koper in bit giftig voor paarden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle99

koper in bit giftig voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 13:18

Ik heb al een tijd een KK bit gebruikt. Deze heeft een gele kleur en volgens mijn zit er kopper in. Dit zou een paard lekker vinden smaken en dus zou hij makkelijker aan de bit gaan kauwen en zo voort. Ook heb ik laatst een Myler bit gekocht voor in mijn western hoofdstel. Toen vond ik het dus niet gek dat er stripjes koper in verwerkt zit, naast de ‘sweet iron’.

Nu ben ik met een nieuwe instructeur begonnen. Zij zegt dat koper is giftig voor paarden en dat is de reden ze gaan schuimen: een toxisch reactie.

Na veel rond te vragen en veel te zoeken op de internet ben ik nog niet uit. Het is zo dat koper kan giftig zijn, net als zink b.v. Maar het is ook zo dat in een mulitivitamine (voor mensen en voor paarden) koper ook in zit (en zink trouwens ook). Als koper echt zodanig giftig was -- in de vorm dat gebruikt wordt in bitten -- ze zouden er toch snel mee stoppen?? Dus ik ben nu op zoek naar uitsluitsel.

Weet iemand hier meer van. Niet alleen van horen zeggen maar echt. Hoe zit het met het giftigheid van koper? Is het koper dat gebruikt wordt in bitten anders dan die in b.v. SummerFit koeken van Pavo en andere paarden vitamines???

Ik ben benieuwd??

secricible

Re: koper in bit giftig voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:45

ik denk dat het te maken heeft met het ion koper of gewoon de stof koper, maar weet daar niet het fijne van.
Verder is het wel zo dat koper in de bloedbaan giftig is, maar als je het inslikt kan dat dus niet gebeuren...

Verder wat ik zo op google kan vinden, is koper in te lage concentratie niet goed (je moet het dus wel krijgen, dat verklaart waarom het in vitamines zit), maar te veel is ook slecht.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:47

Michelle99 schreef:
Ik heb al een tijd een KK bit gebruikt. Deze heeft een gele kleur en volgens mijn zit er kopper in. Dit zou een paard lekker vinden smaken en dus zou hij makkelijker aan de bit gaan kauwen en zo voort. Ook heb ik laatst een Myler bit gekocht voor in mijn western hoofdstel. Toen vond ik het dus niet gek dat er stripjes koper in verwerkt zit, naast de ‘sweet iron’.

Nu ben ik met een nieuwe instructeur begonnen. Zij zegt dat koper is giftig voor paarden en dat is de reden ze gaan schuimen: een toxisch reactie.

Na veel rond te vragen en veel te zoeken op de internet ben ik nog niet uit. Het is zo dat koper kan giftig zijn, net als zink b.v. Maar het is ook zo dat in een mulitivitamine (voor mensen en voor paarden) koper ook in zit (en zink trouwens ook). Als koper echt zodanig giftig was -- in de vorm dat gebruikt wordt in bitten -- ze zouden er toch snel mee stoppen?? Dus ik ben nu op zoek naar uitsluitsel.

Weet iemand hier meer van. Niet alleen van horen zeggen maar echt. Hoe zit het met het giftigheid van koper? Is het koper dat gebruikt wordt in bitten anders dan die in b.v. SummerFit koeken van Pavo en andere paarden vitamines???

Ik ben benieuwd??

Mijn paard schuimt op alles, niet alleen op mijn koperbit Clown Tijd geleden stond hier een artikel over in het Bit, geloof ik. En geloof me, sprenger heeft hier echt wel over nagedacht Clown

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 14:03

Dank jullie wel. Ik hoop er meer reacties volgen. Mijn schoonzuus is een apotheeker dus ik ga haar ook belen van de weekeinde.

Dat sprenger het heus wel heeft uitgezocht heb ik ook wel gezegt tegen mijn instructeur. Maar ze blijft stellig erbij. Ik had het bij me neergelegt, en ergistern een bit met koper voor ons pony gekocht (idd gaat ze gelijk extreem schuimen!). Toen zeg ze het WEER en dat paarden met veel 'hout' in hun charachter (deze pony heeft meer vuur), de meeste laast van hebben.

N.b. Op dit moment hecht ik niet waarde aan de chinees charachter types. Ik denk ons paarden wat van ze allemaal hebben

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:11

ik weet wel dat 2 verschillende metalen het kouwen stimuleerd maar dat koper giftig is ????
waarom verkopen ze dan na jaren nog steeds koperen bitten ???

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:22

Koper kàn volgens mij wel giftig zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dat met die koperen bitten het geval is, dan was het allang verboden.

Het hangt er trouwens ook vanaf in hoeverre de giftige stof uit het materiaal kan "lekken". Een heleboel producten moeten (volgens NEN- of ISOnormen) worden getest op het lekken van giftige stoffen. In bepaalde gevallen mogen ze wel in het materiaal zitten, zolang ze er maar niet uitkomen (en dus schadelijk zijn).

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 14:28

Ik ben benieuwd als die testen en norman ook gelden voor dieren (paarden). Ik zou misschien toch het best een goede merk bellen en vragen. Ik ben trouwens naar een bit clinic van Myler en daar heb ik die vraag gesteld. Maar die man zei 'ja dat heb ik ook gehoord, maar ik weet niet als het waar is'.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 15:07

Ik heb dit ook gevonden op de internet:

Horses appear to have a high tolerance for copper,
with an upper limit of about 800 ppm. This level would be
toxic to some animals such as sheep. The major concern
with copper is a deficiency, especially for metabolic bone
problems in young, growing horses.

Misschien heeft ze toch geen gelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:53

Ik heb wel gehoord dat er bepaalde bitten zijn die gaan "lekken" waardoor er dus te veel koper vrij komt. Ik moet je alleen het merk schuldig blijven

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:14

Als je met een koperen bit rijdt, moet je alleen goed opletten dat ie niet gaat oxideren. Dus niet je bit een maand in een vochtige ruimte laten liggen totdat ie groen uitslaat want dát is nou net wel giftig.
Een goed onderhouden koperen bit mag geen problemen geven.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:18

klopt precious, dan wordt koper giftig.
Maar een bit gaan lekken? heb ik nog nooit van gehoord

dat extreem schuimen is gelul. mijn paard schuimt ook extreem en ik heb geen koper bitje. heb er wel eentje in gehad maar ze schuimt bij elk bit even veel

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:48

Er heeft in de laatste bit een heel stuk over testen met bitten gestaan. Er zijn geen bitten in omloop die giftig voor een paard zijn. Al kan een paard wel "reageren" op bepaalde metaalsoorten. Het is best een intressante test om door te lezen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:20

Michelle99 schreef:

Dan zou ik maar weer opzoek gaan naar een andere instructeur.... Tong uitsteken
Je mag er vanuit gaan dat bittenbouwers er echt niet op uit zijn om onze paarden te vermoorden Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:25

Citaat:
Verder is het wel zo dat koper in de bloedbaan giftig is, maar als je het inslikt kan dat dus niet gebeuren...

Even een reactie hierop, dit is niet waar. Hoe denk je dat je anders bijvoorbeeld vitamines opneemt? Tong uitsteken

Volgens mij is het net zo als bij mensen.
Sommige stoffen zijn in kleine getale nodig voor het lichaam. Maar als je er te veel van neemt, is het giftig.
Met koper is dat ook zo. Als je er te veel van binnen krijgt, is het slecht. Maar van een net onderhouden bitten met kleine beetjes koper (het zal extreem weinig zijn wat ze eventueel opnemen via het bit) zal er niets gebeuren.

En dit is mijn idee, in combi met dingen van middelbare school.
Hier hardmaken kan ik het niet, maar ik denk dat er wel wat inzit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:27

Schuimen heeft vrijwel niets met het bit te maken, ik heb foto's van paarden die schuimen terwijl ze geen een bit in gehad hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:29

Koperoxide (groene aanslag) is wel giftig. Je moet koperen bitten dus ook schoon houden en een groen bit niet in de mond stoppen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:03

Sommige metalen (ik meen auregaan) kunnen een verbinding aangaan met het speeksel van je paard en dat kan brandblaren veroorzaken. Geloof me, ik heb er foto's van gezien en blaren in een mond rl gezien, een akelig gezicht. Het bit stond in de tong en wang ingebrand... Of dat voor jouw paard geldt is een kwestie van uitproberen, jammer voor je paard als hij of zij net wel reageert want het is bijzonder pijnlijk.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 21:52

Dus als hij niet de eerste keer slecht uitslaat dan is het goed??

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:33

daarom zit er toch ook maar een bepaald percntage koper in de argentaan en aurigaan bitten Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:38

[/quote]
Mijn paard schuimt op alles, niet alleen op mijn koperbit Clown Tijd geleden stond hier een artikel over in het Bit, geloof ik. En geloof me, sprenger heeft hier echt wel over nagedacht Clown[/quote]

Idd....Ik ga het blad een seven opzoeken.
Het is niet giftig maar ze gaan er wel meer van schuimen.
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 14-10-06 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:39

koper zelf is trouwens ook te zacht om er een bit van te maken.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:41

koper is volgens mij echt niet giftig, heb al 7 jaar een koper bit, bij al mijn pony's/paarden en er is er geen een dood aan gegaan! Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:44

omdat er ook geen bitten zijn van 100% koper Knipoog
koper zelf is te zacht.

dan heb je een bitje van aurigan of argetaan, die zijn gemengd met een andere metaalsoort en daarmee sterk genoeg en dus ook niet giftig..

hvmepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:10

Moonlightje schreef:
klopt precious, dan wordt koper giftig.
Maar een bit gaan lekken? heb ik nog nooit van gehoord

dat extreem schuimen is gelul. mijn paard schuimt ook extreem en ik heb geen koper bitje. heb er wel eentje in gehad maar ze schuimt bij elk bit even veel

dat een paard extreem veel schuimt heeft te maken met dat je een verkeerd bit hebt omdat het paard moeite heeft met slikken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:35

germie schreef:
Koperoxide (groene aanslag) is wel giftig. Je moet koperen bitten dus ook schoon houden en een groen bit niet in de mond stoppen.

Sh*t is dat zo? Weer iets bijgeleerd vandaag dan.
Ik heb een watertrens met aurigan mondstuk (Sprenger, en ik vond het een behoorlijk dure trens eerlijk gezegd) en ondanks bijna dagelijks rijden en braaf afspoelen na het rijden zitten daar wel af en toe groene plekken op.
Hoe ga je die tegen?