wassen van leatherfeelpad en bontje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elasthiekj

wassen van leatherfeelpad en bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 10:06

Hallo,

Ik heb sinds kort ook zo'n leatherfeelpad en vroeg me af waarom je zo'n ding het best kunt wassen Verward Of kan hij ook op het normale was programma. En zo'n 'echt' Bontje? Las een x ergens dat je ook met vloeibaar wasmiddel zou kunnen wassen, of toch maar dat speciale wasmideel aanschaffen? Wil namelijk niet m'n dure bontje naar de maan helpen

Dus wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen zodat ik niet m'n spul naar de maan help Tong uitsteken

cavaletti

Re: wassen van leatherfeelpad en bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:07

de leatherfeelpads kun je gewoon op 30 gaden met goed kleur wasmiddel in de wasmachine, even uitschudden en iets nat ophangen en hij is weer als nieuw.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:11

Ik was m'n bontje én de pads altijd op het wolwasprogramma met vloeibaar wasmiddel (met poeder krijg je witte strepen in de naden van de pads) op 30 graden. Als ik het bontje was, laat ik hem maar héél even kort centrifugeren en hang hem dan uit. In het begin lijkt het dan net een gekruld schaap maar als hij droog is, wordt het weer prachtig pluizig.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:16

Bontje op wolwas met wasverzachter en beetje wasmiddel; leaherfeelpad met kleurveilig wasverzachter, beetje wasmiddel en op 30 graden gewone bonte was. Heb die wel altijd op kort programma.

Suc6 ermee Knipoog

elasthiekj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 10:34

zo das snelle reactie, haha, had ik niet verwacht, bedankt!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:21

Ik was mijn pads ook altijd gewoon op 30 graden met gewoon wasmiddel.
Evt. de erge vlekken even insmeren met afwas/groene zeep/vanish...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:55

Altijd op 30 graden. Gebruik om vegen te voorkomen vloeibaarwasmiddel...ik gebruik overigens ook altijd wasverzachter (vloeibaar)...dan ruiken ze niet alleen lekker ze blijven ook zacht en nieuw aanvoelen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:48

het bondje hoor je eigenlijk met een leer wasmiddel te wassen.
het dekje kun je op 30 graden wassen.

het leerwasmiddel omdat het gemaakt is huid, met leer eraan.
een vertegenwoordiger van een desbetreffend merk wat wolproducten leverd gaf ons deze tip.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:17

ik dacht altijd dat je bij je pads beter geen wasverzachter kon doen ofzo, omdat de glans er dan af ging etc, tegenover gestelde wat RW zegt Nagelbijten / Gniffelen mmm weet het ook niet meer Tong uitsteken

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:25

Als je je bontje met een vloeibaar wasmiddel wast, gaat het ook prima. Wasverzachter zou ik niet doen (i.v.m. allergische reacties én omdat de pads dan 'slap' worden). Gooi de pads trouwens soms ook op lage temperatuur in de droger. Dan worden ze weer lekker dik (doe het trouwens maar af en toe als ze een beetje opgepept moeten worden). Mijn ervaring met zeeppoeder was witte strepen in de naden, toen ik vloeibaar ging gebruiken heb ik er nooit meer last van gehad. Ze blijven prachtig en ook het bontje is iedere keer weer als nieuw.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:28

ik doe ook latijd kort programma 30 of 40 graden, geen wasverzachter, mij altijd verteld dat beter is voor paardenharen om dat niet erbij te doen ivm allergische reactie

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:25

geen wasverzachter en bij voorkeur ook niet in de droger, daar houden sommige leatherfeel pads/dekjes ook niet zo van Nagelbijten / Gniffelen
Zolang je de boel niet warmer wast dan 30/40 graden,kan er niets misgaan Haha!

elasthiekj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:13

oke dan, dus vele van jullie hebben ervaring mee om échte' bontjes met vloeibaar wasmiddel te wassen dan dan word die dis toch gewoon goed? Scheelt namelijk wel als je dat speciale wasmiddel halen moet, das nou niet bepaald goedkoop..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:10

je kunt het met alles was, je hebt dan alleen geen garantie meer!

elasthiekj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 22:31

had ik die in de eerste instantie al dan? Bloos

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:24

Mijn leatherfeelpad gaat gewoon met 40C de wasmachine in, bij de bonte was. De vlekken smeer ik wel eerst in met ossengalzeep!
En ik gooi ook altijd 2 tennisballen in de machine, zodat de vulling los blijft en niet gaan 'klonteren' !

elasthiekj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 15:38

owhjah, dat van die tennisballen is idd een hele goeie, die ga ik onthouden! Knipoog

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:43

Hoeft echt niet hoor die tennisbal in de wasmachine erbij, zeker niet als je hem op een wolprogramma zet. Wél als je hem in de droger zou doen, dan wordt het aangeraden. Ik doe die van mij dus wel af en toe in de droger, maar dan op lage temperatuur en ze zijn nog steeds prachtig (een dekje wordt bij mij iedere 2 à 3 dagen gewassen, dus ze zijn al vaak in de was geweest).

Bontje blijft ook prachtig (maar dat is nog niet zo heel vaak gewassen). Er zit geen garantie (althans bij mij niet hoor) op een bontje, maar als je een wollen trui met vloeibare zeep mag wassen, mag dat ook met een bontje !! Natuurlijk proberen ze je aan een speciaal leerwasmiddel te krijgen, maar in de praktijk blijkt dat dus helemaal niet nodig (en zonder dat een heel stuk goedkoper).

Zelfde geldt voor wedstrijdjasjes: staat ook heel vaak op dat ze alleen gestoomd mogen worden: gooi ik ook gewoon in de wasmachine (weer op het wolprogramma) en er is nog nooit iets mis mee gegaan. Alleen een puur wollen jasje zou ik er niet ingooien....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:48

Coentjuh schreef:
ik dacht altijd dat je bij je pads beter geen wasverzachter kon doen ofzo, omdat de glans er dan af ging etc, tegenover gestelde wat RW zegt Nagelbijten / Gniffelen mmm weet het ook niet meer Tong uitsteken

Je moet ze ook met liefde wassen Haha! Nee zonder gekheid, ze worden hier altijd in het zweet gereden en je kan ze dan zo naast je neerzetten als ze opgedroogd zijn Nagelbijten / Gniffelen Ik was ze echt geregeld, zoals ik eerder omschreef en heb nog nooit geen problemen gehad. ze blijven als nieuw!