Pony lijkt last van dr bit te hebben. Nu ander bit nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Pony lijkt last van dr bit te hebben. Nu ander bit nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 09:03

Heyhey,

Mijn bijrijdarabiertje heeft momenteel een dubbelgebroken trensje in. Als ze nu moet wijken voor het rechterbeen gaat ze helemaal superfel in protest omdat ze dan moet buigen. Mijn instructeur denkt doordat ze zo`n laag rooster heeft dat het bit tegen dr gehemelte komt. Hij raadt daarom een ongebroken trensje aan of een correctiebit.
Wat denken jullie?

Alvast dankjulliewel voor de hulp

8nnemiek

Re: Pony lijkt last van dr bit te hebben. Nu ander bit nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:09

Je kunt het altijd proberen, toch?
Misschien eerst eens van iemand een bit lenen, dan kun je eerst proberen of het daar aan ligt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:45

Hoe oud is dat paardje?
Hangend rooster heb je 'normaal' alleen bij jonge dieren. Mocht het paardje al wat ouder zijn, dan zou ik toch eens verder kijken.

Je zou inderdaad een ongebroken (water) trens kunnen proberen. Dit omdat het stiller in de mond ligt en bovendien niet in het gehemelte kan prikken. Maar het kan er wel tegen duwen!

Let er ook heel goed op dat jouw handen niet 'te hard zijn'. Helemaal als het paardje ook nog last heeft van de mond moet je voorzichtig zijn.
Wat ik je aan kan raden is de neusriem niet te strak te doen. Laat hem maar eens wat losser. Dan heb je tenminste goed door wanneer iets te veel is en kun je kijken of het werkelijk door het bit komt. Dit kan bijvoorbeeld door de mond open te doen.

Mocht je paardje echt last hebben van een hangend rooster, dan raad ik je aan om een tijdje zonder bit te rijden.

Maar ik zou vooral ook verder kijken als het alleen is bij oefeningen zoals wijken. Dan zou ik eerder denken aan iets in de hals of rug.

Veel succes.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:47

miss is het een idee om te laten kijken of ze geen haken heeft

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:49

idd ik ga met barbar mee. Een pony kan bij deze oefeningen idd fel gaan reageren door haaken

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:51

of even naar de tandarts? -Nou op dit idee waren dus meer bokkers gekomen zie ik-

Ben pas met mijn paard naar de tandarts geweest (na blijkbaar 2 knoeiers was dit een goede) en ik wist echt niet dat je zoveel (ook rijtechnische) problemen kon krijgen met een op het oog (van de leek dan) niet eens verkeerd gebit! Ook legden ze me uit dat een dubbelgebroken bit juist extra hard kan zijn doordat het direct op de lagen kan inwerken als je wat harder inkomt met je hand.

Ik kan het dus alleen maar eens zijn met bovenstaande reacties

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 11:24

Hé dank jullie wel voor de reacties!! Er is net 3 weken geleden een tandarts geweest dus dat is het niet. En ze is 8/9 dus ook niet jong meer. Het kan ook gewoon tussen dr oren zitten omdat ze het moeilijk vindt( er is hiervoor nog nooit dressuur met dr gereden). Maar ik wil eerst alle medische dingen en mn eigen rijden uitsluiten voor ik de schuld bij mn paardje leg

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:53

Het kan heel goed zijn dat je paardje er 'gewoon' spierpijn van krijgt... rijd je paardje eerst lekker warm en buig haar mooi om je been. Dan pas kun je zijgangen gaan oefenen. Misschien is het voor jouw paard zelfs wel fijner als je haar van te voren even lekker los laat rennen.
Bij veel paarden is het goed als je ze zo'n 2 keer in de week even vrij laat springen. Dit niet hoog, dat is nergens goed voor. Maar een laag hindernisje maakt de achterhand sterker en als je het goed doet de rug soepeler (vooral kleine in uitjes). Dit kan heel gunstig zijn voor je zijgangen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:40

Misschien toch ook maar naar rug laten kijken, want als ze het allemaal op 1 kant doet ga ik dus denken of haken, maar dat is uitgesloten, of last van haar rug/bekken/nek. Zal dan eens kijken om er een fysio bij telaten komen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:48

nou denk eerder dat je eens haar gebit, * edit* ikz agd at je dat al gedaan had, of haar rug & nekwervels, inderdaad na moet kijken, en uiteraard laten kijken of je zadel gen knelpunten veroorzaakt voordat je gaat klooien met andere bitjes..

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:25

Hé dank jullie wel voor jullie advies. Er is 2 mnden geleden een ostenopaat bijgeweest en die had niks gevonden.
Maar vandaag ging het weer naar behoren. Het is gewoon dat ze af en toe zomaar opeens stopt en in protest gaat zonder reden (niet eens in buiging) . Misschien ligt het aan de manier van trainen.... Ik weet het ook niet ik leg het morgen opnieuw voor aan mn instructeur

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:18

Als ze echt in protest komt tegen je hand als je normaal inwerkt, kan het best zijn dat ze het bit niet fijn vind. Van bit veranderen hoeft helemaal niet zo slecht te zijn, soms moet je even 'klooien' met verschillende bitten om erachter te komen wat het beste werkt. Slecht is het echt niet om eens te kijken of een ander bit verschil maakt.
Mijn paard heeft ook een hangend rooster (blijvend, hij is ook 8), en vindt een normaal dubbelgebroken bit helemaal niks, dan kan hij ook ineens hysterisch zijn hoofd in de lucht gooien en heel erg terugkomen. Ik heb verschillende bitten uitgeprobeerd voor ik bij het juiste was. O.a. een ongebroken trens, ging goed en accepteert hij prima, maar hij wordt er wel wat stug op, zelfde verhaal met een correctiebit. Mylerbit geprobeerd, dat vond hij vreselijk.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij het danger bit van H&M. Dat is een niet al te dik dubbelgebroken bit wat niet helemaal door kan scharen naar boven toe. Het is dus wel beweeglijk zodat ik er wat mee kan spelen, maar kan niet tegen zijn verhemelte komen. En daar loopt hij super op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:23

Citaat:
Het is gewoon dat ze af en toe zomaar opeens stopt en in protest gaat zonder reden

Een paard doet nooit iets zonder reden. Dus ik kan het hierin niet met jouw denkbeeld eens zijn. Ik vind het wel super van je dat je de oorzaak ging zoeken.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 12:02

Nee ok, daar geef ik je gelijk in. Maar wat denk jij/jullie dan wat het is?

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:15

Hedwig18 schreef:
Hé dank jullie wel voor de reacties!! Er is net 3 weken geleden een tandarts geweest dus dat is het niet. En ze is 8/9 dus ook niet jong meer. Het kan ook gewoon tussen dr oren zitten omdat ze het moeilijk vindt( er is hiervoor nog nooit dressuur met dr gereden). Maar ik wil eerst alle medische dingen en mn eigen rijden uitsluiten voor ik de schuld bij mn paardje leg

Omdat de tandarts nog maar 3 weken geleden is geweest zou ik toch nog eens laten kijken. Als het probleem zich gaat afspelen kort na een bezoek van de tandarts ligt het probleem toch misschien daar.
Misschien iets geraakt met de rasp?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:56

normaal is het echt niet zo'n probleem dat iets geraakt is met de rasp... dit valt meestal reuze mee en is na 3 weken zeker geen probleem meer.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 14:59

hmm maar wat denk jij dan dat het is malenka?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:48

Ik weet het niet goed. Ik heb al wat dingen op genoemd. Als dat het niet is zou ik jou en je paardje eigenlijk moeten zien. heb je ook recente rij foto's? Misschien dat jouw houding het paard tegen houd in haar bewegingen en haar daardoor irriteerd.
Ik wil niet zeggen dat het percee aan jou moet liggen hoor. Maar er is een reden voor.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:20

je kunt misschien ook een soort tape om je bit heen doen dan kan hij/zij hem niet meer vast pakken

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:34

Hedwig18,
je woont in Alkmaar zie ik net... staat het paardje daar ook?
Evt. zou ik deze week even langs kunnen komen.

zeg het maar.

groetjes

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 11:42

Hey,

Mijn paardje staat in Egmond aan de hoef. Zou wel gaaf zijn als je langs kon komen. Kan jij ook zien of het iets medisch eventueel zou zijn?

groetjes

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:44

Ik moet komen vanuit Spanbroek. Ik kan dus met de trein naar Alkmaar komen of evt. met de brommer... maar ik rij niet helemaal alleen met de brommer naar Egmond aan de hoef. Dus als we vanaf Alkmaar samen kunnen gaan?

Dan zou mij om heel eerlijk te zeggen morgen (eventueel sávonds) of vrijdag overdag wel uit komen.
Ik weet niet wat ik allemaal zal kunnen ontdekken. Maarja, daar kom ik dan ook voor. Bepaalde medische dingen zal ik ook kunnen vinden. Maar ik kan je natuurlijk niet verzekeren dat ik de oorzaak kan vinden.

Laat me maar iets weten.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:46

Ok nou als je dat wilt doen, geweldig! Ik heb vrijdag om 1 uur les dus dan zouden we dan samen kunnen afspreken. Ik heb alleen nog geen rijbewijs dus ik moet vanaf alkmaar wel naar haar toefietsen ( is 25 min. ) Nou laat anders maar via pm ff wat horen

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:16

Misschien heeft ze moeite met die kant en doet het haar zeer omdat ze aan die kant minder los is? Ook wil ik nog wat zeggen over een enkel en dubbelgebroken bit: naar mijn mening is een enkel gebroken bit scherper, omdat het in het midden knakt en hier de tong tussen kan komen en het midden, zeg maar, tegen het gehemelte steekt (maar dit is mijn mening). Dus ben ik het met Malenka en supertje eens: een bit dat vrij kan bewegen of niet gebroken is kan (bij een zachte hand) inderdaad minder hard inwerken.