Zadel passen, wat is doorslaggevend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel passen, wat is doorslaggevend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:35

Ik rijd een paard bij van iemand anders, die het paard met een wintec veelzijdigheidszadel rijdt. Omdat ik rug en nekklachten heb,die erger worden met paardrijden,wilde ik eens kijken of mijn eigen zadel(Daaleman dressuurzadel) op dit paard past.

Waar moet je nou het meest op letten,met passen?
Ik heb hem vandaag op gehad,het leek goed te zitten,geen druk op de ruggengraat(die ligt vrij), de schoft ligt vrij,ook als ik erop zit drukt het zadel er niet op. Voor mij zit het heerlijk,maar het moet voor hem natuurlijk ook fijn zijn Haha!

Dus, waar kijk je naar als je een zadel past?
Wat is belangrijk?

Anoniem

Re: Zadel passen, wat is doorslaggevend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:45

Het allerbelangrijkste?
De reactie van het paard op het zadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:46

de kussens moeten over de volledige lengte goed aansluiten op de rug. verder mag hij niet knijpen bij de schoft (dus te smal) of eroverheen zakken.
het dieptepunt van het zadel moet in het midden liggen als hij op het paard ligt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:51

Je moet eens proberen of het zadel van voor omhoog komt als je achterop meer druk geeft. Als dat gebeurd heb je grote kans dat het zadel gaat schuiven.
Verder letten op de schouder, zorgen dat de schouder vrij ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:57

tot nu toe iig al bedankt!
De schouder lag vrij. de schoft ook, en het zadel schoof niet heen en weer.
Heb hem ook even gelongeerd,zodat ik het geheel in beweging kon zien, en dat zag er naar mijn gevoel goed uit.
Het paard liep iig ontspannen, en naderhand ook geen bultjes, verdikkingen of wat ook..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:27

De kussens moeten aansluiten. Minstens 4 vingers aan de voorkant bij de boom moeten er tussen kunnen. En hij moet bij de zweetbladen voldoende aansluiten zodat het niet gaat schuiven. toevallig vandaag een zadeltje gepast op mijn paard.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:08

Anoniem schreef:
tot nu toe iig al bedankt!
De schouder lag vrij. de schoft ook, en het zadel schoof niet heen en weer.
Heb hem ook even gelongeerd,zodat ik het geheel in beweging kon zien, en dat zag er naar mijn gevoel goed uit.
Het paard liep iig ontspannen, en naderhand ook geen bultjes, verdikkingen of wat ook..

Ik wil hier toch nog even reageren... Mijn paard heeft 4 maanden met een slecht passend zadel rondgelopen (laten aanmeten door een zogezegde professionele zadelmaker Scheve mond ). In al die tijd heeft hij nooit bultjes, verdikkingen of eender wat gehad! Hij reageerde zelfs niet anders op het zadel. Mijn euro is gevallen toen zijn schoftspieren opeens begonnen te verdwijnen.
Wat ik hier dus mee wil zeggen: net zoals bij mensen heb je kleinzerige en stoere paarden. Als je een kleinzerig paard hebt, dan zal je veel sneller ontdekken dat je een niet goed passend zadel hebt. Maar met een stoer paard, kan dit wat langer duren. Als je echt zeker wil zijn: haal er een kundige (!) zadelmaker bij.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:34

Maar wat bepaald of de zadelmaker die je inschakeld proffesioneel is? Ik heb daar wel een beeld bi, maar jullie?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:43

harnessmaker schreef:
Maar wat bepaald of de zadelmaker die je inschakeld proffesioneel is? Ik heb daar wel een beeld bi, maar jullie?

Iig is dat niet de lokale zadelmaker van het dorp die in de dichtsbijzijnde ruitershop werkt. Dat soort 'zadelmakers' kan ik onderhand al (door schade en schande wijs geworden Bloos ) Enfin, 'zadelprutsers' is een beter woord Haha!
Toen ik (in België) op zoek was naar een goede zadelmaker, heb ik me zoveel mogelijk geïnformeerd en ben ik in veel ateliers gaan kijken. Uiteindelijk ben ik bij een zadelmaker terecht gekomen die al jaren zadels met de hand maakt voor diverse Belgische topspring- en dressuurruiters. Maar helaas gaat die man op pensioen.
Nu begint de zoektocht opnieuw... Helaas is het voor ons leken erg moeilijk om te beoordelen wie nu een goede professionele zadelmaker is en wie niet. Iemand die rad van tong is, kan mij al sneller om de tuin leiden als een bedeesd iemand. Maarja, de manier van praten zegt natuurlijk niets over zijn kunde.
Een goede zadelmaker is iemand die weet waar hij het over heeft en wat hij doet of moet doen. Hij neemt de tijd om paard en ruiter te bekijken en de pasvorm van het zadel te controleren. Maarja, je hebt natuurlijk ook 'zadelmakers' die een showtje opvoeren en doen alsof ze er veel van weten. Het blijft een moeilijke kwestie! Daarom zo die infodag juist zo interessant zijn Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:14

Aanmelden oor de zadelinfodag kan over een half uurtje op zadelpasdag@yahoo.com Eerst maar eens kijken hoeveel mensen er gaan reageren en serieus interesse hebben, dit zowel in Nederland als België.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:46

er zit hier een erg goede zadelmakerij vlakbij, ik zal geen namen noemen.
Maar wellicht laat ik die een kijkje nemen. Het is ook hun zadel,kunnen ze vast wel goed beoordelen dan.

En wat betreft stoer of kleinzerig, dit is wel een stoer paard.Dus inderdaad misschien niet echt eerlijk om daarnaar te kijken.Maar voor de rest lijkt het voor mij(en de eigenaresse volgens mij, die zal het ook nog wel goed bekijken) goed te liggen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:38

Anoniem schreef:
En wat betreft stoer of kleinzerig, dit is wel een stoer paard.Dus inderdaad misschien niet echt eerlijk om daarnaar te kijken.Maar voor de rest lijkt het voor mij(en de eigenaresse volgens mij, die zal het ook nog wel goed bekijken) goed te liggen.

Ik bedoelde ook niet dat je een stoer paard maar met een slecht passend zadel moet laten rondlopen! Ik wou daar alleen mee aantonen dat stoerdere paarden een hogere pijngrens hebben en veel langer doorlopen vooraleer ze laten doorschijnen dat er iets mis is. Met zulke paarden moet je juist meer op je hoede zijn voor mogelijke zadelprobs!

@ Harnessmaker: ik heb me ingeschreven Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:18