Welk zadel voor jong paard met bijna geen schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wsundayl

Welk zadel voor jong paard met bijna geen schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 00:32

Ik moet een ander zadel aanschaffen voor mijn paard en vraag me af welk zadel goed zal passen.
Het is een jong paard van 1.65, ze wordt begin december 3.5, dus nog volop in de groei.
Ze heeft bijna geen schoft en is qua bouw normaal, maar wel wat forser van voren. Ik zoek een dressuurzadel met een diepe zit.

Het zadel wat ik nu heb ligt nog wel goed maar zodra ze meer bespiering krijgt zal dat niet meer het geval zijn. Kunststof of echt leer maakt me niet zoveel uit.

Wie weet welke types zadels dan geschikt zijn.

wednesday

Re: Welk zadel voor jong paard met bijna geen schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:35

Ik denk dat je het gewoon een beetje moet proberen. Ik heb een lusitano van drie jaar en die is dus ook wat breder en geen schoft. Daar heb ik een kieffer wien op. Gewoon tweedehands gekocht en het geluk gehad dat hij perfect past!
je kan er best iemand bij halen die er iets vanaf kent!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 00:49

Ja heb ook iemand die er verstand van heeft, maar wilde voordat ik met zadels elke keer ga leuren een beetje weten welk model zou passen. Heb hier in de omgeving niet echt goede ervaringen met de ruitersportzaken die je adviseren op dat gebied.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:56

Ik heb op een jonge lusitano merrie, die vrij breed is en bijna geen schoft heeft, een County met wijde kamer...

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:58

Ik heb een Haf met vrijwel geen schoft, ik heb er ook een Kieffer op liggen, een Lech profi, ik wou graag de wien maar de lech profi lag beter op haar. Heb hem nieuw aan laten meten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:59

Is het boomloze dressuurzadel misschien iets? Daar kan je paard alle kanten mee op wat bespiering betreft.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:45

fryso? Dat past ook op mijn E pony, en zit fijn

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:48

Ik zou een Wintec aanraden. Wintec's zitten prima, makkelijk in het onderhoud en het mooiste: een verwisselbare boom. Als je jonge beestje nog wat meer spieren krijgt heeft 'ie natuurlijk weer een ander zadel nodig. Ik zou eerst eens zo'n goedkoop wintec dingetje (nieuw €400,- tweedehands vanaf €90,-) aanschaffen en je kan uitproberen met verschillende bomen (€12,50 per stuk). Ik heb nu zelf ook een Wintec voor m'n paardje, fijn zadel hoor. En tegen de tijd dat 'ie wat meer kan, hij lekker op gewicht is en spieren heeft.. Kun je eens wat andere (lederen) zadels uitproberen. Succes! Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:28

Picassox schreef:
Ik zou een Wintec aanraden. Wintec's zitten prima, makkelijk in het onderhoud en het mooiste: een verwisselbare boom. Als je jonge beestje nog wat meer spieren krijgt heeft 'ie natuurlijk weer een ander zadel nodig. Ik zou eerst eens zo'n goedkoop wintec dingetje (nieuw €400,- tweedehands vanaf €90,-) aanschaffen en je kan uitproberen met verschillende bomen (€12,50 per stuk). Ik heb nu zelf ook een Wintec voor m'n paardje, fijn zadel hoor. En tegen de tijd dat 'ie wat meer kan, hij lekker op gewicht is en spieren heeft.. Kun je eens wat andere (lederen) zadels uitproberen. Succes! Knipoog

zo doe ik het ook al jaren
bevalt heel goed Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:21

Boomloos misschien iets voor je?
Vooral als je paard nog veel groeit en spieren gaat krijgen, dan is het fijn als het zadel meegroeit en meebeweegt.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:23

fjordnina schreef:
Is het boomloze dressuurzadel misschien iets? Daar kan je paard alle kanten mee op wat bespiering betreft.

Jups, wilde ik ook zeggen Haha!

bestfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:28

wsundayl schreef:
Ik moet een ander zadel aanschaffen voor mijn paard en vraag me af welk zadel goed zal passen.
Het is een jong paard van 1.65, ze wordt begin december 3.5, dus nog volop in de groei.
Ze heeft bijna geen schoft en is qua bouw normaal, maar wel wat forser van voren. Ik zoek een dressuurzadel met een diepe zit.

Het zadel wat ik nu heb ligt nog wel goed maar zodra ze meer bespiering krijgt zal dat niet meer het geval zijn. Kunststof of echt leer maakt me niet zoveel uit.

Ik zou een Kn proberen.
Vooral de wijde kamers zijn speciaal ontwikkeld voor barokke paarden en dergelijke types.
In de nieuwste KN's (niet bij alle winkeliers) zijn ook de KN's te koop met de speciale girthflex singelconstructie.
Dit voorkomt dat het zadel naar voren schuift, op de schouder.
Dit is vaak het grootste probleem bij paarden met weinig schoft.
Een boomloos zadel klinkt aardig, maar is dit helemaal niet voor het paard.
Er is vroeger niet voor niets een boom uitgevonden.
Met een boomloos zadel heb je hele grote druk onder je zitbeenknobbels, waar het paard erge last van kan krijgen.
Ook het houten frame voorin, geeft juist erg veel druk naast de schoft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:25

bestfit schreef:
wsundayl schreef:

Ik zou een Kn proberen.
Vooral de wijde kamers zijn speciaal ontwikkeld voor barokke paarden en dergelijke types.
In de nieuwste KN's (niet bij alle winkeliers) zijn ook de KN's te koop met de speciale girthflex singelconstructie.
Dit voorkomt dat het zadel naar voren schuift, op de schouder.
Dit is vaak het grootste probleem bij paarden met weinig schoft.
Een boomloos zadel klinkt aardig, maar is dit helemaal niet voor het paard.
Er is vroeger niet voor niets een boom uitgevonden.
Met een boomloos zadel heb je hele grote druk onder je zitbeenknobbels, waar het paard erge last van kan krijgen.
Ook het houten frame voorin, geeft juist erg veel druk naast de schoft.

Houten frame? Ben ng geen splintertje hout tegen gekomen hoor. De pommel is van fiberglas. Het zal alleen veel druk geven als de pommel niet goed past maar daarvoor zijn er dus verschillende pommels in de handel.

En inderdaad vroeger is een boom uitgevonden, maar blijven we in de paardenwereld dat volkomen stilstaan bij vroeger???

De fietsenmaker boekt zelfs vooruitgang met lichtere fietsen en allerlei andere handigheidjes en wij blijven ergens in de middeleeuwen hangen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:58

maar het frame van de fiets is nagenoeg gelijk gebleven Haha! Alleen is men gaan downhillen ( een downhill frame is een strakke aanrader voor beenspier kweken) en boscrossen, met nagenoeg hetzelfde frame alleen ander vering en vering op andere plaatsen. En ja er zijn lichtere fietsen, maar het frame is identiek Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:00

gewoon zadelmaker laten komen en die goed laten kijken wat er op moet

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:09

ik kies voor het antwoord van ... Splash1999
Een zadel is meer dan alleen de boommaat... verwisselbaar of niet.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 23:03

Dank jullie voor alle tips.

Over boomloos heb ik ook wel is nagedacht, maar daar moet ik eerst wat meer over lezen omdat ik er te weinig van weet om een oordeel over te kunnen vellen.
Wintec heb ik mee gerden maar vond ik niet echt lekker zitten. (ik weet dat je daar ook verschillen in hebt, dus zal er is een paar uitproberen in de winkel)

Heb nu een week vakantie en ga met een vriendin een paar zaken af omrond te kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:42

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:24

Dank je Mystic Tinker, heb de site gelijk bekeken.
Heel interessant.

Nou stond er dat je met zo'n zadel in het begin wat onwennig kan zitten en wat wiebelig.
Nou heb ik al veel moeite om rustig in een zadel te zitten met doorzitten. Verbetert dat dan wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:40

Ik heb voor mijn 3-jarige een nieuwe Maestoso gekocht bij Kootstra. Het zadel moet voorlopig elke 3 maanden aangepast worden omdat het paard verandert (ook al rij je maar weinig). Ik heb het zadel in maart gekocht ,in mei moest het weer aangepast worden en nu eigenlijk ook al weer. Ik moet nog een afspraak maken.
Ik kan daarom alleen maar adviseren om een zadelmaker op te zoeken die zadels aanpast. Dan kun je meteen een goed zadel kopen dat later ook nog zal passen als het aangepast is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:08

wsundayl schreef:
Dank je Mystic Tinker, heb de site gelijk bekeken.
Heel interessant.

Nou stond er dat je met zo'n zadel in het begin wat onwennig kan zitten en wat wiebelig.
Nou heb ik al veel moeite om rustig in een zadel te zitten met doorzitten. Verbetert dat dan wel.

Ja Vind ik wel. Je krijgt een heel erg onafhankelijke zit.
Persoonlijk vond ik het helemaal niet zo wiebelig, en als je benen in het begin nog veel wiebelen dan helpt het om de beugels een paar gaatjes langer te maken.
In zo'n zadel kun je veel beter ontspannen. Je hebt een heel goed contact met je paard, en die gaat dus ook veel snellen ontspannen, waardoor je veel beter kunt doorzitten, dus het kan heel goed dat doorzitten al snel veel beter gaat Lachen