DRUKPLEKKEN boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

DRUKPLEKKEN boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 20:43

Al 2 jaar tevreden over mn boomloze zdel ,zie ik verdorie bij mn nieuwe paardje een drukplek achter de schouder ,plus witte haartjes!!!!!!!!!!!!!!!!!! is boomloos nou wel zo vriendelijk????

_Emm_

Re: DRUKPLEKKEN boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:12

ik weet niet welk boomloos zadel je hebt?
maar bij een barefoot zou het kunnen dat je inlages aan vervanging toe zijn!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:24

Aan boomloos kleven ook een heleboel nadelen..... en net zoals bij gewone boom gebouwde zadels komen er problemen voor.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 11:10

harnessmaker schreef:
Aan boomloos kleven ook een heleboel nadelen..... en net zoals bij gewone boom gebouwde zadels komen er problemen voor.

ja maar dit heb ik nog NOOIT bij een boomzadel meegemaakt!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:52

Dan zal er toch iets knellen?

Witte haartjes zijn er niet zomaar en kunnen ook niet vna een voorgaand zadel komen als ze er nu pas zitten..?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:26

Ik heb/had hetzelfde. Heb een jaar met plezier boomloos gereden, tot Anouar twee flinke drukplekken kreeg. Aan beide kanten van de ruggegraad, precies bij de beugelophanging en mijn zitbeenknobbels, puntbelasting dus.
Boomloos is dus gewoon niet geschikt voor wat wij doen (endurance, klasse 1 ging nog, maar vanaf klasse 2 ging het mis)
Zadel is inmiddels verkocht. Ik ga nu waarschijnlijk een Massimo Trail kopen. Zadelmaker is al geweest om te passen, maar toen was Anouar net kreupel. Anouar is nu weer helemaal goed, dus ik ga vandaag bellen voor een nieuwe afspraak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:36

ik heb dit vorig jaar ook gehad bij men bijrijdpaard
inlages waren versleten, en ze werd toen vrij intensief gereden door een van de zonen (toch een goede 90 kilo, erg groot)
dit is opgelost met een physiopad, nu heeft ze nergens meer last van, ook niet als ze 5 maal per week intensief gereden wordt

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:55

Ik heb het ook gehad met de oude barefoot nergens last van maar met mijn nieuwe had ik al witte haren na 2 keer een uurtje rijden. Overigens had ik er dubbele inlages inzitten die absoluut nog niet ingedrukt waren.
Ik ben terug gegaan naar een boomzadel (massimo trail staat in bestelling *LOL* )

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:22

tosca heeft ook een beetje witte haren net achter dr schoft aan de linkerkant. maar dan komt omdat ik een sympanova pad heb en die is heel erg stroef dus hij schuurt. maar binnenkort komt er een nieuwe pad van pmarena, met zachter sympanova dus ik hoop dat de problemen dan over zijn!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 07:36

Misschien heeft je nieuwe paardje toch een andere boommaat nodig of ligt het zadel toch net ff anders als bij je oude paardje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:34

vippie: we hebben het hier over boomLOOS
het enige dat kan veranderen is het voorboompje, en de standaart past zelfs voor mijn überbrede bels.

bestfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:36

Uriah schreef:
Al 2 jaar tevreden over mn boomloze zdel ,zie ik verdorie bij mn nieuwe paardje een drukplek achter de schouder ,plus witte haartjes!!!!!!!!!!!!!!!!!! is boomloos nou wel zo vriendelijk????

Ze hebben vroeger natuurlijk niet voor niets een boom in een zadel uitgevonden.
de boom zorgt voor meer drukverdeling, dus is alleen maar vriendelijker.
Bij een boomloos zadel heb je op 2 plaatsen heel veel druk: onder je zitbeenknobbels en op de plaats waar je stijgbeugelriemen zitten.
Dit lijkt me niet fijn voor een paard.

taxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:42

bestfit schreef:
Uriah schreef:

Ze hebben vroeger natuurlijk niet voor niets een boom in een zadel uitgevonden.
de boom zorgt voor meer drukverdeling, dus is alleen maar vriendelijker.
Bij een boomloos zadel heb je op 2 plaatsen heel veel druk: onder je zitbeenknobbels en op de plaats waar je stijgbeugelriemen zitten.
Dit lijkt me niet fijn voor een paard.

Lijkt mij ook heel logisch, dit verhaal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:12

Anouar z'n rug
Afbeelding

Ik vind boomloos zeker niet slecht, maar het is niet overal geschikt voor.
Dat het al jaren zo gaat vind ik een stom argument, dat slaat nergens op.
Waarom stappen mensen links op? Omdat ze het vroeger al zo deden. Maar waarom deden ze dat vroeger? Omdat dat makkelijke was voor soldaten ivm de sabel en zwaard. Rijden we nog nog met zwaard en sabel? Nee, dus waren roept nog iedereen dat we links op moeten stappen?

Daarbij komt dat veel zadelbomen heel knullig gemaakt zijn. De beugelophanging zit helemaal voor aan de boom. Is er dan nog sprake van goede drukverdeling? Als je op een wip wap in de speeltuin gaat zitten en je gaat in het midden zitten wordt je gewicht verdeeld en blijven beide kanten even hoog. Maar ga je helemaal aan één kant zitten dan wordt je gewicht niet meer verdeeld en zit je op de grond, terwijl de wip wap toch van hard vormvast materiaal is. Zelfde gebeurd bij een boom waar de beugelophanging helemaal vooraan zit.
Er zijn gelukkig ook bomen waarbij de beugelophanging verder naar achteren zit . Ben ik inmiddels achter gekomen nu ik op zoek ben naar een goed boomzadel voor de endurance.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:46

@bestfit: laten we hier niet de eeuwige diskussie gaan voeren waarom boomloos niet goed zou zijn; you love it or you hate it Knipoog

@Uriah: is je ene paard qua bouw erg verschillend van je andere??
En wat voor pad gebruik je er onder??
Ik weet van Bob Marschall dat ze voor paarden met een hogere schoft/ingezakte rug een zgn. Peaked Pommel hebben. Dus speciaal voor paarden met een hogere schoft.
Ik merk bij mijn oude merrie dat zij dit ook echt nodig heeft om een komplete vrije schoft te houden (samen met een goede pad natuurlijk).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:58

onze E pony kreeg ook wiite plekken/haren na 1 week rijden met een boomloos testzadel Scheve mond
voor sommige paarden is een boomloos zadel misschien een uitkomst, voor anderen blijkbaar weer niet
dat verschilt per paard

mijn voorkeur gaat uit naar een goedpassend boomzadel met een vlakke boom en een flairsysteem
ligt mooi stabiel op de rug en is lekker zacht voor de rug
we hebben nooit problemen (meer) met drukkingen, singeldwang, klappperen schuiven etc. bij onze paarden Cool

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 07:33

Duhelo schreef:
het enige dat kan veranderen is het voorboompje, en de standaart past zelfs voor mijn überbrede bels.

Ja dat weet ik ik rij ook boomloos voor jouw info, maar het voorboogje is er in verschillende maten dus wellicht heeft je andere paardje TOCH een andere maat nodig. boomLOOS zou namelijk geen drukplekken mogen geven omdat het voorboogje geen druk heeft/geeft, dus dan issie toch te krap lijkt me zo. Proberen kan geen kwaad zeg ik dan maar.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 09:37

DubbelDun schreef:
@bestfit: laten we hier niet de eeuwige diskussie gaan voeren waarom boomloos niet goed zou zijn; you love it or you hate it Knipoog

@Uriah: is je ene paard qua bouw erg verschillend van je andere??
En wat voor pad gebruik je er onder??
Ik weet van Bob Marschall dat ze voor paarden met een hogere schoft/ingezakte rug een zgn. Peaked Pommel hebben. Dus speciaal voor paarden met een hogere schoft.
Ik merk bij mijn oude merrie dat zij dit ook echt nodig heeft om een komplete vrije schoft te houden (samen met een goede pad natuurlijk).

ja de ene heeft bijna geen schoft en de ene met de plek heeft best wel meer schoft ,maar dat ik nou zeg wat een schoft! ik gebruik de lamicell non slip pad. jij hebt de swayback pad??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:38

Die lamicell non slip pad, is dat wel een pad met inlages?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 09:39

er zit een verdikking in

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:58

Vippie schreef:
Duhelo schreef:

Ja dat weet ik ik rij ook boomloos voor jouw info, maar het voorboogje is er in verschillende maten dus wellicht heeft je andere paardje TOCH een andere maat nodig. boomLOOS zou namelijk geen drukplekken mogen geven omdat het voorboogje geen druk heeft/geeft, dus dan issie toch te krap lijkt me zo. Proberen kan geen kwaad zeg ik dan maar.

maar van de meeste die drukplekken hebben zit het net niet onder het voorboogje, maar wel een stuk meer achteruit
maar proberen kan inderdaad geen kwaad Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:15

Uriah schreef:
jij hebt de swayback pad??
Klopt, die geeft op mijn oude merrie zoveel 'opvulling' dat ik haast mijn hele hand tussen schoft en zadel kan steken.
Aan de voor en achterkant is die pad 2 cm dik en in het midden 4 cm. Hij is van stevig materiaal, dus deukt ook niet erg in.
Zeker een aanrader !!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:23

DubbelDun schreef:
Uriah schreef:
jij hebt de swayback pad??
Klopt, die geeft op mijn oude merrie zoveel 'opvulling' dat ik haast mijn hele hand tussen schoft en zadel kan steken.
Aan de voor en achterkant is die pad 2 cm dik en in het midden 4 cm. Hij is van stevig materiaal, dus deukt ook niet erg in.
Zeker een aanrader !!

kom je binnenkort toevallig in drenthe Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:38

Nou dacht het niet Lachen
Maar volgens mij zit Aukje meer jou kant op, die heeft er ook een Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:41

Edit: Die zit in Den haag dus dat schiet ook niet op Verdrietig