Klein mondje, groot bit, Probleem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Klein mondje, groot bit, Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:16

Hoi hoi,

Mijn paard heeft nogal een klein mondje. ik heb een dubbel gebroken bit wat redelijk dik is zoiets (http://www.superhorse.nl/Webshop/groot/493391x5-5.jpg) het middenstuk is dus ook bol. nou heb ik wel eens gehoord over paarden met een laag gehemelte en dat sommige bitten dan niet in de mond passen. ik rijd mijn paard nu twee weken met dit bit en ze blijft erg aan mijn teugels trekken en erg veel met haar mond bewegen. toen ik haar probeerde had ze een enkelgebroken bit in en daar deed ze dat niet bij. was ze heel rustig met haar mond. hoe kan ik voelen of dat bit goed zit in haar mond en denken jullie dat een enkelgebroken dun bitje beter zou zijn?

Sash

Re: Klein mondje, groot bit, Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 13:43

weet echt helemaal niemand hier iets over? ik wil eigenlijk eerst eventjes ervaringen of meningen horen voordat ik weer een nieuw bit ga kopen

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:46

Je geeft het zelf al aan. Je paard doet vervelend op het dubbelgebroken en niet op het enkelgebroken. Logisch welk je dan gaat kiezen, lijkt me? Je paard geeft zelf aan dat het dubbelgebroken haar wel ergens zal pijn doen, vermits ze er vervelend op doet.

hvmepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:56

ik zou voor een dubbelgebroken wat dunner bit kiezen. ik had hetzelfde probleem maar ik ging tog voor de dubbelgebroken omdat dat vriendelijker is voor mijn paard omdat dat minder snel in het gehemelte drukt. na een week ofso liep mijn paard er een stuk beter op het was gewoon onwennigheid. maar mijn dubelgebroken bitje was dan wel dunner. Knipoog

kimmetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:55

ik zo het aan iemand in de buurt vragen die er verstand van heeft zodat die ook even voor je kan kijken

taxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:05

Sash schreef:
Hoi hoi,

Mijn paard heeft nogal een klein mondje. ik heb een dubbel gebroken bit wat redelijk dik is zoiets (http://www.superhorse.nl/Webshop/groot/493391x5-5.jpg) het middenstuk is dus ook bol. nou heb ik wel eens gehoord over paarden met een laag gehemelte en dat sommige bitten dan niet in de mond passen. ik rijd mijn paard nu twee weken met dit bit en ze blijft erg aan mijn teugels trekken en erg veel met haar mond bewegen. toen ik haar probeerde had ze een enkelgebroken bit in en daar deed ze dat niet bij. was ze heel rustig met haar mond. hoe kan ik voelen of dat bit goed zit in haar mond en denken jullie dat een enkelgebroken dun bitje beter zou zijn?

Als een paard een laag gehemelte heeft, is dubbelgebroken fijner voor ze.
maar een te dik bit past gewoon niet in een kleine mond.
daarom mag je tegenwoordig ook met iets dunnere bitten wedstrijd rijden.
Er zijn steeds meer paarden met kleine mondjes.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:06

dankjulliewel voor alle informatie. ik heb nu een aantal keren gereden met dit bit en ze is eigenlijk al een stuk rustiger. als ze weer moeilijk gaat doen met het bit zal ik toch overwegen om een wat dunner enkel of dubbel gebroken bit te kopen. binnenkort wil ik ook de tandarts laten komen dus aan haar zal ik het ook even vragen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:24

Bij een klein mondje is inderdaad een dunner bitje prettiger...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:00

Een paard kan een laag gehemelte hebben, maar ook kan de ruimte tussen de lagen erg klein zijn.
Tegenwoordig worden er ook met 'engels' rijden veel Mylers gebruikt omdat deze bitten iets dunner zijn en vanwege de mondvorm erg vriendelijk op de lagen.
Bij veel zaken die ze verkopen kun je ze een week proberen tegen een kleine vergoeding. Ze zijn behoorlijk prijzig, maar het zijn kwalitatief hele goede bitten.

kYr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:58

mijn paard heeft ook een klein mondje en ik rijd ook gewoon met met een dubbelgebroken bit en dat gaat super dus ik zou ook gewon een wat dunner bitje proberen ik denk wel dat het helpt.

en het trekken kan er ook mee te maken hebben dat je paard wolvenkiezen heeft je kan er even naar laten kijken door de dierenarts. die kan de haken afslijpen( mijn paard had hier ook last van) maar nu is het weer helemaal over.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:54

ik wil absoluut dat de tandarts komt omdat ik ook met mijn andere paard problemen heb, hij is heel hard en sterk in zijn mond en ik ben al een hele poos met hem aan het tobben. maar ik moet even sparen voor de tandarts. heb namelijk vier paarden en wil ze in ieder geval allemaal laten nakijken. een myler bit zou ik dolgraag willen maar daar heb ik op dit moment echt geen geld voor. misschien later...

kYr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:56

ooow ja dat kan ook misschien is dat ook wel een oplossing