Op zicht maakt het natuurlijk geen bal uit wát je rijdt, 't bit gaat er echt niet anders van in werken hoor.. En wat je schreef Rieja, klopt wel... in princiepe is de Comfort Snaffle meer geschikt voor een groener paard dan de Low Port, maar veel hangt idd ook van de voorkeur van't paard af. Ik rijd de mijne nu al een tijdje op de Comfortsnaffel met wide barrel en op zich doet ze het er goed op, maar ik krijg het gevoel dat ze net als d'r moeder (die ik op de MB16 met shanks ben gaan rijden) niet van 'gerammel' in d'r mond houdt.
Maar aangezien ik haar nog te groen vind voor een stang ga ik dat dus uitproberen door haar eerst een poosje op een bitloos hoofdstel te rijden.
Wat die tongvrijheid betreft, álle Mylers zijn anatomisch gevormd waardoor óók de bitten zonder tongboog ruimte voor de tong hebben.. ze zijn nooit helemaal recht zoals bij een ander merk. Echt knijpen en klemmen doen ze dus niet (dat was nou juist het hele idee achter de Mylers nl.).
't Handigst zou dus zijn om beide bitjes gewoon een paar weken uit te proberen (niet over een paar daagjes ijs gaan, een paard moet altijd even wennen aan een bit en zal de eerste keer zowiezo anders reageren omdat'ie gewoon wat anders in z'n mond heeft. Dat wil niet zeggen dat'ie zo zal blijven reageren als'ie er eenmaal aan gewend is). Er zijn tackshops waar je een leenbit mee kunt krijgen om em uit te proberen.