Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
orsini schreef:toch vind ik het jammer dat het wel verplicht is in de hogere klassen. Ik vond dat als je het zonder kan dit ook zou moeten kunnen. Hoe minder hulpmiddelen hoe beter zou ik zeggen!
runningkawa schreef:Vanaf het Z2 is het wel verplicht
Je rijd met 2 bitten
1 gewoon bit en dan de stang.
Je kunt ze apart van elkaar gebruiken.
Hiermee kun je echt heel erg kleine hulpen geven, maar ze zijn dan toch duidelijk voor je paard.Dit omdat er veel verschillende hulpen zijn in de Z en hoger en zo kun je met erg weinig te doen, toch veel signalen geven.
Maar gebruik je dit dan met een grove hand, komen deze hulpen ook veel te hard aan.
Daarom pas toegestaan in de Z, zodat je al hebt kunnen laten zien, tot en met de M2 met een gewoon bit te kunnen rijden.
Het is niet de bedoeling dat je er basis fouten mee oplost.
Ik zeg altijd maar simpel.
Met een trens moet je je proef voor een 6 kunnen rijden.
Omdat je met stang en trens extra hulpen kunt verfijnen en zodoende duidelijker kunt zijn, kun je dan een 7 rijden.
Maar het moet niet zo zijn dat je een zware onvoldoene omhoog probeert te rijden door een stang, dan gebruik je het verkeerd.
orsini schreef:toch vind ik het jammer dat het wel verplicht is in de hogere klassen. Ik vond dat als je het zonder kan dit ook zou moeten kunnen. Hoe minder hulpmiddelen hoe beter zou ik zeggen!
Maayke schreef:Al word het heel zelde dat je de Z ruiters ziet rijden zonder S&T ..
Nimmedor schreef:Het is pas VANAF de Z2 verplicht, dus de Z2 mag je nog gewoon op trens rijden
Karoliefje_ schreef:orsini schreef:toch vind ik het jammer dat het wel verplicht is in de hogere klassen. Ik vond dat als je het zonder kan dit ook zou moeten kunnen. Hoe minder hulpmiddelen hoe beter zou ik zeggen!
Hier ben ik het mee eens. Maar soms zie je ook springruiters in hogere klasse met stang en trens. Sommige paarden hebben deze bitten misschien nodig. maar ben van mening dat ze echt niet allemaal noodzakelijk zijn. maar dan hebben ze vaak de stang ook vrij los.