Mijn zadel geeft af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Mijn zadel geeft af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:25

Heej,
Als ik op wedstrijd ben,met mijn witte broek heb ik na het rijden een hele zwarte aftekening van mijn zadel. Dus heel de binnenkant van mijn benen ziet zwart. Wat kan ik hier tegen doen ?

Bedankt!

twinducklin

Re: Mijn zadel geeft af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:28

Dat ligt niet aan je zadel, maar aan het onderhoudsmiddel wat je voor je zadel gebruikt.. Misschien een ander middel proberen?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:39

Zoals ? Ik doe het nu met olie , maar echt heel erg weinig.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:42

olie heeft juist de vervelende eigenschap om af te geven aan je witte rijbroek, misschien kun je het met gewoon zadelzeep proberen??? Wordt je zadel toch goed gereinigd en verzorgd maar dat geeft vaak niet zo af

succes!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:33

inkepink schreef:
olie heeft juist de vervelende eigenschap om af te geven aan je witte rijbroek, misschien kun je het met gewoon zadelzeep proberen??? Wordt je zadel toch goed gereinigd en verzorgd maar dat geeft vaak niet zo af

succes!

Zadelzeep heeft een heel andere functie dan leerolieen. Met zadelzeep reinig je en ontvet je juist een zadel waarna je het wederom weer met lederolie behandeld om het te voeden (liefst zodra het leer nog net niet helemaal droog is!!) Een andere optie is een vochtinbrengende leercreme te gebruiken.

Geeft een zadel af dan heeft dit met de wijze van het kleuren en looien van het leer uit te staan. Vaak zie je met goedkopere leersoorten dat deze meer of langer afgeven. Door het in de olie of vet te zetten geeft het vaak nog meer af door de reactie die de kleurstof met de olie of het vet aangaat. Vaak wordt dit naar verloop van tijd van zelf wel minder.

door leer te veel in de olie of vet te zetten is ook absoluut niet goed, je "verdrinkt" het leer als het ware. Net als je huid (leer is gelooide dode huid)moet je ook vocht inbrengen daarom is een leercreme vaak ook zeer aan te raden voor onderhoud. Met leerolie wil ook maar dan moet je na het schoonmaken van het leer met water en zadelzeep het leer niet te droog laten worden voor je het in de olie of vet zet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:37

Prboeer die Rapide lederdressing eens. Werkt perfect. Om te zien wat het is kun je even op de site van divoza kijken. daar staat ie wel tussen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:12

Micha schreef:
inkepink schreef:

succes!

Zadelzeep heeft een heel andere functie dan leerolieen. Met zadelzeep reinig je en ontvet je juist een zadel waarna je het wederom weer met lederolie behandeld om het te voeden (liefst zodra het leer nog net niet helemaal droog is!!) Een andere optie is een vochtinbrengende leercreme te gebruiken.

Geeft een zadel af dan heeft dit met de wijze van het kleuren en looien van het leer uit te staan. Vaak zie je met goedkopere leersoorten dat deze meer of langer afgeven. Door het in de olie of vet te zetten geeft het vaak nog meer af door de reactie die de kleurstof met de olie of het vet aangaat. Vaak wordt dit naar verloop van tijd van zelf wel minder.

door leer te veel in de olie of vet te zetten is ook absoluut niet goed, je "verdrinkt" het leer als het ware. Net als je huid (leer is gelooide dode huid)moet je ook vocht inbrengen daarom is een leercreme vaak ook zeer aan te raden voor onderhoud. Met leerolie wil ook maar dan moet je na het schoonmaken van het leer met water en zadelzeep het leer niet te droog laten worden voor je het in de olie of vet zet.

En leerbalsem dan? Is dit een goed product om je leer te voeden of niet?
En moet je dit dan ook aanbrengen voordat het leer weer droog is?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:00

Ik gebruik lederbalsem, maar zeker niet teveel.
Ik kuis wel altijd na het rijden m'n zadel met zadelzeep en eens om de zoveel tijd gebruik ik dan die lederbalsem (van Passier)

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:45

Ik ga mee met Micha

Daarbij: gebruik geen zwarte zadelonderhoudsproducten, maar naturelkleurige.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:55

Wanneer behandel je je zadel? Als je dit vlak voor een wedstrijd doet, dan is het ook niet zo vreemd dat je rijbroek zwart wordt. Vaak maakt het toch ook niks uit op je cijfer. Haha!

Ik deed 't ook regelmatig toen ik net startte, maar aan 't eind van de L2 haalde ik er zadelzeep overheen en haalde dezelfde cijfers. Haha!