit en dan de stang.
Je kunt ze apart van elkaar gebruiken.
Hiermee kun je echt heel erg kleine hulpen geven, maar ze zijn dan toch duidelijk voor je paard.
Dit omdat er veel verschillende hulpen zijn in de Z en hoger en zo kun je met erg weinig te doen, toch veel signalen geven.
Maar gebruik je dit dan met een grove hand, komen deze hulpen ook veel te hard aan.
Daarom pas toegestaan in de Z, zodat je al hebt kunnen laten zien, tot en met de M2 met een gewoon bit te kunnen rijden.

Het is niet de bedoeling dat je er basis fouten mee oplost.
Ik zeg altijd maar simpel.
Met een trens moet je je proef voor een 6 kunnen rijden.
Omdat je met stang en trens extra hulpen kunt verfijnen en zodoende duidelijker kunt zijn, kun je dan een 7 rijden.

Maar het moet niet zo zijn dat je een zware onvoldoene omhoog probeert te rijden door een stang, dan gebruik je het verkeerd.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:57

toch vind ik het jammer dat het wel verplicht is in de hogere klassen. Ik vond dat als je het zonder kan dit ook zou moeten kunnen. Hoe minder hulpmiddelen hoe beter zou ik zeggen!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:35

orsini schreef:
toch vind ik het jammer dat het wel verplicht is in de hogere klassen. Ik vond dat als je het zonder kan dit ook zou moeten kunnen. Hoe minder hulpmiddelen hoe beter zou ik zeggen!

Hier ben ik het mee eens. Maar soms zie je ook springruiters in hogere klasse met stang en trens. Sommige paarden hebben deze bitten misschien nodig. maar ben van mening dat ze echt niet allemaal noodzakelijk zijn. maar dan hebben ze vaak de stang ook vrij los.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:16

runningkawa schreef:
Vanaf het Z2 is het wel verplicht Lachen

Je rijd met 2 bitten
1 gewoon bit en dan de stang.
Je kunt ze apart van elkaar gebruiken.
Hiermee kun je echt heel erg kleine hulpen geven, maar ze zijn dan toch duidelijk voor je paard.
Dit omdat er veel verschillende hulpen zijn in de Z en hoger en zo kun je met erg weinig te doen, toch veel signalen geven.
Maar gebruik je dit dan met een grove hand, komen deze hulpen ook veel te hard aan.
Daarom pas toegestaan in de Z, zodat je al hebt kunnen laten zien, tot en met de M2 met een gewoon bit te kunnen rijden.

Het is niet de bedoeling dat je er basis fouten mee oplost.
Ik zeg altijd maar simpel.
Met een trens moet je je proef voor een 6 kunnen rijden.
Omdat je met stang en trens extra hulpen kunt verfijnen en zodoende duidelijker kunt zijn, kun je dan een 7 rijden.

Maar het moet niet zo zijn dat je een zware onvoldoene omhoog probeert te rijden door een stang, dan gebruik je het verkeerd.

je hebt wel gelijk hoor, maar heb dat stukje even zwart gemaakt... je ziet namelijk heel vaak ruiters die dat niet kunnen, en vreselijk in die mond zitten te raggen en dat met 2 bitten, vind ik ronduit gewoon mishandeling.. en ik snap ook niet dat daar niet op gelet word bij het losrijden e.d. zulke mensen mogen eigenlijk niet met stang en trens rijden, als je op zo'n niveau rijd, dan neme ik aan dat je toch moet weten wat je doet... en ds absoluut nooit aan je teugels gaat trekken of hangen of wat voor afschuwelijks dan ook... maar hoe vaak zie je het niet gebeuren Verdrietig

( niemand hoeft zich aangevallen te voelen hoor , ik zeg gewoon wat ik weleens zie gebeuren... Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:06

De meeste rijden gewoon netjes, maar je hebt er idd wel eens een lomperd tussen zitten.
Die springt er dan tussen uit en valt op.

Maar ik denk dat ik niet wil weten hoe zo'n malloot aan een gewone trens heeft gehangen. Waarschijnlijk nog veel lomper.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:12

ja, daar heb je helemala gelijk in, maar toch, ik vind het in handen van zulke mensen wel zielig voor die paarden.... je moet weten hoe je ermee moet rijden... ( maar dat is zowiezo met elk bit e.d. )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:16

orsini schreef:

Wat is er jammer aan dat je meer nuance in je communicatie aan kan brengen Verward

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:58

Ik denk dat ze bedoelt dat ze ook boven de Z1 (of Z2, dacht dat je pas vanaf ZZ-licht met S&T moest) Verplicht bent met S&T te rijden en dat je dan dus niet meer met alleen een trensje mag ondanks dat je dat bijvoorbeeld beter vindt gaan of de mond te klein is voor stang en trens. Zo denk ik dat ze het bedoelt en daar ben ik het mee eens. (evenals dat je verplicht met neusriem moet rijden maar dat is weer een andere discussie)

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:06

ZZ-licht is verplicht,, Knipoog

Al word het heel zelde dat je de Z ruiters ziet rijden zonder S&T ..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:07

het is de verfijning.. maar je moet het verdienen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:42

Maayke schreef:
Al word het heel zelde dat je de Z ruiters ziet rijden zonder S&T ..

In Oosteind reed van 't weekend bijna de helft van álle Z-combi's (Z1 én Z2) gewoon op trenje hoor Ja

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:23

Ik snap zelf nou ook niet alles van stang en trens.
Ik ga deze winter beginnen met M2 maar ik zie eigenlijk nooit pony's rijden in de Z met stang en trens.

Mag stang en trens dus alleen bij paarden of ook bij pony's?
Ik rijd zelf namelijk een E-pony Knipoog

xx

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:29

Stang en trens mag alleen bij de paarden Knipoog

@ Remember : Ja oke..maar je ziet soms prutsers met S&T rijden dan denk je van doe je zo ding in om dat het mooi is of omdat je er profeit van hebt..
Hier in het noorden zie je het bijna niet Lachen maar ik denk dat jij ook op andere plekken komt dan ik

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:56

Het is pas VANAF de Z2 verplicht, dus de Z2 mag je nog gewoon op trens rijden Ja

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:59

Nimmedor schreef:
Het is pas VANAF de Z2 verplicht, dus de Z2 mag je nog gewoon op trens rijden Ja

Ehm, 'vanaf Z2' zoals jij 't hier beschrijft houdt in dat je in de Z2 met S&T moet rijden.
Denk dat jij bedoelt dat je t/m de Z2 op een trens mag starten?
Dus ná de Z2, in 't ZZ-Licht met S&T?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:03

Karoliefje_ schreef:
orsini schreef:

Hier ben ik het mee eens. Maar soms zie je ook springruiters in hogere klasse met stang en trens. Sommige paarden hebben deze bitten misschien nodig. maar ben van mening dat ze echt niet allemaal noodzakelijk zijn. maar dan hebben ze vaak de stang ook vrij los.

Geen één paard heeft een bit nodig, laat staan een stang en trens. Dat zit hem meer in het koppie van de ruiter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:08

Vanaf betekend Na Gimli_

Viscontie
Ja ik kan mijn paard Z oefeningen op een stal halster laten lopen.
Genoeg gedaan voor de fun.
Ook gesprongen zonder teugels.
Maar wil ik het netjes afwerken, gaat dat netter op een bit.
Zelf heb ik een paard, wat als je met te vaste hand rijd, of een keer een rukje geeft, hij kaarsrecht omhoog staat.
En hij was prima met S&T te rijden.
En als hij het zo erg vond, lag je echt met je snotter in het zand.

Dus overdrijven is ook een vak over dat bitloos
En niet erg aangenaam...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:34

.