Wie weet de verschillen tussen alle wintec modellen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bowie_pluis

Wie weet de verschillen tussen alle wintec modellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:41

Ik ben misschien van plan om een tweedehands wintec aan te aan te schaffen voor mijn verzorgpaard.
Hij heeft een hele hoge schoft, een brede en lage rug.
De zadelmaker vertelde dat (prijstechnisch) een wintec goed zou liggen en dan 'vanaf'(?) de pro. Maar wat houdt dat pro, 500, 2000 enz. nou allemaal in! Ik wil graag een dressuurzadel en het moet dus met grote brede kussens zijn.
Kan iemand mij verder helpen in de wereld van zadelland????
Op verschillende sites staan verschillende zadels van wintec en het prijsverschil is ook onderling aan de behoorlijke kant. Vandaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie!

mariki10

Re: Wie weet de verschillen tussen alle wintec modellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:26

Nou ik weet niet echt de verschillen, maar ik heb een wintec 500 en die bevalt me echt heel goed.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:30

de site van wintec zelf :
http://www.wintec.net.au/products/index.html

voor zover ik weet, als je een dressuurzadal wilt, en je zou 'vanaf' de pro gaan zoeken, blijven er maar 2 modellen over, nl de pro zelf en de echte Isabelle Werth. Persoonlijk vind ik die laatste het van het, maar die kost ook wel een pakje meer natuurlijk.
Op kapaza staan soms wel wintecs te koop, daar eens kijken voor een tweedehands ?

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:34

wintec 250: oud model vzh. zonder suede overtrek (dacht ik zo)
wintec 500 vzh: vzh zonder suede; leatherlook, heb je ook in dressuur
wintec pro dressuur: ik geloof dat die wel met suede is overtrokken
wintec isabelle werth: suede ook.

ik heb zelf wintec 500 vzh voor mijn uber-brede-tank fjord.
zo ligt ie:
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:20

Ik heb Wintec 500's en 2000's voor mijn shetlanders. Liggen allemaal als een huis(allemaal veelzeidigheid).

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:23

Wintec 2000 is vzh met suede look. Ik heb er nog 1 te koop. Voor meer info pb even, redelijke prijs en foto's zijn beschikbaar.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:23

jokari schreef:
de site van wintec zelf :
http://www.wintec.net.au/products/index.html

voor zover ik weet, als je een dressuurzadal wilt, en je zou 'vanaf' de pro gaan zoeken, blijven er maar 2 modellen over, nl de pro zelf en de echte Isabelle Werth. Persoonlijk vind ik die laatste het van het, maar die kost ook wel een pakje meer natuurlijk.
Op kapaza staan soms wel wintecs te koop, daar eens kijken voor een tweedehands ?

Inderdaad, typ Wintec in op google en het is de 1e links waar je alles kunt vinden Knipoog Oké, ik geef toe.. Misschien dat ik voor elke link nog even één keertje door moest klikken Lachen

http://www.wintec.net.au/products/allPu ... se250.html
http://www.wintec.net.au/products/allPu ... se500.html
http://www.wintec.net.au/products/allPu ... e2000.html
http://www.wintec.net.au/products/allPu ... eWide.html

http://www.wintec.net.au/products/dress ... ge500.html
http://www.wintec.net.au/products/dress ... gePro.html
http://www.wintec.net.au/products/dress ... abell.html

Succes, lees even de specificaties door. Dan weet je al wat beter wat voor zadel geschikt is voor je. Dan wordt het daarna wat makkelijker voor je om gerichter vragen te stellen op bokt.. Al die ´algemene´ topics schieten namelijk weinig mensen wat mee op. Het is en blijft heel erg persoonlijk Lachen Succes..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:50

Ik zal het uitleggen,
Er zijn voor de veelzijdigheid nu 5 modellen:
Beginnend bij de 250, dit is het aller goedkoopste model uit de serie, het betreft een zadel met een stoffen overtrek.
Dan de 500, dit is er een gemaakt met een leather look materiaal.
Dan krijg je de 2000, deze is overtrokken met een syntetische suede
Dan zijn er de 2 uitzonderingen in de veelzeidigheids klasse:
De VSD, deze heeft een meer rechter zweetblad zodat deze naar een dressuur model toe neigd
En als laatste de Wide, deze is hetzelfde als de 500 maar dan met extyra brede bomen leverbaar(de zogenaamde paarse serie)

Dan de dressuur modellen:
Beginnent met de 500, deze is hetzelfde als de VZH uitvoering maar dan in het dressuur
Dan de Pro, dit heeft diezelfde eigenschappen als de 2000 maar dasn in dressuur uitvoering.
En als laatste de Isabell deze is qua materiaal het zelfde als de Pro maar de Isabell heeft een diepere zit en er worden andere kniewrongen bijgeleverd.

Dan de springzadels:
De Close Contact, deze is gemaakt van dezelfde materialen als de 500(dressuur en VZH)
De Pro Jump is qua materiaal het zelfde als de 2000 VZH en de Pro/Isabell dressuur

Er zijn nog steeds een hoop oude wintec's op de markt die voor het zelfde geld verkocht worden als de nieuwe modellen.
Pas daar dus mee op, het is heel makkelijk te zien, een oud model heeft een enkel zweetblad en geen mogelijkheid om de wrongen en de boom aan te passen.
Deze zadel zijn opzich goed maar als jij een breed kanaal moet hebben zijn ze een stuk minder(deze zijn een stuk smaller in de kussens en de ruggengraat vrijheid tussen de kussens)

Verder is de keuze tussen de Pro en de Isabell een eigen smaak ding, doordat de Isabell een diepe zit heeft dit vind niet iedereen dit een voordeel.
Ga dus goed passen en zitten en kijk welke jij het lekkerste vind.

En nog een kleine tip, ondanks dat de wintec een verwisselbare boom heeft kan het met gemak voorkomen dat het zadel absoluut niet op jou paard ligt.
Het "fabeltje" dat een wintec op elke paardenrug past door de verwisselbare boom is dus niet waar!!

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:09

heb je goed uitgelegd aafje

Ik heb een isabel werth (wel Bates dus de leren utivoering) ben er echt heel blij mee, maar mn lesgeefster kan er dan weer niet meerijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:59

@Aafje : Afgestuurd in Wintec ? Haha! Haha!

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:59

Allemaal hartelijk dank!!! vooral aafje!! ik weet nu wat ik moet zoeken bij de ruitersportzaak en waar ik op moet letten.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:58

Ramsesje schreef:
heb je goed uitgelegd aafje

Ik heb een isabel werth (wel Bates dus de leren utivoering) ben er echt heel blij mee, maar mn lesgeefster kan er dan weer niet meerijden.

Ik heb de Isabell ook en ik heb idd gemerkt dat er veel mensen niet lekker in kunnen zitten.
Ik vind het echt een goddelijk zadel. *LOL*

Aafje87 heeft het idd helder uitgelegd.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 06:10

Dan kan je de meeste zadels ook met het cair system krijgen. Voor cair system uitleg moet je even op de wintecsite zelf kijken.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:42

Bitch schreef:
@Aafje : Afgestuurd in Wintec ? Haha! Haha!

Bijna, heb een hele tijd in een ruitersportzaak gewerkt en daar kreeg ik dergelijke vragen dagelijks Haha! En af en toe blijkt die kennis nog van toepassing ook!! Clown

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:46

Ikzelf heb een wintec pro dressuur, en kan er heerlijk op zitten.
Verdere uitleg lijkt me niet meer nodigh dit heeft aafje al gegeven

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:53

Ik heb een wintec 500 VZH zonder cair. Ik ga deze gebruiken voor het inrijden.

Mijn zadelmaker is niet zo gek van het cair systeem, die alle nieuwe wintec zadels hebben. Een andere zadelmaker vindt het cair systeem weer wel makkelijk aan te passen. Even met jouw zadelmaker overleggen wat hij het handigst vindt.

Ikzelf vind de wintecs die niet zijn overtrokken met suede makkelijker in onderhoud, vooral wanneer ze nat regenen. Wel moet ik toegeven dat ik ze met suede heerlijk vind zitten.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:03

inge_aryn schreef:
Ik heb een wintec 500 VZH zonder cair. Ik ga deze gebruiken voor het inrijden.

Mijn zadelmaker is niet zo gek van het cair systeem, die alle nieuwe wintec zadels hebben. Een andere zadelmaker vindt het cair systeem weer wel makkelijk aan te passen. Even met jouw zadelmaker overleggen wat hij het handigst vindt.

Ikzelf vind de wintecs die niet zijn overtrokken met suede makkelijker in onderhoud, vooral wanneer ze nat regenen. Wel moet ik toegeven dat ik ze met suede heerlijk vind zitten.

Alleen één probleem, hier in nederland zijn alleen nog dressuur wintec's(nieuw) te krijgen met CAIR. Dus daar ontkom je niet aan! Of je moet zoals ik van plan bent een ritje naar duitsland overhebben voor een zadel zonder CAIR en trouwens een stukje goedkoper uit zijn(op de isabell scheeld dat een €400/450,- in vergelijking met de prijs van de Divoza!)

En zoiezo is in Nederland naar mijn kennis een Isabell nog nooit verkocht zonder CAIR. Een 2e hands Pro zonder CAIR is nog wel te koop, maar nieuw is dat ook niet meer mogelijk.

Qua onderhoud valt het wel mee, het is inderdaad wel zo dat een equi suede overtrokken zadel iets meer stof aantrekt dan een 500 maar als de zadelmaker van de TS aangeeft dat ivm de ruggengraat vrijheid ze niet ontkomt aan een model Pro of hoger. En dus aan een model vastzit met equi suede.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:46

Ik heb nog een 500 in bestelling staan zonder cair, maar dat schijnt erg moeilijk te worden (wacht al 2 maanden).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:07

aafje87 schreef:
Het "fabeltje" dat een wintec op elke paardenrug past door de verwisselbare boom is dus niet waar!!

dat klopt gedeeltelijk
het is iid zo dat je met alleen de boom brder maken het "probleem" niet is opgelost
zodra je een boom breder gaat zetten is het noodzakelijk dat de vulling daarop word aangepast
anders wipt het zadel aan de achterkant omhoog omdat de vulling te rond word
als de boom-maat goed is is dit zadel zeker wel op elk paard passend te maken
uitzonderingen daargelaten !

zelf vind de oudere modellen beter als de nieuwe
van de nieuwe modellen vind ik model 500 de beste qua pasvorm

@renske_fjord
jou zadel lijkt zo op het oog keurig te liggen
mooi in balans en de boom breed genoeg Cool