zadel troubels: rechten en plichten van beide kanten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lvanbattum

zadel troubels: rechten en plichten van beide kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 11:54

Ik heb een nieuw dressuurzadel bij een professionele zadelmaker gekocht nadat ik na 5 zadels die het toch allemaal niet waren door de bomen het bos niet meer zag. Ik heb het zadel in eind mee gekocht en er nu zo`n 30 x mee gereden. Ik ben al een keer teruggeweest samen met mijn paard omdat het zadel steeds scheef zakt en ik hem op de schouders vind drukken. Dat was allemaal niet waar en ze heeft hem opgevuld.
Het zadel drukt nog steeds op de schouders en mijn paard heeft nu ook rugklachten ervan gekregen. Dus ook al aardig wat dierenarts, fysio en osteopaat rekeningen erbij.

De dierenarts en een andere zadelmaker geven aan dat het zadel niet past en klemt op de schouders.

Wat zijn nu mijn rechten tegenover de zadelmaker en wat zijn haar plichten? En aangezien ik mijn vetrouwen helemaal kwijt in deze winkel ben en er nooit meer iets zal aanschaffen wil ik liever geen tegoedbon als ze het zadel terugneemt maar op de bon staat: We geven GEEN geld terug alleen een tegoedbon. Hoe pak ik dit allemaal aan?

Ik ben rechtbijstand verzekerd.

Micha

Re: zadel troubels: rechten en plichten van beide kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:14

Heel belangrijk is hoe de afspraken zijn gemaakt bij de aanschaf van het zadel. Daarnaast is er zoals je zegt een andere zadelmaker bij geweest die melde dat het zadel niet paste poog deze man/vrouw bereid te vinden dit ook te onderbouwen etc. en dit op papier te laten zetten.

Je moet natuurlijk altijd de verkopende partij in staat stellen de eventuele "fouten" te herstellen. Daarnaast is ook het tijdsverloop enorm belangrijk en de keren waneer je gereclameerd hebt (dus de mogelijkheid geboden hebt om het probleem op te lossen door de leverancier)

Waar je ook goed bewust van moet zijn is wat je als koper behoort te weten bij aankoop en waarvan er verwacht mag worden dat je bij de koop kenbaar hebt gemaakt.

Stel je eisen met een redelijke termijn op schrift en stuur deze naar je leverancier van het zadel. Doe dit aangetekend of met een bewijs van ontvangst.

Daarnaast zou je ook eventueel de producent en/of importeur van het zadel kunnen contacten voor advies.

(Om welk merk zadel gaat het en wie is eigenlijk de levernacier?)

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:28

Het zadel is een Kieffer Orphee met een excellent boom met een aanschafprijs van €1425,- kaal.

De leverancier is StaRho uit Rhoon.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:54

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad! Eind november 2005 heb ik een Kieffer Garmisch gekocht. De zadelmaker was het zadel komen passen en volgens hem lag het perfect. Daar ik toen nog niet zoveel verstand had van zadels, geloofde ik hem op zijn woord (dom!). Na een paar maanden begonnen de spieren rond de schoft weg te vallen. Ik heb de zadelmaker toen opgebeld en hij zou langskomen om te kijken wat er scheelde. Hij is toen welgeteld 5 min. hier geweest. Hij heeft het zadel zonder aansingelen (!) op de rug van mijn paard gelegd, oordeelde dat er niks mis was en was weer weg.
Maar omdat ik het toch niet vertrouwde, heb ik 3 andere onafhankelijke zadelmakers langs laten komen. Zij zeiden allemaal dat de boom te klein was. De boom was zelfs 2,5 maat te klein!!! Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit zadel van dag 1 dus nooit gepast. Ik ben toen terug naar de winkel gegaan maar die man wou dus niets van mijn verhaal weten. Hij heeft zelfs gedreigd met een aanklacht wegens laster omdat ik zijn goede naam bedoezel Verward Ja, wadde, dan moet hij maar geen slechtpassende zadels verkopen he!
Uiteindelijk ben ik naar een andere zadelmaker gegaan. Deze heeft mijn Kieffer overgenomen en ik heb daar een nieuw zadel gekocht. Van deze zadelmaker ben ik iig wél tevreden.
Ik begrijp maar al te goed hoe bezeken je je voelt. Ik hoop dat je ergens een schriftelijk contract met die man hebt want anders heb je geen poot om op te staan! Geloof me, ik heb het zelf meegemaakt! Heel veel succes nog!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:11

Starho staat niet echt bekend om hun zadel-kunde , dus verbaast me niks , ook niet dat je een Kieffer hebt gekocht daar trouwens want Kieffers proberen ze elke klant aan te praten als je mensen zo hoort die daar geweest zijn Knipoog

Ik zou even je rechtsbijstand-verzekeraar bellen om te vragen wat je het beste kunt doen , die moeten je wel goed kunnen informeren welke stappen je nu moet nemen waar zij iets mee kunnen. Ik denk sowieso dat je op papier de bevindingen van wat andere zadelmakers moet zien te krijgen , als die toch al geweest zijn , dan sta je wat sterker met je "bewering" dat het zadel niet past.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:43

Morgen komt de dierenarts die tevens osteopaat is en die wil zonder problemen de klachten van mijn paard op papier zetten.
Volgende week maandag ga ik met mijn paard en het zadel naar Harry van de Bosch zadelmaker en tevens leid hij ook mensen op tot zadelmaker. Hij wilde mijn paard en het zadel heel graag zien en beoordelen en zal ook zeker de leverancier van mijn zadel contacteren en het op papier zetten.

Verder heeft de fysio toch duidelijk gezegd dat haar schouderspieren gekneusd zijn en dat dat door het zadel komt.

Bij contact vanmorgen met StaRho waren dit onkundige mensen en ligt een zadel niet op de schouderspieren maar erachter. en dat als een boom te krap is het zadel naar achteren kiept. Ik mag weer langs komen dat is vrijdag de 20ste. Ik heb het idee dat ze me met een kluitje in het riet willen sturen Huilen

Raar ook dat mijn paard met een barefoot wel wil draven en niet bokt toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:59

Begin maar niet over een Barefoot tegen ze , want ze zijn zwaar tegen boomloos , de zadelexperts van Starho Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:23

Herkenbaar, zit nu in hetzelfde schuitje. Ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:41

Ik zou een brief sturen, met daarin geen emotionele verwijten van hoe erg het is, maar de feiten en het juridische kader waarin het geplaatst moet worden.
Daarbij dan de oplossing die jij voorstaat bij een minnelijke schikking. Vertel precies wat je wil.

Als je hulp nodig hebt even PB'en.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:44

Ik heb dit ook aan de hand gehad. Toen ik mijn zadel kocht, lag hij goed. Na 3 weken rijden lag hij op de schoft. Het zadel werd gevuld, maar na een aantal weken lag het weer op de schoft. Dit heeft zich een aantal keren herhaald en het zadel werd van voren alleen maar dikker in de vulling, waardoor hij ook nog eens achterover ging liggen. Het zadel was dus gewoon een maat te groot! Ik heb er ook werk van gemaakt via mijn rechtsbijstand.
De zadelma(a)k(st)er heeft de plicht jou een goed passend zadel te leveren. In mijn geval had ik om een zwarte Ainsley vanguard 18" met de boommaat 2 gevraagd, uiteindelijk trok ik via mijn rechtsbijstand toch aan het kortste eindje ten eerste omdat op mijn bon de boommaat niet vermeld stond, en ten tweede omdat ik niet kon bewijzen dat het zadel op de datum van de aanschaf niet goed paste. Ik heb het zadel op kunnen halen en particulier kunnen verkopen, en een deel van het resterende verliesbedrag via mijn rechtsbijstand vergoed gekregen. Mijn zadelmaakster kreeg toen trouwens ook de mogelijkheid via een schriftelijk verzoek mij alsnog binnen 30 dagen een passend zadel te leveren van dezelfde kwaliteit, maar doordat mijn vertrouwen totaal weg was in haar, heb ik er nooit werk van gemaakt toen ze dit niet nakwam.

Aangezien dit al de 4e keer was dat ik binnen 1,5 jaar zadeldrama geld had verloren doordat ik gewoon 4x keihard bedonderd ben, heb ik daarna een zadel op maat laat maken. Het geld wat ik er op verloren ben was uiteindelijk genoeg geweest voor NOG een op maat gemaakt zadel Huilen

Ten slotte wil ik nog even zeggen dat ik weet hoe rot je je voelt, en hoe ontzettend frustrerend dit is. Je staat gewoon machteloos omdat je af moet gaan op de kunde en kennis van andere mensen. De een zegt dit, de ander zegt dat, alles klinkt even aannemelijk, maar je wordt er geen steek wijzer van. Je legt je vertrouwen neer bij iemand en vervolgens wordt je gewoon keihard belazerd, en als je ze ermee confronteerd word je met een kluitje in het riet gestuurd met allerlei rotsmoezen. Ik leef dus met je mee, veel sux6 en sterkte met je paardje Ach gut

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 22:41

Vandaag contact gehad met mijn rechtsbijstandverzekering en die heeft mij mijn rechten verteld en geadviseerd nogmaals contact met haar op te nemen. Ik sta volledig in mijn recht en heb alle data plus naam en toenaam van wanneer ik terug ben geweest en met wie ik contact heb gehad.
Tevens heb ik een fysio, dierenarts die tevens osteopaat en een zadelmaker die al mijn klachten kunnen terugschrijven aan het zadel en ervan overtuigd zijn dat mijn paard haar klachten van het niet passende zadel komen.

Vanmorgen gebeld en aangezien ik gister met een kluitje het riet in ben gestuurd gelijk voor de aanval gekozen. Ik heb haarfijn maar wel duidelijk en zakelijk uitgelegt hoe het zit en dat we het onderling kunnen oplossen of ik laat het door de rechtsbijstand uitvechten en dan verhaal ik ook al de medische kosten ook op haar.

Ze bood gelijk haar verontschuldigingen aan en bood me aan het op te lossen in de vorm van dat ik net zo lang zadels mag komen passen tot ik er een het gevonden die voor ons beide goed past of als ik niet kan slagen of mijn vertrouwen kwijt ben mag ik mijn geld terug. Ze vond het beneden haar stand om het via de rechter uit te vechten en wil gewoon een goede service leveren. Dus ik ben erg tevreden hoe ze het nu aanpakken.

Ik zelf ben nu heel erg aan het twijfelen, ik heb het met boom zadels wel even gehad. Als je zonder zadel rijdt schijn je je paard teveel eenzijndig te belasten en met een boomlooszadel rijdt je ze kapot volgens haar.
Maar waarom voelde ik duidelijk afgelopen zondag dat ze de vrijheid haar om haar ruggegraat te kunnen buigen onder het boomloze zadel? Waarom wilde ze ineens zonder protest een kleine volte draven en zag ik duidelijk dat ze haar schouders beter kon gebruiken?
Maar ik ben nu heel erg voorzichtig en erg bang dat ik haar nog meer pijn kan/zal doen Ach gut , met een weer een verkeerde zadelkeuze na 5 in een jaar.

Ik denk dat ik moet luisteren naar mijn paard, kon ze maar praten Clown

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:52

Even een update:

Gister Harry van de Bosch zadelmaker laten kijken. En ja, het zadel is te krap aan de voorkant en daar had ze hem nooit mogen bijvullen wat ze wel gedaan heeft! En er zit te weinig vulling aan de achterkant in de kussens. En het zadel is SCHEEF en Holy maar een klein beetje.

Hij faxt vandaag zijn verklaring naar mij toe en ik ga alles op alles zetten om mijn geld terug te krijgen.

Mijn springzadel past wel goed dus hij adviseerde eerst even de rust erin te brengen met rijden en Holy over haar zadelangst heen te helpen en dan op zoek te gaan naar een ander zadel wat wel goed past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:05

Bij Sta-rho hebben geen ervaring met boomloze zadels , maar wel een bloedhekel eraan , dus daar zul je sowieso niks anders horen dan dat je je paard mishandeld en weet ik wat voor grappen nog meer , als je met een boomloos zadel rijdt...

Beter kun je voor een onafhankelijk advies om een echt fijn nieuw zadel te vinden , gewoon samen zoeken met de bahandelaar(s) van de rug van je paard , die zouden onbevooroordeeld moeten kunnen kijken naar wat het fijnst voor het dier is.

Veel paarden lopen duidelijk veel lekkerder en blijer onder een boomloos zadel.
Maar er zijn er ook die zoveel contact een beetje eng vinden.
En het heeft ook z'n beperkingen , ben je een ruiter die vele uren per week te paard zit en veel in de beugels staat dan is het helemaal zeer belangrijk om goed te zoeken naar een zadel wat deze puntbelasting goed verdeeld.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:57

Hm, heb bijna hetzelfde probleem aan de hand, dus ik blijf dit topic met grote interersse volgen!

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 21:33

Na enige tweestrijd van mijn kant en StaRho die nog een kans wilde krijgen er vandaag weer heen gereden met haar. Ze heeft me goed geholpen, ze nam mijn zadel terug en we hebben nog een stuk of 15 dressuurzadels geprobeerd maar ze bleef maar bokken en geen voltes willen maken.

Toen mijn springzadel erop gelegd en voila, ze liep weer normaal. Samen nagedacht wat het probleem en het verschil tussen die een veelzijdigheidszadel en dressurzadel kon zijn. Dressuurzadels hebben allemaal een voorsingel die daardoor het zadel meer op de voorboom trekt en bij een veelzijdigheidszadel is dat vaak niet het geval. Dus getest met veelzijdigheidszadels en ze wilde weer gewoon draven en een volte maken.

Ze heeft mij nu 3 veelzijdigheidszadels meegegeven waar ik zo lang als ik wil mee mag rijden en proberen wat ons het beste bevalt. Bevalt het niet kijken we weer verder.

Ook adviseerde ze me geen nieuwe zadels meer te nemen maar 2dehands omdat die al ingereden zijn en daardoor zachter en al wat meer gevormd zijn.

Dus ik ben nu heel tevreden over de gang van zaken en zeer positief hoe StaRho het oplost. OK dan!