Wat voor bit is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 10:00

De titel zegt al wat ik wil weten.

Het gaat om een dubbel gebroken bit, maar zodra je de teugels vast pakt slaat het vast, om het zo maar uit te leggen, naar mijn idee werkt het dan in als een stang. Ik heb nog nooit eerder zo'n bit gezien en kan er ook niets over vinden. Wie kan mij vertellen waar dit bit voor dient en hoe het heet?

Thanx!

Alane

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:17

dat is dan een danger of een van pessoa.
www.sprenger.de daar vind je de danger bitten van Horse & More (overgenomen door sprenger)
het werkt als een dubbel gebroken trens maar indien nodig als een ongebroken trens.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:20

...
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 10:46

Aha, mijn (nieuwe) bijrijdpaard wordt er mee gereden, had het nog nooit gezien en vond het nogal een inwerking hebben, heb daarom mijn eigen hoofdstel (en bit) er in 'gehangen', maar werd me al snel duidelijk waarom hij daar mee gereden wordt. Hij heeft een complete trucendoos, doet zijn hoofd naar links, pakt tegelijkertijd het bit vast en maakt dan een zwier met zijn hoofd en hals naar rechts om zo lekker zijn eigen gang te gaan. Hebben dus wel iets om even aan te werken Bloos

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:49

Jaa, heb der ook wel eens van gehoord.
Zodra 't paard te sterk word word het bit een stang.
Of het werkt? Ik weet het niet.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 12:02

Naar mijn idee wordt het al een stang als je de teugels oppakt, zelfs als je ze lang laat, maar wel in contact, schaart het al richting stang. Misschien zie ik dit wel helemaal verkeert hoor, heb er ook niet mee gereden.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:14

ik rij er zelf mee.. en voor mijn paard werkt het echt! hij liep gewoon door het bit heen (met springen) en daarom heb ik voor deze oplossing gekozen. ik rijd er ook dressuur mee en heb niet het idee dat het hem in de weg zit.. hij is er zelfs fijner op gaan lopen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:41

vele mond/bit problemen wordn veroorzaakt door een slecht passend zadel......Hebben jullie daar al eens naar gekeken?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:43

dit bit is getest als meest paardvriendelijke bit! doordat het niet kan "knijpen" zo maar te zeggen blijft het gehemelte vrij van druk van het bit, en de tong word ook niet belemmerd in zijn bewegingen...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:25

Kan ik dat ergens terug vinden, het meest vriendelijke bit, bedoel ik? (naar mijn idee heeft het een vrij sterke inwerking).

@Harnessmaker, het zadel past goed, is pas geleden nog nagekeken door Stubenitsky (Heemskerk), dus ik hoop niet dat dat het dan alsnog is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:45

harnessmaker schreef:
vele mond/bit problemen wordn veroorzaakt door een slecht passend zadel......Hebben jullie daar al eens naar gekeken?

of een knijpende frontriem, slecht onderhouden leerwerk, maar ook (kleine) zitproblemen bij ruiters door bijv. slecht passende/zittende rijkleding/laarzen ed. Ja

een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stangbit.

een ongebroken trens is het meest vriendelijke bit voor een paard. Een danger of pessoa magic combineren dubbelgebroken met ongebroken.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:02

Ik durf te zeggen dat mijn leerwerk goed onderhouden is en dat de frontriem goed passend is, zitproblemen, tja ik doe mijn best en met de nodige lessen wordt daar aldoor nog aan gewerkt, wanneer zit iemand perfect?

Het is dus geen ongebroken trens, hij is dubbel gebroken of bedoel je dat als het bit, zeg maar vast schaniert, het dan alsnog een ongebroken trens is?

[Edit] Lezen blijft moeilijk Bloos zie nu dat je het laatste ook bedoelt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:09

Was niet aanvallend bedoelt, maar een soort aanvulling op hetgeen harnassmaker schreef Ja Haha!

Je hoeft ook niet perfect te zitten in die zin, maar een verkeerde houding, bijv. knikken in de heup, op 1 bil zitten ipv 2 billen, kunnen er al voor zorgen dat iets niet lukt of zelfs mislukt/gevecht wordt.
Een paard dat trekt of vast houdt kan dat alleen als de ruiter ook vast houd/terug trekt... en winnen doe je het als ruiter nooit Haha!
Maar ook de bouw van het paard speelt mee in dit alles.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:41

Heb er met andere paarden nooit last van gehad, ook niet met mijn eigen paarden, maar ga deze week eens extra opletten en vragen.
Zijn bouw, hij is stevig, maar niet stevig als in vet, korte, gedrongen hals, in vergelijking met zijn hals een lange rug.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:46

Kan de tong er niet tussen komen als dat bit "uitklapt"?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:48

Jalenka_Kiya schreef:
Kan de tong er niet tussen komen als dat bit "uitklapt"?

eh??? dat bit klappert niet hoor Haha!

het gewoon een dubbelgebroken trens, die maar tot een bepaalde hoek kan buigen.
Het verschilt verder weinig van een 'gewone' dubbelgebroken trens

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:49

Uitklapt? Snap niet zo goed wat je bedoelt?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:49

Haha ok ik kon me er al geen voorstelling van maken Haha!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:50

Ik rij zelf ook met een H&M danger bit. Het werkt practisch altijd als ongebroken trens omdat het alleen bij een compleet losse teugel kan scharnieren eigenlijk. Zodra je de teugels opneemt blokkeert het als het ware. Mijn paard loopt er heel erg fijn op. In mijn ogen is het ook absoluut geen scherp bit als je er normaal mee om gaat, maar zoals bij alle bitten (scherp of zacht): het bit is zo scherp als de hand van de ruiter!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 12:53

Mloui schreef:
het bit is zo scherp als de hand van de ruiter!

Da's natuurlijk ook zo!

Ik heb er nog niet mee gereden, maar ga het vandeweek wel even proberen, misschien lost het ons probleem op? (heb het hem ook nooit eerder zien doen, alleen nu bij mij, ik rij hem ook met m'n eigen hoofdstel en dus een ander bit (wel dubbelgebroken, maar de normale versie zeg maar) misschien is dat het wel?!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:05

Hetja schreef:
Mloui schreef:
het bit is zo scherp als de hand van de ruiter!

Da's natuurlijk ook zo!

Ik heb er nog niet mee gereden, maar ga het vandeweek wel even proberen, misschien lost het ons probleem op? (heb het hem ook nooit eerder zien doen, alleen nu bij mij, ik rij hem ook met m'n eigen hoofdstel en dus een ander bit (wel dubbelgebroken, maar de normale versie zeg maar) misschien is dat het wel?!

tja elk paard heeft zo zijn eigen voorkeuren. De mijne reed ik eerst ook met een gewoon dubbelgebroken bit, maar omdat hij maar een hele korte mondspleet heeft ben ik op zoek gegaan naar een dunner bit. Uiteindelijk kwam ik toen bij het Danger bit uit. Hij nam het direkt al veel beter aan. Het kan zijn dat je paard gewoon niet goed tegen dat eerder genoemde 'knijpen' kan wat een dubbelgebroken bit doet (zij het minder dan een enkelgebroken bit). Een ongebroken trens knijpt niet, dus misschien zit em daar juist wel de 'kneep'.