Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Picassox schreef:Ik zou een Wintec aanraden. Wintec's zitten prima, makkelijk in het onderhoud en het mooiste: een verwisselbare boom. Als je jonge beestje nog wat meer spieren krijgt heeft 'ie natuurlijk weer een ander zadel nodig. Ik zou eerst eens zo'n goedkoop wintec dingetje (nieuw €400,- tweedehands vanaf €90,-) aanschaffen en je kan uitproberen met verschillende bomen (€12,50 per stuk). Ik heb nu zelf ook een Wintec voor m'n paardje, fijn zadel hoor. En tegen de tijd dat 'ie wat meer kan, hij lekker op gewicht is en spieren heeft.. Kun je eens wat andere (lederen) zadels uitproberen. Succes!
fjordnina schreef:Is het boomloze dressuurzadel misschien iets? Daar kan je paard alle kanten mee op wat bespiering betreft.
wsundayl schreef:Ik moet een ander zadel aanschaffen voor mijn paard en vraag me af welk zadel goed zal passen.
Het is een jong paard van 1.65, ze wordt begin december 3.5, dus nog volop in de groei.
Ze heeft bijna geen schoft en is qua bouw normaal, maar wel wat forser van voren. Ik zoek een dressuurzadel met een diepe zit.
Het zadel wat ik nu heb ligt nog wel goed maar zodra ze meer bespiering krijgt zal dat niet meer het geval zijn. Kunststof of echt leer maakt me niet zoveel uit.
Wie weet welke types zadels dan geschikt zijn.
bestfit schreef:wsundayl schreef:Ik moet een ander zadel aanschaffen voor mijn paard en vraag me af welk zadel goed zal passen.
Het is een jong paard van 1.65, ze wordt begin december 3.5, dus nog volop in de groei.
Ze heeft bijna geen schoft en is qua bouw normaal, maar wel wat forser van voren. Ik zoek een dressuurzadel met een diepe zit.
Het zadel wat ik nu heb ligt nog wel goed maar zodra ze meer bespiering krijgt zal dat niet meer het geval zijn. Kunststof of echt leer maakt me niet zoveel uit.
Wie weet welke types zadels dan geschikt zijn.
Ik zou een Kn proberen.
Vooral de wijde kamers zijn speciaal ontwikkeld voor barokke paarden en dergelijke types.
In de nieuwste KN's (niet bij alle winkeliers) zijn ook de KN's te koop met de speciale girthflex singelconstructie.
Dit voorkomt dat het zadel naar voren schuift, op de schouder.
Dit is vaak het grootste probleem bij paarden met weinig schoft.
Een boomloos zadel klinkt aardig, maar is dit helemaal niet voor het paard.
Er is vroeger niet voor niets een boom uitgevonden.
Met een boomloos zadel heb je hele grote druk onder je zitbeenknobbels, waar het paard erge last van kan krijgen.
Ook het houten frame voorin, geeft juist erg veel druk naast de schoft.
wsundayl schreef:Dank je Mystic Tinker, heb de site gelijk bekeken.
Heel interessant.
Nou stond er dat je met zo'n zadel in het begin wat onwennig kan zitten en wat wiebelig.
Nou heb ik al veel moeite om rustig in een zadel te zitten met doorzitten. Verbetert dat dan wel.