Verschil correctie-bit en africhtings-bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wolkje

Verschil correctie-bit en africhtings-bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:40

Ik vroeg me af wat nu precies het verschil in werking is tussen een correctiebit en een africhtingsbit?

Hieronder staat een beschrijving van de werking van de beide bitten (Divoza).
Nou heb ik de bitten eens bekeken, en ik zie eigenlijk niet zo heel veel verschil tussen de twee, alleen dat de ene losse ringen heeft en de andere vaste ringen.
Hoe kan het dan toch dat de beide bitten een heel andere werking hebben?
Komt het verschil in werking alleen door de verschillende bitringen of is er nog iets anders?

Africhtingsbit:
Afbeelding
bij normale teugeldruk blijft het bit rustig in de mond liggen en werkt het zacht in. Bij meer teugeldruk kantelt het bit iets in de mond en geeft het dunnere middenstuk meer druk op de tong
werkt prima als correctie tegen het voor of achter de teugel lopen

Correctiebit:
Afbeelding
speciaal voor paarden die de gewoonte hebben het bit vast te pakken, de zogenaamde pullers, of paarden die regelmatig de tong over het bit brengen

Jimbo

Re: Verschil correctie-bit en africhtings-bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:43

Die met losse ringen, trens geheten, is voor paarden die makkelijk vastpakken, een bustrens is makkelijker vast te pakken omdat die vaste ringen heeft. overigens zou ik een gebroken trens nemen en alleen een ongebroken trens (proberen) als het paard het betreffende bit niet accepteert.
ik zou het verder niet weten, misschien is het zon fout van iemand die eigenlijk niets van bitten afweet?

Jimbo

Re: Verschil correctie-bit en africhtings-bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:44

oeps typefout; die met losse ringen is moeilijker vast te pakken, die met vaste ringen makkelijker