Ongebroken trens.... wat voor inwerking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balli

Ongebroken trens.... wat voor inwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:15

Ik heb vandaag eens met een ongebroken trens gereden, gewoon om eens te proberen hoe dat ging. Naar mijn idee liep mijn (verzorg)paardje er lekkerder op, maar dan kan natuurlijk ook een momentopname zijn... Ik ga het gewoon vaker proberen.

Maar nu dus mijn vraag:
Watvoor inwerking heeft een ongebroken trens? is het te vergelijken met een dubbel/enkelgebroken trens? of scherper/zachter? Hoe denken jullie hier over?

ps: het gaat hier dus om een bit ZONDER hefboomwerking!

Liselot

Re: Ongebroken trens.... wat voor inwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:16

een ongebroken trens schijnt zachter te zijn omdat hij niet kan knijpen en dus veel minder druk op de lagen en de tong geeft.

ik heb er zelf geen ervaring mee, dus meer weet ik er ook niet over te zeggen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:48

Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen, ongebroken is zachter. Er is geen notenkraker-effect.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:51

Of het scherper of zachter is weet ik niet, dat ligt er ook aan wat je er zelf mee doet. Het bit kan in elk geval niet samenknijpen en in het gehemelte prikken. Voor iemand die erg onrustig is in de hand lijkt het me geen succes, althans niet voor het paard in kwestie. Het is belangrijk dat je op beide handen evenveel druk hebt en dat je je handen ook allebei even hoog houdt. Een gebroken bit buigt nog wel een beetje mee, bij een ongebroken zal de druk gelijk veranderen.

Zelf rij ik sinds mei van dit jaar met een ongebroken trens en het bevalt me echt geweldig. Hiervoor reed ik met een gebroken bit en mijn paard was enorm onrustig in de aanleuning, ook echt gooien met haar hoofd. Sinds ik met een ongebroken bit rij neemt ze het veel makkelijker aan, onspant sneller, alles kan veel subtieler dus voor mezelf stel ik dat het zachter is.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:54

ik rij mijn ijsje met een volledig rubberen stangetje, dus ongebroken, en ik vind het heerlijk rijden bij haar, ze loopt op een gebroken trensje veel minder prettig, dan pakt ze het bit vast of verzet zich ertegen, nu niet en is ze zo ontspannen aan het lopen.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 17:04

bedankt allemaal!

ik rijd normaal altijd met een dubbelgebroken bitje, maar dan vind ik het toch moeilijk om haar nageeflijk te rijden (zosnel ze moet werken gaat ze overal tegenin)... ik ga kijken hoe ze hier op de langere termijn op reageert, misschien had ze wel gewoon een goede bui (maar dan wel een heel goede wat betreft nageeflijk en een wat minder goede wat betreft energie... ze had er nogal zin in namelijk)...
eerst schuimde ze altijd veel meer op links dan op rechts... dit keer was 't gelijk, naar mijn idee is dat alleen maar positief... (en ik zette mijn linker arm minder vast, maar dat lag eraan dat ik er meer op lette, dat gaat beetje bij beetje beter)...

@stoltur: kom je ook in het ijslandertopic? daar is 't heel gezellig! (of zit je daar al? volgens mij niet, heb je er nog nooit gezien Tong uitsteken )

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:53

idd deze is zachter. dan welk ander trensje dan ook. (volgens mij) alleen de hulpen komen wel iets slechter door.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:17

ja, zit daar wel al, reageer alleen niet zoveel..........
Heb laatst wel een dunner bitje gekocht, deze die ik had was te dik, nu loopt ze nog lekkerder.( ze heeft een heel klein mondje)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:56

Ik vind het persoonlijk geen fijn bit. Mijn paard vond het wel een fijn bit, maar het is één geheel. vind ik qua sturen enzo vrij iritant. en het heeft inderdaad een zachte uitwerking,

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:39

@ Karoliefje: Ik begrijp niet goed waarom het irritant "stuurt". Ik merk namelijk eigenlijk geen verschil, behalve dat je goed moet opletten dat je altijd je handen even hoog plaatst. En sturen doe je toch hoofdzakelijk met je zit en benen?