
Dus mee naar mijn werkplaatsje en al zoekend, proberen het geheel te ontmantelen. Dat ging relatief eenvoudig. De eerste indrukken overigens niet echt positief, want wie verwacht er nou, dat bij een € 3000 zadel de sierstrikjes met een nietmachine in elkaar zijn gezet?

Goed. De skirts waren eenvoudig maar degelijk gemonteerd en die had ik er dus zo af, zonder de zaak te moeten slopen.

Dan maar eens onder de motorkap kijken. Verrek dat is wel heel erg dunne kunststof. En die seat zit daar met maar een paar kloddeers lijm op "geplakt". Ik haalde de zaak zo van elkaar.

Omdat ik vreesde voor een breuk in één of beide bars ter hoogte van de seat, ging ik op zoek naar die breuken, die ik echter niet kon vinden. Nadat ik het zadel omgedraaid had, zag ik aan de onderzijde dat de seat met schroeven op de bars waren geschroefd. In de hoop het zaakje zo los te kunnen krijgen, heb ik dus die schroeven los gedraaid. En wat schetste mijn verbazing: de zaak viel letterlijk voor me uit elkaar.....Op de onderstaande foto, het "restant" van de zadelboom (zwart) zonder seat !?!?!?

Maar waar bestaat die seat dan uit en hoe zit die dan op die bars, vroeg ik me werkelijk af....

Nou die seat bestaat uit een klos hout - niet eens gelaagd multiplex -, dat in de vorm van de seat is gevormd en dus met 10 schroeven op de bars wordt vastgezet.

Op onderstaande foto, zie je dat het hout gespleten is, waardoor dat kleine beetje constructie, die deze houten seat aan de zadelboom moet geven voor een groot deel verloren is gegaan. Die "klos hout" heeft wel met een paar klodders lijm op de bar gezeten, maar de gebruikte kunststof, laat zich slecht met hout verlijmen. Tel daarbij de Flex werking van deze werkelijk belabberd slappe boom op en de degelijkheid is bar slecht. Lijm los, schroeven los, hout gespleten = flubber flex...

Ter vergelijking op de achtergrond een hout/rawhide boom.

Hoe nu weer gemaakt?
Ik heb de leren seat (zit zijde en achterzijde) zoveel mogelijk van het hout los gemaakt (dat lukte niet helemaal zonder het zadel echt te moeten gaan beschadigen). Vervolgens heb ik op de houten seat (tussen zit - hout en achterzijde - hout) glasfiber matten gelijmt (met polyester hars). Daarna de seat op zich met polyester en epoxy hars weer op de bars gelijmd en met RVS schroeven stevig vastgezet en ook de matten vervolgens op de bars gelijmt (ook weer met polyester hars). Nu moet de werking niet alleen het hout van de bars af breken (met betere lijm) maar ook nog eens de verbindingen die extra over bars en seat gelijmd liggen.
Mijn mening: Ik vind het om te janken, dat een zadel van bijna € 3000 zo belabberd in elkaar zit. Niet alleen is de flex tree een aanfluiting, maar ook de constructie op zich. Als men de flex tree uit één stuk had gegoten, was dit zeker niet gebeurd. Waarde van deze flex-tree (mijn mening) € 40. En dat is wel erg "goedkoop" voor een Pullman - Continental "RY" Reiner.
MVG Louis