Voorkant/kamer van het zadel ophogen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Voorkant/kamer van het zadel ophogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 11:24

Dat de achterkant van een zadel met behulp van een ophogende onderlegger op te hogen is weet ik, maar bestaat er ook zoiets voor juist de voorkant van het zadel en dus de kamer?

Uiteraard begrijp ik dat dit een klusje is voor de zadelmaker, maar wij hebben beiden even geen tijd en dus zal het even een tijdelijke oplossing zijn.

Het gaat hier over mijn springzadel (dressuurzadel ligt fantastisch!) en heb er zowiezo voor de eventuele klappen een lamsvellen onderlegger onder.
Echter blijkt het zadel niet heel goed meer te passen en komt het boven de sprong en aan de achterkant echt omhoog en licht de kamer vrij plat/te laag op de schoft.
Ws. dus een verandering van de schoft bij mijn pony waardoor hij aan de voorkant flink opgevuld zal moeten worden.

Iemand enig idee of deze onderleggers bestaan? Lachen

Wolkje

Re: Voorkant/kamer van het zadel ophogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:52

Zo heel af en toe kom ik ook een paard tegen waar de voorkant van mijn zadel te laag voor is.
Daarvoor heb ik een schuimrubber lapje, van zo'n 20-25 cm lang, en van dezelfde breedte.
Die vouw ik dan dubbel, en leg m onder de kamer.
Als het zadel nog hoger moet, vouw ik m drie keer dubbel, en zonodig nog een vierde keer. Zo kan ik een beetje met mijn zadel smokkelen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:31

Als je er wat onder stopt wordt de boel ook smaller aan de voorkant, dat lijkt me niet wenselijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:30

Wil je de voorkant tijdelijk versmallen, neem dan een neopreen onderlegger. DAn wordt de voorkant smaller en ligt het zadel op het oog beter.
Maar je moet echt de zadelmaker er naar laten kijken. Door goed op te vullen kan het zadel ook hoger komen te liggen, ook voor (en dan niet in een pers zoals veel ruitersportzaken doen als het zadel te laag ligt).

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 21:18

Klopt, afspraak met de zadelmaker staat ook al, maar zoals ik in de eerste post al vermelde heb ik zelf een drukke agenda maar hij ook, dus was het lastig een data te prikken waarin wij beiden konden binnen korte tijd, dus het duurt nog een week of 4 voor hij komt.

Bedacht me trouwens wel dat hij voor het versmallen van de kamer bij het passen een handdoek gebruikt en deze oprold, zo kan hij zien hou het zadel zou liggen als hij deze op zou vullen.
Zou dat een idee zijn? Uiteraard blijft voor de zekerheid de lamsvellen onderlegger er onder.

Maar let wel, ik gebruik dit zadel plusminus maar 1x per 2 weken, normaal rijd ik met mijn perfect liggende dressuurzadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:45

is het niet gewoon een optie om met je dressuurzadel te rijden tot de zadelmaker het zadel heeft aangepast Verward