[WN] Verchil werking tussen twee myler bitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Verchil werking tussen twee myler bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:12

Hoi,

Ik wil een myler bit kopen, maar nu twijfel ik tussen twee verschillende bitten.

Ik weet niet goed wat het verschil van inwerking op het paard is, dus hopelijk kunnen jullie mij iets wijzer gaan maken! Slim

Het gaat om de volgende bitten:

Comfort Snaffle Wide Barrel (MB02)

Low Port Comfort Snaffle (MB04)

Ik wil er dan de bitringen met sleuven aan.

Wie kan me helpen?

Rhys

Re: Verchil werking tussen twee myler bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:17

Nou als ik jou was zou ik me dan maar eerst maar eens laten voorlichten door iemand die er echt verstand van heeft. (en dat ben ik dus niet Knipoog )

Als ik het goed heb twijfel je tussen een level 1 en een level 2 mondstuk. Level 1 werkt voornamelijk op de tong (heeft ook geen tongvrijheid) waar level twee al iets meer op de lagen inwerkt.
Level 2 is dus geschikt voor paarden die al wat verder doorgetraind zijn óf voor paarden met een extreem dikke/grote tong.
Het is paardafhankelijk was het prettigste werkt, en dat hangt ook van jouzelf af. Als je met een bit met sleuven en dus hefboomwerking wilt gaan rijden moet je wel een goede onafhankelijke zit met stillen handen hebben, omdat dit echt redelijk pittig inwerkt.

Houd er trouwens ook rekening mee dat je met de Myler met sleuven niet aan dressuurwedstrijden mag deelnemen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:27

Ik rijd western en geen wedstrijden, dus dat is geen probleem. Ik heb wel een onafhankelijke zit, rijd ook met losse teugel. Mijn paardje is reeds drie jaar onder het zadel en ze doet het vrij goed. Maar mijn dikke dubbelgebroken bit (zo'n sprenger) wil ze niet echt aannemen (loopt ook niet mooi aan de teugel) en ze durft er wel eens doorlopen, met de enkelgebroken snaffle loopt ze wel mooi aan de teugel maar bij mondcontact gooit ze haar hoofd in de lucht. Ook geen goed teken! Het lijkt wel of het ene te zacht en het andere te hard inwerkt.

Ik ga zeker in de winkel navraag doen hoor, maar wou ook jullie mening zodat ik al wat achtergrond heb. Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:33

Sorry! Ik zag het topic bij de nieuwst geplaatsten op de voorpagina en had niet gezien dat het bij Western stond Bloos

Ik heb geen verstand van western, hopelijk heb je toch iets aan mijn verhaaltje Knipoog
Succes met het vinden van een goed bit!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:10

Op zicht maakt het natuurlijk geen bal uit wát je rijdt, 't bit gaat er echt niet anders van in werken hoor.. En wat je schreef Rieja, klopt wel... in princiepe is de Comfort Snaffle meer geschikt voor een groener paard dan de Low Port, maar veel hangt idd ook van de voorkeur van't paard af. Ik rijd de mijne nu al een tijdje op de Comfortsnaffel met wide barrel en op zich doet ze het er goed op, maar ik krijg het gevoel dat ze net als d'r moeder (die ik op de MB16 met shanks ben gaan rijden) niet van 'gerammel' in d'r mond houdt.
Maar aangezien ik haar nog te groen vind voor een stang ga ik dat dus uitproberen door haar eerst een poosje op een bitloos hoofdstel te rijden.
Wat die tongvrijheid betreft, álle Mylers zijn anatomisch gevormd waardoor óók de bitten zonder tongboog ruimte voor de tong hebben.. ze zijn nooit helemaal recht zoals bij een ander merk. Echt knijpen en klemmen doen ze dus niet (dat was nou juist het hele idee achter de Mylers nl.).

't Handigst zou dus zijn om beide bitjes gewoon een paar weken uit te proberen (niet over een paar daagjes ijs gaan, een paard moet altijd even wennen aan een bit en zal de eerste keer zowiezo anders reageren omdat'ie gewoon wat anders in z'n mond heeft. Dat wil niet zeggen dat'ie zo zal blijven reageren als'ie er eenmaal aan gewend is). Er zijn tackshops waar je een leenbit mee kunt krijgen om em uit te proberen.