Boomloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:10

hoi,
hier zal vast al een topic over zijn maar die heb ik niet gevonden
mijn nu tweejarige paardje heeft een hele brede rug! en toen
zei ik een keer 'hope dat ik daar een zadel voor kan vinden' maar toen
kreeg ik dus als reactie 'neem dan een boomloos zadel' nu wil ik graag weten
wat nou de voordelen zijn, maar ook wat de nadelen zijn van zo'n zadel
mag je bijvoorbeeld meedoen op wedstrijden met zo'n zadel? wat is de gemiddelde
prijs enz.. en vinden jullie dit een goede reden om boomloos te gaan?

Lenneke_

Re: Boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:38

Voor prijs enzo kan je kijken op www.boomloosrijden.nl Daar kan je ze ook een week testen.

Ik vind dat er voor- en nadelen aan boomloos zitten. Voor recreatief en dressuur enzo vind ik ze heel geschikt. Voordeel is dat ze blijven passen en je hebt heel veel contact met je paard door je zit. Je mag er gewoon mee starten.
Ik rij endurance, daarvoor vind ik ze minder geschikt. Anouar kreeg toch wel flinke drukplekken, precies bij de beugelophanging en mijn zitbeenknobbels. Daarom ben ik nu toch weer op zoek naar een boomzadel.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:39

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:43

Mijn paard flipte toen hij een boomloos zadel op zijn rug kreeg, maar ieder paard zal ander reageren.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:45

marleen_usar schreef:
Mijn paard flipte toen hij een boomloos zadel op zijn rug kreeg, maar ieder paard zal ander reageren.

Misschien kwam dat omdat zijn rug gevoelig was door een verkeerd boomzadel Pling

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:47

Ik had inderdaad een totaal verkeerd zadel, zelf vond ik het ook 10 keer niks.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:49

Ik vind het voordeel van Boomloos tov boomzadel dat je meer contact hebt met je paard en ook elke beweging voelt. Je een veel onafhankelijkere zit ontwikkeld, het paard ruimer gaat bewegen omdat hij niet meer beknopt wordt in zijn beweging. Het toch vaak past (meestal, maar uitzonderingen zijn er altijd).

R_o_o_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:08

je hebt idd meer contact met je paard, maar het verschuift ook heel snel.
en als je wat zwaarder bent moet je zeker druk verdelers in je shakbrakje hebben, want dat doet dit zadel dus niet.
voor de rest is het heel geschikt voor rectratief rijden (doe ik zelf ook) en dressuur weet ik niet, vind het namelijk zelf erg moeilijk om je knieen goed stil te houden, want je hebt daar geen ondersteuning.

maar je kan dus altijd een week het zadel uitproberen. Het is zeker het proberen waard!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:11

R_o_o_S schreef:
en als je wat zwaarder bent moet je zeker druk verdelers in je shakbrakje hebben, want dat doet dit zadel dus niet.
voor de rest is het heel geschikt voor rectratief rijden (doe ik zelf ook) en dressuur weet ik niet, vind het namelijk zelf erg moeilijk om je knieen goed stil te houden, want je hebt daar geen ondersteuning.

maar je kan dus altijd een week het zadel uitproberen. Het is zeker het proberen waard!

Als je zadel heel veel schuift heb je waarschijnlijk een verkeerde singel en/of pad.

Je moet altijd een goede pad hebben met inlages, niet alleen als je wat zwaarder bent.

Ik kon prima dressuur rijden met m'n barefoot, ben er zelfs mee gestart.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:15

Ik heb zelf ook een barefoot voor mijn pony, het was voor haar ook onmogelijk om een zadel te vinden wat perfect lag. Het voordeel van een boomloos is dat het blijft passen, maar het eerst toch wel even wennen met rijden!! En je hebt nu ook de barefoot london die lijkt helemaal op een dressuurzadel. Springen heb ik nog niet gedaan met mijn barefoot dus daar heb ik geen ervaring mee maar dressuur gaat prima en bosritjes is ie helemaal perfect voor! Ik heb dan de barefoot cheyenne. Maar er zijn nog veel meer merken/modellen boomloze zadels en vaak kun je ze een week testen dus dat is wel handig!!

R_o_o_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:19

Lenneke_ schreef:
R_o_o_S schreef:

Als je zadel heel veel schuift heb je waarschijnlijk een verkeerde singel en/of pad.

Je moet altijd een goede pad hebben met inlages, niet alleen als je wat zwaarder bent.

Ik kon prima dressuur rijden met m'n barefoot, ben er zelfs mee gestart.

heb al verschillende singels gehad en heb ook verschillende pads maar helpt niks, ligt ook aan zijn bouw want heb t met meer zadels gehad.

en dressuur rijden doe ik niet, maar toch blijf ik het moeilijk vinden om mn knieen stil te houden. geef mij dan maar een dressuur zadel

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:10

@ Roos: op mijn haflinger met ronde rug schoof eerst ook alles! maar met de barefoot, grandeur pad met sympanova onderkant en de singel van barefoot verschuift het zadel geen cm Lachen (alleen soms met opstappen, maar met zo'n ronde rug blijf ik denk ik toch wel houden)

ik heb ook weinig contact met mijn knieen en het zadel maar dat had ik bij mijn veelzijdigheidszadel ook al.

voor mij zijn de voordelen van een boomloos zadel dat het in de zomer en in de winter goed past(in de zomer heeft hij een grasbuik waardoor het boomzadel dan niet goed meer paste) en het schuift bijna niet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:22

Je hebt tegenwoordig een aantal verschillende merken met dressuur zadels met wrongen en dan heb je wel een stille beenligging.
Al ligt het eigenlijk gewoon aan de ruiter omdat die dan geen onafhankelijke zit heeft Pling

Ook heb je zadels met kussens eronder waar je evt dan ook nog een pad/dekje met inlages kunt gebruiken om een betere drukverdeling te krijgen.

Maar het wil niet zeggen dat een boomloos zadel voor elk paard geschikt is bij slecht gebruik of onkundig gebruik heb je net zo veel kans op drukkingen als bij een gewoon zadel.

1horselovaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:47

Ik heb precies hetzelfde Marleen! Mijn paard kan maar niet aan mn boomloze zadel wennen in stap alles prima maar als ik wil aandraven raakt hij in paniek of pijn? Dus nu ben ik bang dat hij een rugprobleem heeft misschien door vorig zadel? (ik heb mijn paard pas een maand en dit is het 1e zadel wat ik op m probeer)

In iedergeval ik baal ervan!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:52

er zitten idd voor en nadelen aan :0 maar wat voor ssort sport wil je doen?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 17:23

noujah met die pony vooral beetje recreatief denk ik.. ik weet nog niet echt goed waar haar talenten liggen Tong uitsteken

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:27

Kun je voor een boomloos zadel ook een gewoon dekje of pad gebruiken? Of moet je echt speciaal een dekje zoals op die website staat? Waar je een gelpad in kan doen?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:29

Mariannedeb schreef:
Kun je voor een boomloos zadel ook een gewoon dekje of pad gebruiken? Of moet je echt speciaal een dekje zoals op die website staat? Waar je een gelpad in kan doen?

Ja, je moet wel de speciale pad gebruiken, maar daar gaan inlages in, geen gelpads. Dit is juist belangrijk voor het vrijliggen van de ruggengraat!

Ik weet al wat mijn Kerstcadeau wordt Haha!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:35

Jamezy schreef:
Mariannedeb schreef:

Ja, je moet wel de speciale pad gebruiken, maar daar gaan inlages in, geen gelpads. Dit is juist belangrijk voor het vrijliggen van de ruggengraat!

Ik weet al wat mijn Kerstcadeau wordt Haha!

Dus als je overstapt dan kun je in feite al je oude gewone dekjes en pads weggooien? Als je je oude zadel ook weg doet?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:01

je kunt al je andere dekjes en pads gewoon onder je zadel doen, maar dan tussen de speciale pad en je zadel!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:57

_Emm_ schreef:
je kunt al je andere dekjes en pads gewoon onder je zadel doen, maar dan tussen de speciale pad en je zadel!

Jups! Ik vind het juist wel z'n charme hebben, de zonder-shabrak-look Knipoog

Maarre... is het geen optie je andere zadel ook nog aan te houden for you'll never know? Hoef je je dekjes ook niet weg te doen Haha!