Een paar bitten vraagjes (oa. kneveltrens en rubber D-trens)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Een paar bitten vraagjes (oa. kneveltrens en rubber D-trens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:29

Ik heb even een paar bitten vraagjes voor een vriendin van mij.

*Wat is de werking van een kneveltrens?

*Ze rijdt nu met een dubbel gebroken bustrens, ze wilt iets scherper gaan, wat raad je aan? (de dikte is nu 21 mm, ik weet niet als je 18 mm neemt verschil merkt?)

* Afbeelding
Iemand op stal heeft dit bit, alleen zonder het rubber eromheen, met rubber zou het bit ong. 23 mm zijn, dus zonder zeker wel 16, word het dan niet erg scherp? *ervaringen?

Jimbo

Re: Een paar bitten vraagjes (oa. kneveltrens en rubber D-tr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:34

Kneveltrens ligt stiller in de mond door de zijkanten, je kan het bit dus niet door de mond trekken.
Scherper, waarom? maar ok, zelf weten: Zou niet het rubber van zon bit afhalen... lijkt me gewoon niet verstandig. Kan ze niet eerst proberen met rubber?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:36

tsja, weetje, het is mijn bit niet, dus ik kan er niet zoveel aan doen. Als zij het eraf wilt (kapot gemaakt) moet ze het zelf weten, maar nu wou mijn vriendin hem proberen, maar zonder rubber?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:39

Ik denk dat het niet zon verschil maakt met het bitje wat ze nu in heeft. uiteindelijk is zelfs een pony al dik 200 kilo, als ie wil, dan gaat ie heus wel.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:42

rubber is meestal vervelender voor een paardje dan ijzer. Rubber schuurt namelijk in de mondhoeken (omdat het grover is dan ijzer). Je kunt altijd een dunner bitje pakken, maar meestal is dat het begin van het einde. je gaat steeds dunner en dunner omdat je paard eraan went. Ik zou lekker door blijven rijden met het bitje wat je nu hebt. Eventueel (extra) les?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 22:46

ja, les heeft ze al, maar dit bit is wel erg dik, ook op advies van instructrise een IETS dunner bitje Knipoog. Het paardje (draver) heeft maar een heel klein bekkie, zelfde bit als mijn paard van 1.72

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:10

Als het beter zou passen zou je het kunnen doen ja, maar zou dan kiezen voor bit waar je dan niets aan hoeft te vernielen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:46

Ik rij onze dravers ook liever op iets dunners, inderdaad vanwege de smalle mondjes Ja Ik heb zelf een tijd met een kneveltrens gereden, vond ik erg fijn. Die is niet scherper dan een gewone trens, maar helpt wel bij het sturen.

hvmepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:20

een bit van 21 mm is wel te dik voor de meeste paarden daar hebben ze vaak hun mond vol mee. je kunt beter een 18 mm nemen maarja ieder zijn eigen mening

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:56

ik denk dat je het beste even een paar bitjes kunt lenen (vriendinnen, stalgenoten, instructrice) en even kijken waar jouw paardje het beste op reageert, en wat hij ook prettig vindt!