wat voor (endurance)zadel bij probleem paard en ruiter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lvanbattum

wat voor (endurance)zadel bij probleem paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 20:51

Ik loop al een jaar te tobben met zadels voor mijn paard maar kan maar niet de juiste combinatie voor ons vinden.

Mijn merrie is een draver van 16 jaar oud die zeer sensibel is en een karperrug met hoge schoft heeft en overbouwt is met een stokmaat van 1.65m. Ik ben een reumapatiënte die 1.85m meet en 78 kilo weegt.

Het afgelopen jaar hebben we een barefoot gehad maar dat voegt met mij niet en geeft bij haar breukjes op de haren wat in mijn ogen al tekenen van drukkingen zijn.
Een stokoud kieffer dressuurzadel wat zonder problemen op haar lag maar op was.
Een Euroriding diamant dressuur, ik kon mijn benen niet laten afhangen door teveel wrong en protest van haar.
Een passier veelzijdigheidszadel waar ik mijn balans niet in kan houden.
Een gloednieuwe kieffer Orphee waar ze alleen maar op protesteerde, zadel lag scheef na 10x rijden en was te krap op haar schouders.
Nu heb ik 3 veelzijdigheidszadels om te proberen maar toch merk ik bij haar ongenoegen naar de standaard engelse zadels.
Het westernzadel een Continental met equifit boom accepteert ze wel met mijn vriend en ook met mij maar niet met personen die boven de 100kilo uitkomen. Hier loopt ze gewoon en vrij onder zonder protest.

Nu zit ik richting endurance zadels te denken ala podium http://www.westernspul.nl/index.html?ta ... ml&lang=nl of de zaldi endurance zadels http://www.trekkingsaddles-webshop.com/default.htm.

Wat lijkt de bokker het beste zadel voor onze combinatie en ben ik voor de endurance zadels van mijn keuze niet te zwaar?

Lenneke_

Re: wat voor (endurance)zadel bij probleem paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:53

Kijk even bij END, daar staan een aantal topics over zadels.

Ik ga waarschijnlijk een Massimo Trail kopen. Heb dat zadel in de winkel gezien en de verkoper heeft er het een en ander over verteld. Het zadel sprak me heel erg aan.
Ik heb ook naar de podium gekeken, maar de zadelmaker raadde mij dat af. Hij had minder goede ervaring met de pasvorm. Bovendien vond ik hem vrezelijk zitten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:03

Een Podium is niet het geschiktste zadel voor een amazone van 1.85; neem daarover anders even kontakt op met Belinda Goedhard in Wierden.
Wat betreft de karperrug zou ik eerst een goede fysio bellen, het kan duiden op spanningen in het heup/bekkengebied.
Verder is het moeilijk te zeggen, waar de ene bij zweert heeft de ander een bloedhekel aan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:44

een paard van 16 jaar met een karperrug die protesteerd met een zadel op zijn rug...
waarom zou je op zo'n paard willen rijden?
het lijkt mij totaal niet plezierig (ook niet voor het paard) dus zou persoonlijk voorlopig met deze merrie heerlijk gaan wandelen aan de hand
en eens iemand raadplegen die spierproblemen op kan lossen www.happy-athlete.nl
ook röntgefoto's van de rug zou bij dit paard geen overbodige luxe zijn (als dit onlangs nog niet gebeurd is)
wie weet heeft ze wel (ernstige) artrose of is er een chiropractor nodig die wervels rechtzet
een karperrug krijgen ze nl niet zomaar...
daar ga je ook geen 100 kilo opzetten lijkt mij Verward
na behandeling en/of een rustperiode kun je altijd nog kijken of ze verbeterd is, en eens naar een passend zadel uit kijken
heb zelf goede ervaringen met een flairzadel (is met lucht)
dat is heel zacht voor de rug en dat merk je aan de paarden Ja
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-10-06 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:54

Ik vind lucht veel te hard voor op een paardenrug dus daar zou ik zeker niet aan beginnen.
Een karperrug is best een probleem ik zou het even goed na laten kijken en dan pas verder gaan zoeken naar een zadel.
Persoonlijk vrees ik dat de meeste endurancezadels relatief veel druk verspreiden waardoor er als snel ook druk op het achterste gedeelte van de rug komt en daar zit je paard niet op te wachten. Een zadel met een wat kortere boom en afgeronde kussen zal voor hem waarschijnlijk prettiger zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:11

Katja schreef:
Ik vind lucht veel te hard voor op een paardenrug dus daar zou ik zeker niet aan beginnen

lucht hard.. echt niet
lucht is juist mega zacht
tenzij je bij iemand flair koopt, die er de ballen verstand van heeft, en het zadel keihard oppomt
tja dan krijg je een skippybal effect Clown

dat komt dus niet door het lucht zelf, maar door diegene die het aanpast Pling
tja koekebakkers op zadelgebied zijn er genoeg Ach gut

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 11:22

unamie schreef:
een paard van 16 jaar met een karperrug die protesteerd met een zadel op zijn rug...
waarom zou je op zo'n paard willen rijden?
het lijkt mij totaal niet plezierig (ook niet voor het paard) dus zou persoonlijk voorlopig met deze merrie heerlijk gaan wandelen aan de hand
en eens iemand raadplegen die spierproblemen op kan lossen www.happy-athlete.nl
ook röntgefoto's van de rug zou bij dit paard geen overbodige luxe zijn (als dit onlangs nog niet gebeurd is)
wie weet heeft ze wel (ernstige) artrose of is er een chiropractor nodig die wervels rechtzet
een karperrug krijgen ze nl niet zomaar...
daar ga je ook geen 100 kilo opzetten lijkt mij Verward
na behandeling en/of een rustperiode kun je altijd nog kijken of ze verbeterd is, en eens naar een passend zadel uit kijken
heb zelf goede ervaringen met een flairzadel (is met lucht)
dat is heel zacht voor de rug en dat merk je aan de paarden Ja

Ze is het afgelopen half jaar meerdere malen door de osteopaat behandeld, staat onder strenge veterinaire controle, de fysio komt regelmatig langs, de rug is vrij van beschadegingen en ik moet blijven rijden anders verliest ze teveel spieren op haar rug waardoor het allemaal veel slechter zal gaan. Ze heeft niet een ontzettende karperrug maar wel een beetje. Ze is het vanaf juli aan het vakantievieren geweest dat ze op het land stond en ik 2 keer per week een buitenritje maakte.
Dat goed passende zadel vorm dus een probleem aangezien ze het voorsingelsysteem wat tegenwoording op elk dressuurzadel zit absoluut niet accepteerd. Daar vraag ik dus advies over...

Over ruiters met 100kilo+, ik laat alleen zo iemand erop als die super kan rijden en het paard niet hindert, persoon doet niet voor niet mee aan het nk western 2 jaar terug.

Luchtzadels werden zowiezo al afgeraden door de veearts, lijkt super maar niet geschikt voor dit type rug.

Katja schreef:
Ik vind lucht veel te hard voor op een paardenrug dus daar zou ik zeker niet aan beginnen.
Een karperrug is best een probleem ik zou het even goed na laten kijken en dan pas verder gaan zoeken naar een zadel.
Persoonlijk vrees ik dat de meeste endurancezadels relatief veel druk verspreiden waardoor er als snel ook druk op het achterste gedeelte van de rug komt en daar zit je paard niet op te wachten. Een zadel met een wat kortere boom en afgeronde kussen zal voor hem waarschijnlijk prettiger zijn.

Waarom reageert ze dan op het westernzadel normaal en op een engels zadel niet?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:26

lvanbattum schreef:

dat kan te maken hebben met de bouw van de boom
een westernzadel draagt over de hele lengste
bij een engels zadel is dat lang niet altijd het geval
oudere zadels hebben geen voorsingel en vaak een vlakkere boom
misschien dat een optie
heb zelf een oude KN en dat is een super lekker zadel
vreemd dat lucht niet geschikt zou zijn, ben eigenlijk benieuwd met welke reden dat is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:23

Ik heb niet echt een concrete tip voor je, maar ik zou wel, als je voor podium gaat kijken, eens meerdere malen proberen of je zelf wel fijn op dat type zadels rijdt. Ik heb eens een podium champion uitgeprobeerd. Dat zit toch wel heel anders dan de standaard engelse of westernzadels, nl weinig steun of houvast, en je zit heel dicht bij je paard.

Westernzadels dragen idd normaal gezien meer over de hele rug. Als je nu al een fijn westernzadel hebt, dan vraag ik me af waarom je het daar niet bij laat? Als jij en je vriend met dat zadel wel fijn rijden dan is het toch goed? Die persoon die zwaarder is bijv. die zou dan in mijn opinie maar op een ander paard moeten gaan rijden.. Het paard is van jou, en jullie hebben al een goede zadel-combinatie...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:27

Ik heb op een leren podium gezeten, wat deden m'n zitbeenknobbels daarna zeer. En dat terwijl het op een bokje in de winkel was Nagelbijten / Gniffelen
Je hebt ook van die podiums met bont, maar als je dan in een fikse regenbui terecht komt zit je lekker in dat natte bont

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:48

Wat je fijn vind verschilt toch per paard en per mens.
Ik zou als ik jou was zo veel mogelijk verschillende zadels proberen. Bij zaldi (trekkingsaddels) kun je een aantal zadels een weekje testen. Waarschijnlijk is dat bij podium ook wel te realiseren.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 13:28

Maya schreef:

Westernzadels dragen idd normaal gezien meer over de hele rug. Als je nu al een fijn westernzadel hebt, dan vraag ik me af waarom je het daar niet bij laat? Als jij en je vriend met dat zadel wel fijn rijden dan is het toch goed? Die persoon die zwaarder is bijv. die zou dan in mijn opinie maar op een ander paard moeten gaan rijden.. Het paard is van jou, en jullie hebben al een goede zadel-combinatie...

Het probleem is dat ik reumatisch ben en het westernzadel veels te zwaar is om dat erop te leggen voor mij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:25

Oakfield is een heel comfortabel zadel voor ruiter en paard en bovendien niet zwaar om te hanteren. Te koop (voor veel euro's) bij Way Out West. ( www.wayoutwest.info )
Er zijn ook heel redelijke kunststof uitvoeringen van westernzadels, die zijn ook lichter. Ik weet alleen niet wie ze verkoopt.
Verder heeft Horseman Outfitter in Groessen ook allerlei goede zadels die richting endurance gaan, zij maken ook zelf zadels op maat. Misschien daar eens mee gaan praten hoe zij jouw problematiek zien. ( www.horseman.nl )

Op de links-pagina van de NVVR kun je heel veel nuttige adressen vinden ( www.nvvr.info )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:43

lvanbattum schreef:
Katja schreef:

Het zou kunnen dat een gewoon zadel met vlakke kussens op een bepaald gebied drukt wat voor je paard moeilijk te verwerken is. Het westernzadel valt daar weer iets overheen en zal misschien daardoor minder problemen opleveren.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 10:37

Bedankt voor de tips! Meer tips zijn welkom.

Zaterdag komen ze kijken of het huideige westernzadel goed ligt en heb ik de mogelijkheid om de podium te proberen. Kan iemand mij wat meer vertellen over de freeform?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:11

lvanbattum schreef:
Bedankt voor de tips! Meer tips zijn welkom.

Zaterdag komen ze kijken of het huideige westernzadel goed ligt en heb ik de mogelijkheid om de podium te proberen. Kan iemand mij wat meer vertellen over de freeform?

Freeform is boomloos, ken hem verder niet. Wees met boomloos extra op je hoede bij die karperrug, ruggegraat moet echt vrijblijven.