wassen van dekjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

wassen van dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:09

Ik heb een vraag over het wassen van dekjes. Ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan en ik vraag me af of ik zomaar een dekje in de wasmachine kan gooien. Volgens mijn moeder zal dit enorme klappen geven omdat een dekje stug is. Maar ze stinken op het moment echt te erg gewoon dus ik denk dat er niks anders op zit Knipoog

Geeft dit klappen in de wasmachine? (ik heb maar een 5 kg trommel) Kan dit kwaad?
Of kan ik beter met mn dekjes naar de wasserette?

Graag tips!

#Ymke#

Re: wassen van dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:22

gewoon in de wasmachine. Ik doe het met zowel gewone dekjes als pads. Even een beetje te ergste haren eraf borstelen en hopla, wassen maar! Dat klappen heb ik geen last van in ieder geval.

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:24

Je kan ze gewoon in de wasmachine gooien hoor meestal past er bij een dik dekje maar 1 tegelijk in de machine. Naar een wasserij is ook een optie kan je meteen een heleboel tegelijk brengen die hebben vaak grotere trommels. Zodat er meer tegelijk in kan nadeel is dat je daar dan wel voor moet betalen. Maar je wasmachine thuis gaat er echt niet kapot van hoor.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:25

Ik gooi ze ook gewoon in de wasmachine.. Wel 1 tegelijk omdat ze anders niet zo schoon worden.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:35

Ik zou wel eerst goed de haren eraf halen, anders wil die nog wel is verstopt raken.
Ik heb wel is met een wit dekje omdat ik hem niet schoon kreeg onder de hoge druk reiniger, dat helpt ook heel goed. Maar daar gaat in jou geval de stank niet van weg Knipoog

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:38

Hoe lang rijd je er al mee dan?! Ik vind ze na 1 keer al goor. Knipoog Haha! Ik was m'n dekjes na 1 keer rijden, op 30 graden, verkort programma (30 minuutjes maar) en met een héél klein beetje wasmiddel. Zo hebben ze het minst te lijden en kan ik altijd met een schoon dekje rijden. Als je dat doet is 30 graden genoeg, als je ze echt smerig laat worden krijg je ze op die temperatuur niet schoon, sterker nog, dan krijg je ze überhaupt bijna niet meer schoon. Hoe vaker je ze wast, hoe minder stug ze worden en hoe gemakkelijker het gaat!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:23

mgoeree schreef:
Hoe lang rijd je er al mee dan?!

uhhh de halve zomer Bloos

Bedankt iedereen! Ik haal zo de dekjes op en ga ze maar stuk voor stuk in de wasmachine stoppen. Jullie horen het wel als de wasmachine de badkamer uitdanst Knipoog

clouds2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:25

Ja je kunt gewoon dekjes in de wasmachine gooien. Alleen hoef ik het bij mij thuis niet te proberen. Mn moeder heeft smetvrees voor paarden en wil dus ook niet dr wasmachine vol paardenharen terug vinden.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:28

Ik doe ze ook gewoon in de wasmachine hoor! Even de ergste haren eraf borstelen en de wasmachine in Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:32

ja tuurlijk kunnen ze de wasmachine in!
of je nou 1 of 2 shabrakken erin stopt of een stapel kleren wat nog meer weegt als het nat is?
ik zie t verschil niet,maar gaat je wasmachine ook niet kapot van hoor, van te zwaar beladen wel Knipoog

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:41

Mijn moeder wast de dekjes ook gewoon en heb nog niet gehoord dat de wasmachine kapot is. Haha!
Ik borstel trouwens wel de ergste haren/viezigheid eraf.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:45

Ik stop ze wel altijd even in een oud kussenloop. Die even dichtbinden met een elastiekje, heb je ook geen last van haren in de trommel.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:46

Rij jij al de halve zomer met één dekje zonder te wassen? Hoe ziet de rug van je paard er nu uit dan? hier gaan ze ook na 1-3 x rijden op 30 in de wasmachine.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:53

Nou, overdrijven is ook een kunst Vork Natuurlijk moet je je dekjes niet al te goor laten worden maar hoe vaak ze gewassen dienen te worden, hangt ook af van hoe vaak je rijdt. Toen ik slechts 1x in de week kon rijden, heb ik ook een halve zomer met hetzelfde dekje gereden. Hieronder versta ik dus: 4x in een maand tijd met hetzelfde dekje rijden. Ik liet ze wel altijd goed drogen en uitluchten. Ik borstelde trws ook altijd de haren ervan af alvorens het weer op mijn paard zijn rug ging. Wat is daar nou zo erg aan?

TS, je mag de dekjes gewoon in de wasmachine doen hoor! Daar gaat ie echt niet stuk van!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:24

Citaat:
1-3 x rijden

huh??
dan heb ik een schone pony zeker??
die van mij hoeven maar 1x per maand of langer nog uitgewassen te worden, en d'r zit nooit een rare plek op, wel veel haren maar die haal ik met de stofzuiger er zo vanaf Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:58

ellepel schreef:
Citaat:
1-3 x rijden

huh??
die van mij hoeven maar 1x per maand of langer nog uitgewassen te worden, en d'r zit nooit een rare plek op, wel veel haren maar die haal ik met de stofzuiger er zo vanaf Haha!

of je rijd je pony nooit in het zweet. Mijn paard is na een uur rijden zo bezweet dat ik hem de dag erna echt dat zelfde dekje niet op wil leggen.
Zelf trek je toch ook een schoon shirt aan als je gezweet hebt?

Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:01

Gewoon in de wasmachine, was ze als ik het weer nodig vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:03

Citaat:
of je rijd je pony nooit in het zweet

dan moet ik echt hard mijn best doen.. nee ik heb misschien t geluk dat mijn pony dus alleen in de zomer wel es wat zweet maar verder eigenlijk nooit..
en hij heeft een deken op,dus blijft ie extra schoon Haha!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:04

ik heb verschillende dekjes waarmee ik afwissel. Dus ik heb in totaal denk ik zo'n 2,5 week met hetzelfde dekje gereden.

Na 1-3x rijden al wassen vind ik een beetje erg overdreven hoor. Het maakt je paard denk ik geen drol uit of je er een superschoon dekje op legt of niet. Als de dekjes gaan stinken is het natuurlijk wel nodig Lachen

De reden waarom ik dacht dat de wasmachine klappen zou geven is omdat het nogal een stugge pad is. Het gewicht is dus anders verdeeld over de trommel zodat de trommel rare bewegingen zou kunnen maken. Maar dit is dus niet zo Lachen
Ondertussen ligt de pad lekker in de wasmachine Lachen

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:06

#Ymke# schreef:

1-3 x rijden

huh??

of je rijd je pony nooit in het zweet. Mijn paard is na een uur rijden zo bezweet dat ik hem de dag erna echt dat zelfde dekje niet op wil leggen.
Zelf trek je toch ook een schoon shirt aan als je gezweet hebt?

1 tot 3 keer, hier ook.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:33

Ik ook 1 tot 3 keer. (hangt ook van de kleur van het dekje af: een lichte kleur is al snel vies).

Ik doe ze ook gewoon in de wasmachine. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:08

Kims schreef:
Na 1-3x rijden al wassen vind ik een beetje erg overdreven hoor. Het maakt je paard denk ik geen drol uit of je er een superschoon dekje op legt of niet. Als de dekjes gaan stinken is het natuurlijk wel nodig Lachen

Als je je paard in het zweet gereden hebt, heeft je dekje de volgende dag harde plekken, dat zit niet lekker voor je paard Lachen

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:10

ik gooi ze ook altijd in de wasmachine idd even de haren eraf borstelen en daarna huppaa in de wasmachine!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:57

clouds2 schreef:
Ja je kunt gewoon dekjes in de wasmachine gooien. Alleen hoef ik het bij mij thuis niet te proberen. Mn moeder heeft smetvrees voor paarden en wil dus ook niet dr wasmachine vol paardenharen terug vinden.

hahha dat zelfde heb ik hier!
mn moeder wil niet dat mijn vieze dekjes in haar schone wasmachine gaan! Tong uitsteken

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:23

ik was thuis ook altijd mijn dekjes..ik doe met oude stofzuiger eerst de meeste haren eraf en daarna doe ik ze in de wasmachine