paard gaat afvallen... hoe met het zadel????? Dilemma!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

paard gaat afvallen... hoe met het zadel????? Dilemma!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:33

Nou ik zit met een probleem.
Ik heb harnessmaker ook al gepb-t om advies te vragen. Dus hopelijk is mijn dilemma snel opgelost.

Eind vorig is er een zadel gekocht voor mijn paardje. Toen is ernaar gekeken door een zadelmaker en het zadel lag goed.

Vandaag op de terugweg van de wedstrijd ben langs een andere zadelmaker gereden om het zadel op te laten vullen. Ik ben langs die zadelmaker gegaan omdat het toch op de route lag en ik anders niet over een auto beschik om er heen te rijden. Deze zadelmaker wordt wel aangeschreven als betrouwbaar (ik noem voor de zekerheid maar geen namen).

Maar hij zei dat mijn zadel te smal is bij de schoft. Waardoor het zwaartepunt te ver naar achteren is komen liggen, waardoor ik niet meer goed zit (ook de reden dat ik het wilde laten opvullen).. etc...
Hierdoor heeft opvullen niet veel nut zei hij, hij kan het zadel er niet beter passend van maken.
Het kan zijn dat OF Sanessa door training zo in haar bespiering veranderd is dat het zadel te krap is geworden, OF dat de andere zadelmaker vorig jaar verkeerd gekeken heeft.

Het meest logische is dat er nu een nieuw zadel komt, maar...... (hier komt het!).
Aankomende lente, maart/april. Dan gaat ze in zware training.
Simpelweg omdat ze VEEL en VEEL te zwaar is. Er mag dan sowiezo 60-100 kilo vanaf.
Moet ik dan WEER een ander zadel.. of is er dan een kans dat het zadel wat ik nu heb gaat passen????

Natuurlijk kunnen jullie dit niet zien vanachter de computer.
Maar als een paard afvalt (qua gewicht).. valt die dan ook af bij de schoft? Of is het alleen bespiering wat daar zit?

Ik kan sowiezo tot de lente vooruit, ik heb nog een wintec vzh zadel waar wel de goede boom in zit. Maar ik zit gewoon liever in een dressuurzadel.
Het liefst zouden we dit zadel houden (ik zit er super heerlijk in) maar als het geen nut heeft om dit zadel aan te houden.... dan maar een andere! Of dan wachten tot de lente?
Ik wil niet dat Sanessa dadelijk rugklachten gaat krijgen.
Ik was toestraks vergeten om aan de zadelmaker het 'afvalprobleem' voor te leggen.

Anoniem

Re: paard gaat afvallen... hoe met het zadel????? Dilemma!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:38

De schoft wordt op den duur wel smaller als je doortraint, maar dat is puur omdat de spieren daar dan wegvallen door het slecht passende zadel. Dus doorrijden is geen optie. Kan de zadelmaker het zadel niet verbreden?

Het is met afvallen idd een lastig probleem. Net als met veulens krijgen e.d.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:49

Nee hij kon het niet verbreden zie die. Het zou dan dusdanig prijzig worden dat ik beter een goed passend ander zadel aan kan schaffen d.m.v. inruil. (zoals een Kieffer, KN... waarvan de boom makkelijk aanpasbaar is).
(Heb een stubben scandica DL).
Er zit nu ook een veulen in waardoor hij pas in maart/april in zware training kan. Eerder zou niet fair zijn.
Februari is ze uitgeteld, en eer dat ze weer lekker in haar vel zit.

Daarom gooi ik er sowiezo morgen de wintec op. Dat die spieren door een te krap zadel wegvallen moet ik niet hebben Verdrietig

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:57

de mijne is in de zomer toch verdikt op der schouders eigenlijk ... maar dat kan ook van de groei geweest zijn, want ze is nog jong...

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:34

Is een dressuurzadel van Wintec of Bates niets? Die hebben een verstelbare boom (wel meer merken). Dan hoef je ook niet steeds een ander zadel te kopen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 17:38

Ja zat ik ook al aan te denken.
Maar het gaat mij er eigenlijk om hoe groot de kans is dat ze bij haar schoft ook af gaat vallen?

Ik weet zeker dat ik er giga spijt van ga krijgen als dit zadel dalijk weggaat terwijl het eigenlijk niet nodig was.

Nu rijd ik voorlopig met een VZH wintec, met verwisselbare boom.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:41

Rond de schoft zit eigenlijk nooit veel vet, voornamelijk spieren. Die zullen na je training dus waarschijnlijk niets minder worden. Dus bij de schoft verwacht ik niet dat ze gaat afvallen, door zware training zullen er misschien alleen maar meer spieren bijkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:42

Een zadel wat te smal is zal nooit passen, dus als het niet verbreed kan worden kun je het met een gerust hart wegdoen. Bij de schoft zit geen vet, wel spieren.

En ik denk dat je met maart nog aan de vroege kant bent met zware training, het neemt wel een tijdje voor een paard weer helemaal hersteld is en conditie opbouwd.
Ik zou op een -bijna- hoogdrachtige merrie ook geen nieuw zadel aan laten meten, doe dat in juni-juli volgend jaar als ze haar model weer een beetje heeft.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 17:45

oké bedankt voor je tip!
dan blijf ik tot die tijd met mijn vz zadel rijden.