[WN] hoeveel ruimte tussen boom en schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

hoeveel ruimte tussen boom en schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:38

Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuw zadel.Maar omdat ook mijn budget beperkt is heb ik een hele mooie tweedehands gevonden.Maar nu de grote vraag...past dit zadel wel.Nu,na een zadelclinic en deskundige beoordeling van mijn istructrice, denk ik inderdaad dat dit zadel past.Hij sluit overal mooi aan,is van een zeer goede kwaliteit (hand made) en ik vind hem ook nog mooi en hij zit lekker.Maar.......ik twijfel zelf over de ruimte tussen de boom en de schoft.Bij het zadel dat ik nu heb zit er meer dan voldoende ruimte en ligt de schoft helemaal vrij.Bij dit zadel is dat een stuk minder.Ik kan wel mijn vingers tussen de boom en de schoft krijgen en ik voel dan geen duidelijke druk,ook niet tijdens het rijden.So far so good dus.Maar met een pad er tussen kan ik dus net mijn hand er tussen krijgen.Is dit voldoende of niet.
Ik vraag het me af mede omdat het zo'n groot verschil is met mijn huidige zadel,dus misschien kijk ik er alleen raar tegen aan.
Tips zijn welkom.....

sablou

Re: hoeveel ruimte tussen boom en schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:06

Hallo Catalyst,

De ruimte tussen de schoft (begin manenkam) en de onderkant van de fork moet zonder pad en goed aangesingelen tenmisnte zo groot zijn, dat je met je platte hand tussen fork en schoft met je vingers de handhold rand van je seat kunt aanraken. Rijdt even 2 rondjes in draf, dan ligt de zaak "ingereden".
Let wel:
- bij bomen van het Oldtimer / Slick A-Fork type, mag de afstand tussen de schoft en de fork iets minder zijn. IETS. En de rest van het zadel moet dan nog kritischer op pasvorm bekeken worden.
- bij het gebruik van een "lekker zacht" pad, zal het zadel het pad op die plaatsen met de meeste druk (dus onder de bars voor) meer indrukken dan op de schoft. Hierdoor lijkt het alsof de afstand te weinig is. Dat zachte pad is zowiezo niet goed. Dus; neem altijd een stevig pad (bijv. Tuffy of Reinsman).

By the way, welk merk is dit handmade zadel?

Succes. Louis