Verschil in ondersteuning bij boomloos of 'normaal' zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Verschil in ondersteuning bij boomloos of 'normaal' zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 23:59

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in ondersteuning is bij een gewoon en een boomloos zadel? Dit vraag ik mij af omdat ik misschien wil overstappen naar boomloos. Ik heb echter rugproblemen en vraag mij af hoe goed de steun is bij een boomloos zadel.

Bij gewone zadels heb ik ook regelmatig last van mijn rug gehad, met name als ze niet goed lagen. Iets te ver naar voren of naar achteren bezorgt mij ook veel rugpijn, en wil ik graag voorkomen. Bovendien is me opgevallen dat de meeste reguliere zadels niet goed liggen. En als ze al goed liggen dan kan dat in de loop dr jaren veranderen doordat je paard zich ontwikkeld. Daarom wil ik graag overstappen naar boomloos. Dit lijkt mij prettig zitten, maar nu vraag ik mij af hoe je rug ondersteunt wordt.

Oftewel: Hoe is de ondersteuning bij een boomloos zadel ten opzichte van een normaal zadel?

Vippie

Re: Verschil in ondersteuning bij boomloos of 'normaal' zade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 06:02

Die vraag kun je het beste aan Pmarena stellen of op www.boomloosrijden.nl kijken wellicht staat daar al het eea uitgelegd.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 07:24

Op de site die Vippie net asl noemde kan je ook een gratis testzadel aanvragen.
Dan heb je het zadel een hele week tot je beschikking,en kan je kijken of het wat voor jou of je paardje is.
Ik ken tenminste 1 persoon die door een boomloos zadel van haar rugpijn af is.
Hier is een heel topic over boomloos:
viewtopic.php?f=34&t=506447&hilit=

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 11:16

Vippie, had idd op boomloosrijden.nl gekeken, en wat daar stond sprak me erg aan. Wil nu alleen graag nog wat directe reacties van mensen. Er rijden hier genoeg mensen boomloos, die kunnen mij vast helpen Knipoog

Tinkerloos, ben het topic aan het doorlezen! Ga sowieso eerst een testzadel aanvragen, maar wil eerst even weten wat het nu precies is, en welk zadel mij het meest aanspreekt. Dat western vind ik namelijk niks... die london van barefoot spreekt me erg aan!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:00

ik vind de steun in een barefoot beter dan in een gewoon zadel, het ligt er wel aan hoe diep de zit is. maar ook met springen zit het superstevig, alleen mis je in het begin de kniewrongen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:56

Ik heb ook al twee jaar een barefoot, ik heb een tijdje last gehad van mijn rug, en van t rijden ontspande mijn rug dan altijd, dan was ik het een paar uurtjes kwijt Ja
Met mijn dressuurzadel werd het alleen erger en kon ik geen half uur rijden, met mn barefoot wel, uren lang!
Echt heerlijk, ik wil niet meer anders Haha!
Ik ga me over een paar weken een barefoot arizona kopen, mijn oude barefoot cheyenne zadel gaat de verkoop in.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:43

Kunnen jullie me misschien ook vertellen of het overeen komt met zonder zadel rijden? Want dat vind ik wel prettig om te doen... Krijg je automatisch een goede zit van Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:57

Het is weer wat anders dan zonder zadel rijden, maar het komt wel in de buurt.
In t begin kon ik echt niet blijven zitten zonder zadel, daarna zeker een jaar niet meer gedaan, en toen ik pas geleden weer zonder zadel ging rijden zat ik echt heel erg stevig, zelfs een flinke bok was geen probleem Haha!
Dus ja, je krijgt er zeker een goede zit van Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:43

Ik heb gister voor het eerst op een boomloos zadel gereden en het zit echt heerlijk!! Alleen in de draf bots je steeds tegen het voorste opstaande stuk aan, maar dat is gewoon een kwestie van wennen. In de galop 'hobbelt' het meer, je voelt de bewegingen die je paard maakt heel goed en dat is wel overeenkomstig met het zonder zadel rijden.
Je zit wel heel stevig in zo'n zadel want je zit als het ware in je paard, het voorste en achterste gedeelte staan best hoog en daar zit je tussenin. De beugels liggen verder naar achteren in vergelijking met een dressuur zadel.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 16:04

Ah, okee! Hier heb ik wat aan! Bedankt voor jullie reacties!!

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:50

Lees ook eens de site www.paardnatuurlijk.nl en dan de topic Algemeen - Natuurkunde voor ruiters. Klinkt allemaal erg logisch. Persoonlijk heb ik geen ervaring met een boomloos zadel.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:44

Bijna alle rugproblemen bij zowel paard als ruiter (na of tijdens rijden) komen voort uit een verkeerde ligging van het zadel.....
De oplossing kan al zo simpel zijn als een goed uitgevoerde kussen correctie.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:21

ik heb gisteren, samen met een zadelmaakster van hier in de buurt, naar het zadel gekeken van mijn bijrijdpony. Dat lag blijkbaar iets te ver naar achter gekanteld. Door het achterste deel hoger te leggen (doekje eronder), zat ik op slag veel beter. Lachen

Met een barefoot kan ik totaal niet overweg, ik rij nog liever zonder zadel. Een goed zittend dressuurzadel is voor mijn rug dan weer veel aangenamer. Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:44

Ik rij zelf een dik jaar boomloos. Voor mijn rug is het heerlijk bij dressuurzadels had ik na het rijden regelmatig last van mijn rug. Ik reed toen overigens wel op manege paarden die niet altijd ( of beter gezegd altijd niet )een goed passend zadel hebben. Dus ik heb geen ervaring met goede dresuurzadels die passen. Lachen Ik heb van meer mensen gehoord dat het een uitkomst is voor je rug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:51

Dat heb ik ook inderdaad. Mijn dressuurzadel was zo vreselijk hard! En ook een westernzadel wat ik eens mocht lenen, jee, echt keihard!
Mijn oude barefoot staat nu te koop (in mn onderschrift)
Ik ga de barefoot arizona kopen Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:48

Er is een groot verschil in zadels, zowel met als zonder boom, dus kun je eigenlijk geen direct antwoord geven op je vraag in de titel.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een goed passend boomzadel (in mijn geval met flexibele panelen) boven een boomloos. Kijk goed rond voor je iets koopt en denk ook goed na wat de consequenties zijn voor jou als je voor een bepaald zadel kiest. In ieder geval zul je pasvorm altijd in de gaten moeten houden, bij een engels zadel zul je af en toe kussens moeten laten aanpassen (opvullen), maar bij een boomloos moet je de vorm van de inlages in de gaten houden. Hardheid of zachtheid van de zit kun je zelf uitzoeken, boomzadels zijn niet per definitie hard en boomloze niet per definitie zacht, daar zit heel veel verschil in per zadel.
Als het je gaat om goede steun en je wilt persé boomloos, kijk dan bij Startrekk, de Comfort is dan waarschijnlijk het meest geschikt.
Enne, boomloos past NIET op elk paard.......

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:26

Waratje schreef:
Enne, boomloos past NIET op elk paard.......

Ik denk zeker wel dat een boomzadel ook goed kan zijn voor de ondersteuning van mijn rug, maar het probleem is het volgende. Ik heb een jong paard, die ik over een half jaartje ga inrijden. Voor haar kan ik een nieuw boomzadel laten aanmeten, wat goed past, en waar ik goed in zit. Vervolgens zal ze zich gaan ontwikkelen, waarna mijn zadel onherroepelijk minder goed zal gaan liggen. Ik wil dus niet het risico lopen dat ik over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig heb, omdat het minder goed op mijn paard ligt en ik er rugproblemen van krijg. Ik weet wel dat daar allerlei aanpassingen voor zijn, maar dat is niet wat ik wil. Mijn ervaringen hiermee zijn namelijk dat het er allemaal niet beter op wordt...
Een andere optie zou zijn om nu eerst een tijd op mijn oude zadel te rijden, wat eigenlijk niet optimaal ligt voor zowel mijn paard als ik, totdat ze bespiering heeft. Dit wil ik echter niet, het gaat toch om een jong paard, daar ben ik voorzichtig mee!
Dat is de reden dat ik uitkom bij boomloos, dat past dus altijd wordt beweerd. Nu zeg jij dat dat dus niet zo is, zou je dat kunnen onderbouwen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:40

Ik heb een barefoot gehad. Hij ga niet veel steun, eigelijk nergens, maar de balans vond ik wel beter. Met name doordat de beugelriemen verder naar achteren zaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:19

WesseLady schreef:
Ik wil dus niet het risico lopen dat ik over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig heb,

Mijn paard had na 2 maanden alweer een nieuw zadel nodig Nagelbijten / Gniffelen Of het zou in ieder geval moeten wordt aangepast.
Ik had een dressuurzadel, op maat gemaakt voor mijn paard door de vorige eigenaren.
Ik vond dat eigenlijk niet te doen om elke 3 maanden het zadel te laten aanpassen, vandaar dat ik hem ook met een barefoot heb doorgereden.

Ik ken inderdaad wel een paar gevallen waarbij het zadel neit zo goed past. Eentje was een paard met een extreem hoge schoft, het zadel schuurde over de schoft. En eentje was bij een paard met een heel erg ingevallen rug, uitstekende heupen, al 30 jaar oud, je weet vast wel wat ik bedoel. Daar heb ik toen mijn barefoot op gepast, maar de ruggengraat was daar echt doorheen te voelen. Dat was misschien wel op te lossen met een speciale pad ofzo, maar het lag toch niet echt perfect.
Verder misschien bij paarden met een te korte rug.. Maar daar heb je dan weer kleinere modellen voor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:23

Mijn barefoot ging ook problemen geven op de langere (intensivere ritten) ritten. Maar voor kortere ritten is hij prima geschikt