Een D-trens ligt lekker rustig in de mond en wordt door een onhandige ruiter niet zo snel door de mond heen getrokken. Ik vind het persoonlijk fijne bitten, ze beschadigen de mondhoeken ook niet zo snel.
Een watertrens is veel "losser", er zit in het bit aan elke kant een gat waar een ring doorheen loopt. Daar zit beweging in, de ring kan door het gat in het bit draaien; er kan een velletje tussen komen, het gat kan uitslijten en scherp worden en zo voor wondjes zorgen. Het ligt veel onrustiger in de mond maar bij een paard met een z.g. "dode" mond kan dat weer een voordeel zijn. Elk paard is anders, elke ruiter ook. Kwestie van uitproberen, probeer eens wat te lenen zodat je straks niet een emmer vol dure bitten hebt...................
de meeste d trensen lijken ook vrij dun, lijkt dat zo door de grote ringen of zijn ze het ook ?
er zijn ook hele dikke D trensen maar meestal hebben paarden niet genoeg ruimte in de mond voor zo'n dik bit dat een dik bit zachter en dus beter is ..is een beetje achterhaald
dat weet ik, ze hebben ong. 15 mm ruitme tussen de lagen, toch lijken de d trensen vaak dunner, maar dat kan ook zijn om dat de ringen vaak vrij groot zijn..
Er zijn net zoals bij de andere soorten trenzen dikke EN dunne D-trenzen; persoonlijk heb ik ook liever niet een te dik bit, veel paarden hebben er letterlijk hun mond vol mee! En een bit werkt pas scherp in als de RUITER er hard aan trekt................... Ik rijd met een K&K Dynamic, hele fijne goed gevormde D-trens.