Springen met dressuurzadel.. beter niet doen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Springen met dressuurzadel.. beter niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:01

Allereerst.. weet niet of het hier hoort, maar dat zien we vanzelf wel. Knipoog

Ik spring nou sinds een paar dagen met mijn bijrijdpaardje, omdat zij dat veel leuker vindt dan dressuur en ik dan automatisch ook meer plezier in het rijden heb. Nu is het zo dat ik alleen beschikking heb tot een dressuurzadel (en een wat ouder veelzijdigheidszadel, die niet meer 100% safe is dus die gebruik ik liever niet), dus ik vraag me af of dat wel zo fijn is voor de paardenrug?! Als dat niet het geval is stop ik er gewoon meteen mee en houden we het lekker bij vrijspringen.

germie

Re: Springen met dressuurzadel.. beter niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:14

Je kunt wel springen met een dressuurzadel, maar toch belemmert het erg vind ik.
Ik kan met m'n knie niet goed over de wrong schuiven en dan gaat het niet lekker op hogere sprongen (zeg maar groter dan 90 cm). Ik spring dan de beugelriemen uit de veiligheidshaken omdat m'n knie te star blijft liggen. Met een springzadel heb je hier geen last van. Het is puur de wrong die belemmert. Bij m'n springzadel heb ik een hele kleine wrong. Je mag namelijk niet knijpen met je knie en een dressuurzadel nodigt daar wel toe uit als je gaat springen
Laatst bijgewerkt door germie op 19-10-06 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:16

zoiezo niet teveel springen dat het leuk blijft maar ik zou af en toe een keer een sprongetje maken het is niet alles met een dressuurzadel springen ben ik vandaag achter gekomen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:20

Ik denk dat je inderdaad met de kniewrongen in de knoop komt, ook als je je beugels korter maakt zal dat minder fijn zitten.
Maar als je dressuur niet meer zo leuk vind, kun je dan niet je zadel omruilen voor een veelzijdigheidszadel?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:51

Tuurlijk kan dat wel, tis maar net wat je jezelf aanwend natuurlijk. Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:55

Ik maak regelmatig een sprongetje met mijn dressuurzadel en kan wel zeggen; comfortabel is anders Haha! Voor een optimaal resultaat en een betere houding, dus als je regelmatig springen van plan bent, zou ik het niet aanraden Clown

Waarom schaf je geen vzh-Wintec aan? Zijn relatief goedkoop en prima zadels...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:57

Het is denk ik maar net was je gewend bent, ik kom met mijn dressuurzadel nog wel een hindernis van 1.15 over en denk dat ik in een springzadel totaal mijn houding kwijt ben.

Nu ben ik geen springruiter en spring ik haast nooit, maar de keren dat ik spring gaat het prima met mijn dressuurzadel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:02

Mijn dressuurzadel heeft een diepe zit en hoge wrongen. Ik kom dus echt niet lekker mee met in de sprong met dat zadel. Tot en met 80cm gaat het nog wel, maar daarboven is het een drama.

Kortom: lage sprongetjes geen probleem. Als je hoger gaat springen, vaker of parcourtjes dan zou ik een ander zadel nemen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:45

Apple schreef:
Kortom: lage sprongetjes geen probleem. Als je hoger gaat springen, vaker of parcourtjes dan zou ik een ander zadel nemen.

idd Ja Sprongetjes t/m ongveer 80 cm zijn nog wel te doen met een dressuurzadel, maar hoger dan dat zou ik niet springen met een dressuurzadel, dan kun je niet meer goed meekomen en hinder je je paard. Tenminste ik kan dan echt niet meer normaal meekomen Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:41

Kennis springt met haar paard 'gewoon' wedstrijden, wel klasse B en met dressuurzadel...

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 10:09

Het hoogste wat ik heb gesprongen is 80 cm en ik had voor mezelf al besloten om echt niet hoger te gaan.

Ik en de eigenaresse dressuren ook nog, dus het zadel omruilen is geen optie aangezien het een heel lekker zadeltje is! Ik zal het er wel eens over hebben over een veilig vzh of springzadel.

Bedankt voor de reacties iig!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:13

een wintec veelzijdigheidzadel past vaak op veel paarden en kost geen ene drol.
beter een vzh aanschaffen dan rug van jou en paard verpesten door met dresszadel te springen.
een springzadel is gebouwt op de rugvrijheid tijdens de sprong, dit door stevige kniewrongen die verder naar voren zitten, en een platte lepel om plakken in het zadel te voorkomen.
een dressuurzadel heeft een plakkende zit, waardoor goed meegaan boven de sprong teveel vertraagd wordt waardoor je altijd te laat bent met meegaan.
ook voor de lagere sprongetjes is het beter om met een vzh of springzadel te springen

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:07

Ik heb tot vandaag een dressuurzadel gehad en sprong daar wekelijks zo'n 50/60 cm pacour mee, ik zal je zeggen echt comfortabel is het niet en ik ben ook overgestapt op een veelzeidigheidszadel (ook mede omdat mijn kont uit het dressuurzadel groeide).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:56

crossmonster schreef:
beter een vzh aanschaffen dan rug van jou en paard verpesten door met dresszadel te springen.

Nou dat heb ik aan een zadelmaker gevraagd en daar klopte volgens hem niets van, het is alleen voor je eigen comfort veel lekkerder om een springzadel te gebruiken. Dus ik spring gewoon met mijn dressuurzadel.

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:21

Ik spring ook wel eens met mijn dressuurzadel maar vind het niet fijn zitten, vooral als je wat hoger wilt zitten de kniewrongen goed in de weg.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:28

Charos schreef:
crossmonster schreef:

Nou dat heb ik aan een zadelmaker gevraagd en daar klopte volgens hem niets van, het is alleen voor je eigen comfort veel lekkerder om een springzadel te gebruiken. Dus ik spring gewoon met mijn dressuurzadel.

Mijn instructise zei dat het voor mij minder comfertabel is maar ook voor mijn paard.
Omdat je gewoon weg belemmert word in het meekomen.
En dat is niet alleen een belemmering voor jou zelf, maar ook echt voor je paard!
Zo nu en dan een paar sprongetjes kunnen geen kwaad, maar wil je optimale comfertabelheid neem dan een veelzeidigheid of een springzadel.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:19

Ik kan echt niet springen met een dressuurzadel Bloos
Bij lagere sprongetjes gaat het wel maar als je hoger gaat dan zit het echt bagger Lips are sealed

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:25

ik heb een keer gesprongen met dressuurzadel maar het zat neit bepaalt lekker dus heb ik er een zadel bijgekocht, een veelzijdigheid. Tong uitsteken veel lekkerder

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:28

daantjuhhh schreef:

Mijn instructise zei dat het voor mij minder comfertabel is maar ook voor mijn paard.
Omdat je gewoon weg belemmert word in het meekomen.
En dat is niet alleen een belemmering voor jou zelf, maar ook echt voor je paard!
Zo nu en dan een paar sprongetjes kunnen geen kwaad, maar wil je optimale comfertabelheid neem dan een veelzeidigheid of een springzadel.
[/quote]

Ik spring ook zelden en dan zet ik meestal 1 of 2 hindernissen op, vandaar dat ik vind dat ik wel toe kan met een dressuurzadel. Als ik serieus zou gaan trainen zou ik ook een springzadel aanschaffen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:23

Ja charos, dat doe ik ook, tot nu toe.
Ik wil wel serieus gaan springen, maar dan moet Olly iets meer bevestigt zijn..
(ze maakt van die luchtjumps en zet nog niet op een punt af.. is heel moeilijk uit te zitten omdat ze zo rond springt.)

Als ik ga denken dat ik het aankan om met haar wat meer te gaan springen en wat hoger komt er wel een springzadel.
maar nu schaf ik er nog geen aan omdat ik niet weet of we dit doorzetten en dan heb ik een zadel in de kast waar ik niks mee doe!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:49

Ik kan ook echt niet springen op een dressuurzadel. Lips are sealed
Ik neem dan m'n vzh zadeltje. Ja

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:52

een paar sprongetjes af en toe voor de lol kan wel metg een dressuur zadel
maar als je echt veel wil gaan springen zou ik tog een vzh zadeltje aanschaffen of lenen

Thmrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:47

Ik spring welleens met dressuurzadel.
Maar als ik pacourtje ga springen neem ik vzh zadel.
Zelf vind ik dressuur zadel fijner maar voor het comfort van mij en me pony ga ik pacours en hoge hindernissen met vzh zadel springen Knipoog