Wat hoort er bij een goede longeerset?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat hoort er bij een goede longeerset?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:07

Hallo bokkers,

Als mijn salaris voor deze maand binnenkomt, wil ik een longeerset gaan aanschaffen omdat ik serieus wil gaan longeren met Silence.

De reden daarvan is dat ik hoop dat hij op die manier zijn spieren wat beter gaat gebruiken en wat meer omlaag komt tijdens het lopen en niet met zijn neus omhoog.
Mijn instructrice heeft een paar keer met haar spullen gelongeerd en er was echt verschil te merken tijdens het rijden.

Vandaar dat ik nu mijn eigen set aan wil gaan schaffen.

Nu is mijn vraag:

Wat heb ik allemaal nodig?
Longeerlijn en bitstukje heb ik al.
Nu de rest nog.

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Silence op 22-10-06 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Re: Wat hoort er bij een goede longeerset?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:16

Als ik jou zo hoor zou jij goed uit zijn met een pessoa (zoek even op internet)

Sinds een aantal weken train ik mijn merrie hier ook mee en ik merk ontzettend veel verbetering in haar. Losser in haar lijf, makkelijker neusje over de grond en noem maar op.

Wat je daar verder bij nodig hebt is een longeerlijn en een lange zweep. Dan ben je er wel.
Is je paard longeren niet zo gewend zou ik zelf handschoenen aan doen en voorzichtig opbouwen.

Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:18

Hij kent het longeren wel, maar op een hele simpele manier.

Enkel een hoofdstelletje om aangezien ik dus de juiste spullen niet had.
Ik zal eens gaan rond snuffelen hoe of wat betreft een pessoa

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:49

Eerst en vooral een longeersingel. En een longeerzweep natuurlijk.

En zo’n longeerbitstukje is imo waardeloos.

Ik zou niet meteen met een pessoa beginnen, binnenkort wel, maar ik zou eerst een periode longeren met een touwtje.

Ik raad je aan om het boekje Longeren met Lammert Haanstra aan te schaffen, daar staat in uitgelegd hoe je met dat touwtje moet werken, hoe je de longe best bevestigd aan het bit, enz.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:58

Een bitstukje werk ik nooit mee, zie er de toegevoegde waarde niet zo van.
Een zachte longe, een longeerzweep die goed te hanteren is (let op de balans, sommigen zijn zwaarder op het uiteinde en dat is vermoeiend longeren), een longeersingel met veel ringen eraan en een hulpteugel naar keuze (overleggen met je instructrice). Voor jezelf een paar handschoenen (verbrande handen als je paard het aftaait aan de longe is niet lekker).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:52

Een goede longeersingel is belangrijk, evt. met staartriem. Verder geen bitstukje.
Kies een goede longe, eentje die een fatsoenlijke musketon heeft zodat je deze door de ogen van het bit en de ringen aan de singel kunt halen. Sommige longes hebben te grote musketons.
Verder zou ik een dubbellonge erbij nemen. Als je weet hoe je met een dubbellonge om moet gaan, dan is het echt een heel fijn ding.
Een pessoa zou ik niet nemen, ik zou een gogue kopen. En verder gewoon touwtjes. Met touwtjes en gogue kun je voldoende traininsmogelijkheden aanbieden.
En uiteraard een goede zweep.

En verder: neem een paar lessen. Kosten zijn ong. gelijk aan een priveles, maar je leert er heel veel van. Ik heb zo een keer 2 lessen gehad om vooral de handigheden en do's en dont's van het dubbellonge longeren te leren.
Je kunt enorm varieren. Bijvoorbeeld gogue en enkele longe aan het bit, maar je kunt ook de longe door de bitring aan de singel bevestigen terwijl je met gogue longeert. En je kunt de gogue ook weer gebruiken tijdens het longeren met dubbellonge. Zelfde idee met touwtjes, hoog of laag longeren, enz.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:42

Eilandje schreef:
Eerst en vooral een longeersingel. En een longeerzweep natuurlijk.

En zo’n longeerbitstukje is imo waardeloos.

Ik zou niet meteen met een pessoa beginnen, binnenkort wel, maar ik zou eerst een periode longeren met een touwtje.

Ik raad je aan om het boekje Longeren met Lammert Haanstra aan te schaffen, daar staat in uitgelegd hoe je met dat touwtje moet werken, hoe je de longe best bevestigd aan het bit, enz.

Hier ga ik ook in mee, die man is geweldig bezig. Het ziet er allemaal heel vriendelijk uit voor het dier, maar ze worden wel aan het werk gezet.
Ben net naar een clinic van hem geweest OK dan!