Vanochtend was de zadelmaker bij mij, om de zadels op te vullen en aan het paard aan te passen. Hij vroeg welke shabrakjes ik gebruikte. Nu gebruik ik zowel katoen als de wat synthetischere stoffen als die van br event en pads. Zijn mening was dat ik voortaan beter alleen katoen kon gebruiken, omdat dat het vocht beter opneemt en naar de bovenkant brengt.
wat is jullie mening hierover? ik vind de br event en en hkm gently wel erg mooi en fijn in het gebruik.
tja, kan je zadelmaker wel zeggen, maar ik vind ze erg fijn... mijn paard blijft er aardig droog onder, ze hebben een geweldige pasvorm en blijven supermooi in de was.
Ik heb een witte en zacht gele HKM Gently en ik vind ze geweldig. BR heb ik niet dus daar kan ik niet over oordelen. Ook heb ik van die dunne katoenen dingen, maar die gebruik ik weinig.
ben misschien ook wel van plan om een anky pad te kopen, maar ben benieuwd hoe dit ligt met paarden met een iet wat hogere schoft. trek deze dan niet helemaal strak over de rug? zijn er hier mensen die mij hier wat over kunnen vertellen?
ik heb ook pads, van die suedine pads. mijn paard zweet normaal redelijk snel, maar met een pad merk ik er helemaal niets van. en ook is het ideaal dat ze zo weer droog zijn. ook bij paarden met een hoge schoft zijn ze super. mijn paard heeft ook een hoge schoft en ze trekken echt niet strak.
Zijn mening was dat ik voortaan beter alleen katoen kon gebruiken, omdat dat het vocht beter opneemt en naar de bovenkant brengt.
je zadelmaker mag zich wel eens laten bijscholen. katoen neemt idd vocht op en wordt en blijft dus nat. synthetische materialen laten het vocht door dat doet katoen niet! een synthetische stof ademd veel beter dan katoen.
@beenyman: Je hebt helemaal gelijk. Mijn paard heeft ook een hoge schoft en ik had een heel mooi ANKY pad gekocht. Echt super, materiaal mooi enz. Het trekt echter na twee rondjes al helemaal strak op zijn schoft. Zo strak dat het niet fijn kan zijn. De pad heb ik na twee keer proberen weer verkocht voor een paard met een lagere schoft. Advies: geef het geld maar verstandiger uit aan een goed zadelvorm dek. By the way heb ik met BR ook niet zulke goeie ervaring. Die zweten door op de stiksels, dus dan heb je de kussens van het zadel nat en dat is weer niet goed voor de vulling in de kussens.
Dus nu de vraag:wat wel? Zadelvorm, maar welke houdt het zweet voldoende tegen?