met bakstukken alleen rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

met bakstukken alleen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 11:31

beetje een vage titel, maargoed.
ik rij een koudbloed, en heb daar ook een koudbloedhoofdstel bij, een vrij grof hoofdstel.
de frontriem is wat te groot, de keelriem ook (deg esp zakt naar beneden, trekt op niks)
en de neusriem is overbodig daar die toch al loshangt.
nu is het eigenlijk wel mogelijk om dat daar af te halen, zodat ik enkel het bit, de bakstukken en het stuk achter de oren overhoud, dus geen frontriem,keelriem en neusriem meer.
nu is mij (belangrijke) vraag: is het mogelijk en veilig om daarmee te rijden?
paard is braaf, en zal ik desnoods zonder kopstuk ook wel weer kunnen stilzetten, maar het is niet de bedoeling Haha!

Anoniem

Re: met bakstukken alleen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:45

Ik zou persoonlijk wel een kinriempje eraan hangen Lachen Of anders is een one-ear hoofdstel ook een idee voor jullie?

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:55

zonder front en neusriem kan je wel rijden, keelriem zou ik er toch wel aan laten hangen.
Andere tip: koop een nieuw / ander hoofdstel. Als hij wel schrikt en je hebt geen hoofdstel meer om heb je een groter probleem.
Hoofdstellen zijn echt niet zo duur als je een normalen neemt Knipoog

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:59

ik zou inderdaad ook voor een nieuw hoofdstel gaan: een neusriem vind ik wel belangrijk, anders blijft het bit zo slecht zitten

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:23

Ik zou inderdaad ook iig de neusriem eraan laten. Keelriem vind ik nog niet zo heel belangrijk, een bekende sprinruiter hier in de buurt rijd ook altijd zonder keelriem (speciaal gemaakt hoofdstel).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:35

Een neusriem vind ik persoonlijk t minst belangrijk. Dat hebben western hoofdstellen ook niet.
Een keelriem is vooral zodat het hoofdstel niet kan afglijden als je paard zich schuurt ergens aan of hard met zn hoofd schud, dus als die van jou heel braaf is dan moet dat ook zonder kunnen.
Een frontriem of oorstukje zou ik er persoonlijk wel aan doen, zodat t hoofdstel wel wat stabieler ligt, en je bijvoorbeeld niet zo snel het bit in de mond trekt als hij zijn mond open doet en zn hoofd naar een kant gooit.. Dat doet die van mij wel eens als hij naar een vlieg wil happen op zn buik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 20:26

Blackje schreef:
zonder front en neusriem kan je wel rijden, keelriem zou ik er toch wel aan laten hangen.
Andere tip: koop een nieuw / ander hoofdstel. Als hij wel schrikt en je hebt geen hoofdstel meer om heb je een groter probleem.
Hoofdstellen zijn echt niet zo duur als je een normalen neemt Knipoog

normaal hoofdstel, maatje koudbloed?
moeilijk te vinden vrees ik
ik heb wel een halsterhoofdstel hoor, dat is het probleem niet, maar het is een hoop gepriegel om die netjes om te krijgen met al die haren dat ze krijgt.
one-ear hoofdstel is wel een gedacht, eens zien of die in haar maat te verkrijgen is in een betaalbare prijs Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 20:28

Maya schreef:
Ik zou persoonlijk wel een kinriempje eraan hangen Lachen Of anders is een one-ear hoofdstel ook een idee voor jullie?

zijn die kinriempjes los te verkrijgen?
of is het dan zoiets als een tussenstukje dat gebruikt wordt bij het longeren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:55

Kinriempjes zijn los te krijgen in de westernshops. Bv justwestern.nl
De meeste one-ears zijn wel redelijk ver te verstellen, maar voor een koudbloed weet ik niet. Zou je altijd eens een mailtje kunnen sturen naar een westernshop. Misschien kunnen ze zoiets wel bestellen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:40

Duhelo schreef:
normaal hoofdstel, maatje koudbloed?
moeilijk te vinden vrees ik

Ze zijn er absoluut en volgens mij echt geen honderden euro's.
Persoonlijk vind ik dat je gewoon met goed tuig moet rijden Bloos
Succes ermee! Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:51

divoza heeft speciale hoofdstellen voor koudbloeden. kost iets van 35/40 euro

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:02

Afbeelding
deze? die is 97.95 euro

ik heb dus een hoofdstel, het gewoon hoofdstel en het halsterhoofdstel
het gewoon hoofdstel gebruik ik zelden, maar ik wil dus met de bakstukken alleen rijden omdat het een heel deel gefriemel is met al die haren die ertussen kruipen.
een gewoon nieuw hoofdstel kopen lost dus niet veel op...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:08

dan zou ik een kinriempje kopen en de keelriem eraan laten

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:12

Normaal zit de keelriem toch aan het kopstuk vast? (en is ie dus niet te verwijderen).
Zonder neusriem kan je wel rijden maar zonder keelriem lijkt me niet zo verstandig. Deze zorgt er namelijk voor dat het kopstuk niet over z'n oren heen kan schuiven (en dus dat het hoofdstel in z'n geheel niet af kan gaan).
Als je gewoon aan 't rijden bent zal dit trouwens niet zo snel gebeuren maar er zijn wel situaties waarbij je dat wel nodig hebt, (bv. bij een val).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:18

Kinriempjes kan je idd los kopen bij oa justwestern.nl Kost maar paar euro, dus daar hoef je het niet voor te laten Lachen De one-ear die ik heb gehad kon je erg groot verstellen, daar zat ook geen keelriem aan. Zou eens rondmailen, of je kunt Anya eens pb'en? Die heeft volgens mij ook een paard met een groot hoofd en daar westerntuig voor.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:24

ijslandse hoofdstellen bestaan vaak uit twee lossen delen, een neus riem en bakstukken. geen keel riem en soms zit er een frontriem op,maar vaak ook niet.
evengoed blijfen die netjes zitten.
het enige nadeel is dat als je paard zich even jeuk heeft aan zijn kop hij het hoofdstel al kan doen. verder met rijden geen probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:29

het is een gedeeld kopstuk, dus de keelriem kun je verwidjeren, veel nut van vastzitten heeft die niet daar hij eigenlijk wat te groot is.
(voor dit paard heb ik zelfs gaatjes moeten bijprikken voor de bakstukken en neusriem, hoofdstel is meer op shiremaat
gemaakt denk ik)
one-ear hoofdstel ben ik wel benieuwd naar, zal vanavond eens pb'en

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:52

yups dat kan gewoon hoor...
ijslanders worden heeeel vaak zonder keelriem en frontriem gereden... dus dat is zoiezo niet zo nodig (als 't goed past)... bij ijsjes rijden ze vaak wel met neusriem, maar als dat voor jouw paard niet nodig is, kan je die er ook afhalen... wel zou ik een "kinriempje" (onder 't bit en kin door zeg maar) eraan maken, omdat je anders het bit door de mond kan trekken...