Bontzitting voor op zadel: ervaringen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Bontzitting voor op zadel: ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:02

Ik heb een vraagje over de bontzitting voor het zadel (dus geen lamsvel onderlegger maar wel van hetzelfde materiaal voor op het zadel).

Ik rijd nl graag buiten met mn leren dressuurzadel, maar dit is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld mn Wintec vzh-zadel wat lekker stroef is maar minder lekker rijd Knipoog ) nogal glad, waardoor ik eerder wegglijd als mn pony onverwacht opzij springt. Nu is mn vraag of zo'n bontzitting dit probleem kan voorkomen ? Is de bovenkant dus enigszins stroef ?

Whild

Re: Bontzitting voor op zadel: ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:32

Ik heb hier geen ervaring mee en eigenlijk vraag ik me hetzelfde af, maar ik dénk dat de bovenkant niet echt stroef is. Dit lijkt me niet, omdat bont natuurlijk zacht en daardoor ook glad is.
Aan de andere kant is het wel dikker dan vlak leer, waardoor je wel "dieper" en daardoor wellicht steviger kan zitten, lijkt me.

Maar eigenlijk heb ik geen recht van spreken want ik rijd er nooit mee. Dus eigenlijk plaats ik dit bericht alleen maar om een abonnement op het topic te krijgen. Eigenlijk. Schijnheilig Haha!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:38

ik heb een bontzitting gehad tegen het doorijden nou ik heb er 3x mee gereden en toen weer verkocht want ik vond het 3x niets!! het hielp niet tegen doorrijden en ook niet om steviger te zitten
ik heb nu een gel seatsaver en dat werkt wel maar dat ik nou steviger zit kan ik niet zeggen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:55

ik heb een bontje voor op het zadel bij lange rittenwant anders doen mijn botjes zeer,werkt echt super!!
lekker zacht, warm, maar je zit ook inderdaad wat stroever in je zadel met je kont.
je moet wel een echte bontzitting kopen en geen imitatie.

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:54

Misschien is een rijbroek met (kunst)lederen zitvlak een idee?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:23

Het zit lekker. Maar voor trainen vind ik het niet echt super. voor lange buitenritten is het ideaal, en je schuift ook niet echt

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:26

voor buitenritten zit die lekker..maar voor trainen zoals al gezegt is niet. ik heb met dat ding dat me beugels korter moeten. Clown
ik vind het wel wennen als ik er op zit..maar opzich wel lekker maar niet wat voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:56

Ik heb een bontje op mijn westernzadel, het zit wel lekker zacht, maar of je steviger zit? Hmm... denk dat je dan idd beter voor een andere rijbroek kan kiezen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 23:35

Rijbroeken met een leren zitvlak vind ik absoluut niet lekker zitten, dus dat is voor mij geen oplossing. Mn Wintec zit wel lekker stroef, ik had eigenlijk gehoopt dat een bontje een beetje hetzelfde effect zou hebben Knipoog

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:41

nee ik denk niet dat je daar meer grip mee hebt. zit wel lekker Haha! Heb zelf ook wel eens met gel seatsaver gereden. Dat is wel stroever en zat ook héérlijk misschien een tip?

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:47

Het zit wel lekker, warm enzo. Lachen
Maarja, ik vind het er niet uit zien.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 23:58

Heb net even bij Divoza gekeken, maar zo'n Indra seatsaver (geen bontje, maar van Akton met neopreen hoes) kost € 139 helaas. Een beetje duur om te proberen Verdrietig

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:07

geen tweedehands te vinden? is inderdaad erg prijzig, wist ik niet Bloos

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:09

Ik vind een bontje absoluut niet steviger zitten.
(Je beugels een gaatje korter heeft nog meer nut.)

Wel ervaring met een soort gelpad voor over je zitting. Dit zit wel steviger (al vind ik het persoonlijk niet lekker zitten.), maar ik heb geen idee hoe duur het is.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:06

ik had er 1
vond hem niet lekker zitten veel te glad wel lekker zacht.
maar had geen houvast meer in het zadel.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:45

Ik heb een soort dubbel netje dat je op het zadel kan bevestigen, waarmee je wel meer grip hebt. Heeft dezelfde vorm als een seat saver, maar dan is het van heel licht materiaal (soort kunststof ofzo?). Gekregen toen bleek dat ons nieuwe zadel te groot was (18'' wegens de lange benen van mijn lief, maar ik gleed alle kanten op). Dat hielp fantastisch voor de grip, het zadel bleef te groot natuurlijk maar ik zat een heel stuk steviger.
Er staat alleen geen merkje ofzo op, en ik ben zoiets nog niet in de winkel tegengekomen. We gebruiken hem zelf nu niet meer omdat we nu de goede maat Wintec hebben, en mijn lief hem niet zo lekker vindt zitten (ik vind juist van wel), en het zo onhandig is om m steeds om en af te doen.
(Interesse? Knipoog)