Zadeldekje trekt 'strak' op de schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

Zadeldekje trekt 'strak' op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:32

Mijn paard heeft een vrij hoge schoft. Ik heb al verschillende types en merken zadeldekjes geprobeerd maar steeds trekt na een paar rondjes rijden al het dekje strak op zijn schoft. Zo strak dat dat voor hem niet fijn moet voelen. Afstappen, singel los, weer goed omhoog trekken en daar gaan we weer even. De dekjes met een mooie schoft erin gaan wel beter, maar trekken naar verloop van tijd ook strak. Pas geleden een dure ANKY pad aangeschaft, maar dat was helemaal ellende.
Heeft iemand hier ervaring mee en nog mooier: hoe los ik het op?

Anoniem

Re: Zadeldekje trekt 'strak' op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:40

Ik zou de zadelmaker eens langs laten komen om te controleren of het zadel nog goed past. Ik had dat probleem ook, zadelmaker heeft boom en vulling iets aangepast, en nu blijven de dekjes gewoon liggen Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:06

Stubben zadeldekjes trekken nooit strak, want die bevestig je aan de ringen bovenaan het zadel.
Mocht de tip van Maya niet helpen zou ik dus zo'n dekje aanschaffen

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:31

Venetia schreef:
Stubben zadeldekjes trekken nooit strak, want die bevestig je aan de ringen bovenaan het zadel.

Ik heb er ook een en ben er erg blij mee. Hij zit inderdaad nooit strak tegen de schoft.
Toch zou ik eerst even het zadel goed nakijken.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:39

Ik ben erg blij met de dekjes van Harry's Horse (zijn ook goed betaalbaar). Die lusjes moet je ook aan de ringen boven aan het zadel vastmaken. Kyra heeft ook een onwijs hoge schoft en andere dekjes trekken ook strak.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:04

Daf schreef:
Ik ben erg blij met de dekjes van Harry's Horse (zijn ook goed betaalbaar). Die lusjes moet je ook aan de ringen boven aan het zadel vastmaken. Kyra heeft ook een onwijs hoge schoft en andere dekjes trekken ook strak.

de comfort pads

Andere HH dekjes vind ik niet fijn.
Die trekken op de schoft bij maya (haflinger, ronde, bijna geen schoft)

Succes!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:38

Venetia schreef:

waar kun je die kopen? [eventuueel ook online shops ] ..

ik heb dit probleem namelijk ook vaak [fjord met erg hofe schoft] en houd dit topic even in de gaten Lachen

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:26

@None: je woont niet zover uit de buurt vandaar mijn vraag: Waar heb je dat Stubben dekje gekocht?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:36

Heb daar ook altijd last van en denk er ook altijd om dat ik een sjabrak koop met model schoft erin en nooit een dikke sjabrak want die gaan ook altijd erg strak liggen.
Nu heb ik dus laatst ook voor het eerst een sjabrak gekocht met de lusjes bovenin (zijn heel kort en worden dus vastgezet in de ringetjes) en die blijft echt super liggen!!
Je hebt meerdere merken enzo wel die met dit systeem verkopen dus gewoon even rondneuzen en je vind er dan genoeg. Ik heb trouwens die met de legerprint erop, welk merk weet ik niet zo.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:39

Ik heb mijn stübbendekje (zoals hierboven bedoeld, met die korte lusjes voor door die ringetjes) bij een hypo winkel gekocht (Hypoweert). Dus die hebben ze iig (en die winkels zitten door heel het land).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:49

Ik herken je probleem. Mijn paard heeft ook een enorme schoft en ik kan dus alleen voorgevormde zadeldekjes gebruiken. Ik heb diverse Kieffer dekjes en die zijn fijn voorgevormd. Anky pads zijn recht en dus niet geschikt.

Ik heb wel een andere pad, maar ik weet even niet welk merk het is. Tamelijk duur maar die is ook voorgevormd.

Dydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:09

PK pads zijn toch goed voor gevormt???

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:14

Ik heb hetzelfde probleem, dus ik volg dit ook even...
Heb touwens net een nieuw zadel, dat tevens opgevuld is naar zijn rug.
Dus ik ga ook maar eens naar zo'n dekje kijken met schoftje erin!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:43

Mijn paard heeft ook een hele smalle hoge schoft en met mijn zadel heb ik nergens last van, zolang er maar een pasvorm in het dekje zit. Met mijn vorige zadel trokken ze ook veel sneller strak en had ik vooral op het laatst wel eens last van een kapot geschuurde schoft door strakgetrokken dekjes. Nu dus geen last meer van. Zou dus in ieder geval ook even naar je zadel laten kijken.

Verder vallen Anky's en polypads etc af. Die hebben echt geen pasvorm.

Wel goed liggen Gentle dekjes van HKM, de Event van BR, de pads van HH, de pads van PK. Maar bij de zadels die ik nu heb passen eigenlijk verder alle dekjes goed... (zolang er dus een pasvorm in zit ipv recht)

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:00

Als je je zadeldoekje voor het aansingelen helemaal tussen je kamer trekt, en het dekje nóg strak trekt, pas je zadel waarschijnlijk niet optimaal.

Ik heb wel ooit eens zadeldekjes met schoftuitsparing gezien, maar ik weet niet of die nog gemaakt worden en of ze wel fijn zijn voor het paard.

island

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:19

Ik had ook een paard met een hele hoge schoft, maar bij de PK pads had ik geen last.. Die zijn heel goed voor gevormd..

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 11:51

Hartelijk dank voor al die nuttige tips. Een dek met een goed voorgevormde schof erin en niet te dik, dat ligt inderdaad het beste voor mijn paard. Scheelt me in elk geval een paar miskopen!! Nu nog even een vinden hier in de buurt met lusjes boven voor de ringen aan het zadel. Maar dat zal wel geen probleem zijn (hooguit een 'tijd' probleem Pling ).

De zadelmaker had ik er al bij gehad, daar lag het probleem niet, gelukkig.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:30

ik heb voor mijn paard met ingezakte rug en hele hoge schoft:
HKM dekje gewoon een simpele
HH comfort pads die gestreepte en een witte pufferpad
een oud model ankypad grijs ligt als enigste model goed
BR event liggen ook goed
die HH lila dekjes met violet bies dus de elite dekjes

deze dekjes liggen super!
en het ligt echt nietaan me zadel Knipoog

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:45

ik was bij bij Passier in Duitsland en die hebben nu ook dekjes MET schoftuitsparing, ze lijken qua dikte een beetje op de dunne Polypads (vind ik superfijn). Ik heb ze hier met uitsparing alleen nog niet gezien.........

hvmepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:28

ja ik heb er ervaring mee

mijn paard heeft ook een hoge schoft bij mij trekken ook veel dekjes naar beneden. maar bij mij werkt het wel als een dekje een voorgevormde schoft heeft. neem bijvoorbeeld een scapa dekje.
maar als dat niet werkt kun je ook zoeken naar een dekje met een uitgesneden schoft dus dat er bij de schoft geen stof zit. maar die zijn niet overal verkrijgbaar