hulpteugels, welke waneer, en wat is de werking precies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

hulpteugels, welke waneer, en wat is de werking precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 14:13

hoi,
omdat mijn fjord zich zo sterk maakt in de nek dat sturen als ze niet wil, onmogelijk is, wou ik eens kijken of het zin heeft om er een hulpteugel bij om te doen, zodat ze iig haar hoofd niet omhoog kan gooien.
maar ja ik heb verder ongeveer geen verstand van die dingen dus wie kan me vertellen:

wat is precies slof, tiedeman, martingaal? (die laatste ken ik wel van het groomen vroeger)
wat is de werking en het verschil tussen alle soorten?
en wat kan ik in mijn geval het best gebruiken?

ik spring niet ofzo, het is gewoon pony hobbelen verder nog helemaal niks, maar ik zou het erg fijn vinden als ik wel het idee heb dat IK degene ben die de leiding heeft Tong uitsteken

bedankt voor reacties!

Oakland1990

Re: hulpteugels, welke waneer, en wat is de werking precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:39

Met een slof kan je het paard aanmoedigen het hoofd te laten zakken en dus aan de teugel te rijden.
Martingaal zorgt ervoor dat het hoofd niet hoog kan doen en zorgt er voor dat ze bestuurbaar blijven. De losse martingaal heeft ringetjes om de teugels de vaste een lus door je hoge neusriem. Thiedeman zorgt ervoor dat het hoofd zakt en dus ook bestuurbaar is. Ik denk dat je best een martingaal aandoet. dit werkt alleen in als het nodig is.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:49

ik denk idd dat je het beste een martingaal of een thiedeman kunt gebreuiken,
een thiedeman werkt in op het moment dat je paard zijn hoofd te hoog houd, zodra hij zakt vermindert de druk tot hij zijn hoofd weer heeft waar hij ongeveer moet zitten (ligt eraan hoe strak jij de thiedeman zet) maar hier kun je dus zelf geen druk op uitoefenen op het moment dat hij goed loopt, zoals bij een slof...

eenmartingaal zorgt dat je contact houdt met de mond op het moment dat je paard zijn hoofd omhoog bregnt, maar dit dwingt hem dus niet om zijn hoof weer naar bededen te doen....

snap je het zo een beetje?

Afbeelding
= een martingaal

Afbeelding
= thiedeman (loopt dus door het bit heen en klik je vast aan je teugel.)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:51

Ik denk dat een hulpteugel niet echt veel zal helpen. Ik zou je paard een keer aanpakken en laten weten dat als jij een bepaalde kant op wil, jullie ook die kant op gaan.
Ik ken dat soort typetjes Vork

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:00

van aanpakken wordt ze tot nu toe alleen maar dwarser.
het gaat om een fjord Knipoog Tong uitsteken
bedankt voor de info, 1 plaatje opend niet, die van de martingaal, maar een tiedeman dat lijkt me iets te veel van het goede.
mijn paard loopt sowiezo nooit aan de teugel, en ik rij met heel weinig tot geen teugeldruk, om haar aan te moedigen haar hoofd laag te houden voor de rugspieren, en dat doet ze wel goed.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:06

Marigold schreef:
van aanpakken wordt ze tot nu toe alleen maar dwarser.
het gaat om een fjord Knipoog Tong uitsteken

Daarom zei ik ook: ik ken dat soort typetjes. Heb er zelf een fjord te logé gehad deze zomer (zie profiel).

Tuurlijk wordt ze dwarser. Waarschijnlijk (ik weet niets meer dan jou verhaal) heeft jou paard nu de leiding over jou. Als jij de leiding over gaat nemen, steekt ze daar natuurlijk een stokje voor.
Maar goed, ik kan vanaf hier jullie twee natuurlijk niet zien.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:13

aan de hand ben ik in elk geval de baas, ik doe minstens 1 keer per week grondoefeningen met haar om de hoogste in rang ook te blijven.
dat gaat goed.
onder het zadel, ja ik rij niet zo vaak, en ik ben ook niet een heule goede ruiter, en ik weet echt totaal niet wat ze kent..
ze komt van de markt, men zei ze is braaf onder het zadel, en dat is alles dat ik weet.
ik lees je profiel later even, nu even eten.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:35

met een slof heb je net wat meer te vertellen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:09

of kun je 'm in de krul trekken Verdrietig Ik ben niet zo voor slofteugels

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:18

De slof is de onvriendelijkste hulpteugel die er is. Als je niet zo vaak rijdt is het denk ik het beste als je met je fjord op les gaat of een instructrice aan huis laat komen. Dan leren jullie er allebei wat van Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 21:32

ja als ik die mogelijkheid heb dan doe ik dat ook heus wel, maar ik vroeg me in dit topic dus af wat het hoe en waarom is van de verschillende hulpteugels Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:20

flicka schreef:
De slof is de onvriendelijkste hulpteugel die er is. Als je niet zo vaak rijdt is het denk ik het beste als je met je fjord op les gaat of een instructrice aan huis laat komen. Dan leren jullie er allebei wat van Knipoog

Als je er mee kan rijden en niet je paard in de krul trekt vind ik hem niet onvriendelijk hoor.
Je hebt wel gelijk dat de meeste mensen er niet mee om kunnen gaan.
Ik gebruik hem zelf ook weleens. Ik hang er om heen en laat hem lang hangen dan is mijn paard veel lekkerder te rijden. Net of ze er steun aan heeft,
Vandaar dat ik hem ook max 1x in de week gebruik.

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:11

Ik zou denk ik een martingaal gebruiken. Je hebt net wat meer te vertellen denk ik en je kan er niet snel iets verkeerd mee doen, aangezien hij alleen in werking treed als je pony zijn hoofd omhoog doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:48

de martingaal : zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd niet te ver omhoog brengt, waardoor de ruiter geen contact meer heeft met het paard. Als het hoofd goed geplaatst is werkt de martingaal niet in.

Bijzetteugels : Die zijn er voor bedoelt om het hoofd op een bepaalde plaats te houden en word bij het longeren gebruikt ( zou er dus niet mee gaan rijden )

slofteugel : Hiermee dwing je als het ware de paardenhoofd mee naar beneden. Gebruik deze alleen met een deskundig iemand ( geld eigenlijk voor alles ) want je kan met verkeerd gebruik veel schade aanrichten bij het paard

Thiedeman : Las het paard het hoofd te hoog heeft schakelt automatisch de thiedeman in en ook als de hals te lang gestrekt is. Bij en juiste houding is de teugel buiten gebruik.

Overigens ben ik helemaal geen voorstander van hulpteugels en los de problemen liever anders op dan dat ik ze wegdruk met een hulpteugel

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:16

Ben het helemaal met Cinnepin eens. Heb het idee dat "de jonge garde" snel naar zogenaamde hulpteugels grijpt terwijl ze eerst eens zouden moeten leren rijden met zit en been. Paarden worden vaak verkloot met die hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:23

In ieder geval GEEN slof gaan gebruiken wanneer je dusdanig onervaren bent dat je hier vraagt wat de werking er precies van is. Sowieso niet iets gaan gebruiken waar jij tijdens het rijden nog echt invloed op hebt, dan kun je ook niet heel veel fout doen (mits je zorgt dat datgene dat je wel gaat gebruiken goed afgesteld staat)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 23:33

ik ben niet van de 'jonge garde' hoor..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:59

Dan zou je ook niet met hulpteugels moeten zijn opgegroeid Lachen
Met het omhooggooien van het hoofd zou ik denken aan een martingaal. Die is daar speciaal voor. Een slof vind ik echt een onding. Is meer om het hoofd zowat tussen de benen te trekken, zo worden ze iig vaak gebruikt Boos!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:05

ik ben ook niet met hulpteugels opgegroeid, eerder met verhuurpony's, en verzorgpony's zonder tuig, of met een pannekoek zadeltje,.
maar waar ik gewerkt heb op springstal heb ik wel geleerd verschillende hulpteugels om te doen (ik moest op en afzadelen niet rijden).
bedankt voor jullie info, ik hoop dat mn zusje snel een keer tijd heeft om te kijken waar het nou aan ligt zij heeft meer verstand van rijden dan ik, maar het is me nu even wat duidelijker welke hulpteugels nou eigenlijk wat doen Lachen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:16

even een vraag!
Als je een hulpteugel gebruikt dan heeft het paard het uiteindelijk door als er iets aanhangt.. altans dit probleem heb ik!
Wanneer ik rij met hulpteugel loopt ze keurig, maar zodra hij eraf is loopt ze weer te stieren!!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:11

Bij mijn fjord had ik hetzelfde probleem, totaal onbestuurbaar.
Bij mij heeft een thiedemann het best geholpen. Mijn paard loopt nu heerlijk zonder thiedemann.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:23

waarom probeer je het niet met goed les ipv een hulpteugel eraan te hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:56

Cinnepin schreef:
waarom probeer je het niet met goed les ipv een hulpteugel eraan te hangen?

En laat je tuig gelijk ff nakijken door een vakman, een paard is niet zomaar dwars, misschien past er iets niet, waardoor ze aan de hol gaat. Bij mijn fjord was dat nl het geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:00

daar moet ik bitch gelijk ingeven Ja

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:28

ik ben altijd erg gek van de goque, een hulp middel dat uitnodigd om het hoofd ontspannen naar beneden te laten dragen, het werkt alleen in als het paard zijn hoog omhoog doet ( je kan de goque verstellen zoals jij dat wilt) dan komt er druk achter de oren en in de mond.
dan nodigd de teugel het paard weer uit om naar beneden te lopen.
ik ben erg erg gek van dus vind je de goque wat dan kan je me pb en natuurlijk

groetjes daphne