Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Katja schreef:Ik vind lucht veel te hard voor op een paardenrug dus daar zou ik zeker niet aan beginnen
unamie schreef:een paard van 16 jaar met een karperrug die protesteerd met een zadel op zijn rug...
waarom zou je op zo'n paard willen rijden?
het lijkt mij totaal niet plezierig (ook niet voor het paard) dus zou persoonlijk voorlopig met deze merrie heerlijk gaan wandelen aan de hand
en eens iemand raadplegen die spierproblemen op kan lossen www.happy-athlete.nl
ook röntgefoto's van de rug zou bij dit paard geen overbodige luxe zijn (als dit onlangs nog niet gebeurd is)
wie weet heeft ze wel (ernstige) artrose of is er een chiropractor nodig die wervels rechtzet
een karperrug krijgen ze nl niet zomaar...
daar ga je ook geen 100 kilo opzetten lijkt mij![]()
na behandeling en/of een rustperiode kun je altijd nog kijken of ze verbeterd is, en eens naar een passend zadel uit kijken
heb zelf goede ervaringen met een flairzadel (is met lucht)
dat is heel zacht voor de rug en dat merk je aan de paarden
Katja schreef:Ik vind lucht veel te hard voor op een paardenrug dus daar zou ik zeker niet aan beginnen.
Een karperrug is best een probleem ik zou het even goed na laten kijken en dan pas verder gaan zoeken naar een zadel.
Persoonlijk vrees ik dat de meeste endurancezadels relatief veel druk verspreiden waardoor er als snel ook druk op het achterste gedeelte van de rug komt en daar zit je paard niet op te wachten. Een zadel met een wat kortere boom en afgeronde kussen zal voor hem waarschijnlijk prettiger zijn.
lvanbattum schreef:Waarom reageert ze dan op het westernzadel normaal en op een engels zadel niet?
Maya schreef:
Westernzadels dragen idd normaal gezien meer over de hele rug. Als je nu al een fijn westernzadel hebt, dan vraag ik me af waarom je het daar niet bij laat? Als jij en je vriend met dat zadel wel fijn rijden dan is het toch goed? Die persoon die zwaarder is bijv. die zou dan in mijn opinie maar op een ander paard moeten gaan rijden.. Het paard is van jou, en jullie hebben al een goede zadel-combinatie...
lvanbattum schreef:Katja schreef:Ik vind lucht veel te hard voor op een paardenrug dus daar zou ik zeker niet aan beginnen.
Een karperrug is best een probleem ik zou het even goed na laten kijken en dan pas verder gaan zoeken naar een zadel.
Persoonlijk vrees ik dat de meeste endurancezadels relatief veel druk verspreiden waardoor er als snel ook druk op het achterste gedeelte van de rug komt en daar zit je paard niet op te wachten. Een zadel met een wat kortere boom en afgeronde kussen zal voor hem waarschijnlijk prettiger zijn.
Waarom reageert ze dan op het westernzadel normaal en op een engels zadel niet?
lvanbattum schreef:Bedankt voor de tips! Meer tips zijn welkom.
Zaterdag komen ze kijken of het huideige westernzadel goed ligt en heb ik de mogelijkheid om de podium te proberen. Kan iemand mij wat meer vertellen over de freeform?