Ervaringen Zaldi springzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Ervaringen Zaldi springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 21:38

Heeft er iemand ervaring met de springzadels van Zaldi en dan in het bijzonder model 'Oro'?
Hoe is de kwaliteit en de pasvorm?
De Oro heeft kussens die gevuld zijn met een soort foam. Hoe bevalt dit in de praktijk? Zakt dit ook in? Of blijft het zoals je het nieuw koopt?
Kan het leer goed tegen vuil en vocht (ik rij ook in de regen en ben niet bang voor opspetterend zand en modder).
Ik heb goede ervaringen met de Zaldi New Kent (dressuur). Is de Oro kwalitatief vergelijkbaar?

zazoeyou

Re: Ervaringen Zaldi springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:38

Ik kijk even mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:51

Hebbu plaatje van de Orro?

Een springamazone bij mij op stal rijdt met een Zaldi. Volgens mij is het idd het type met foam. Kwalitatief goed foam schijnt super te zijn, niet in te zakken, en als het eenmaal goed ligt op de rug, hoef je er geen onderhoud meer aan te plegen.
Zover ik weet zijn alleen weinig zadelmakers die met foam kunnen werken, en in eerste instantie is het een dure grap, maar zie het maar als lange-termijn investering.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 12:45

Het gaat om dit zadel:
Afbeelding

close contact, semi-vlakke zit. Vrij dunne kussens, maar meer dan gemiddelde ruimte tussen de kussens (ik kan m'n hele hand er tussen leggen, terwijl dat bij de meeste zadels niet het geval is). 2 springknoppen (voor en bij de kuit). Het zadel dat ik heb gezien heeft gewone passanten voor de beugelriemen terwijl je op de foto een soort 'snee' voor de beugelriemen ziet. Verder is het hetzelfde zadel.

Ik heb al ervaring met foam, een pony op stal wordt gereden met een Lemetex Magic zadel. Fijn zadel en de kussens blijven goed, ook bij intensief gebruik. Zakt inderdaad niet in. Dus waarschijnlijk hebben de kussens van de Oro net zo'n soort foam.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:23

Afbeelding

WOUW Germie,,, mooi zadel hoor??

En de juiste kleur OK dan!

Zal hij passen op mn paardje denk je??

Op foto staat hij voor wat hoger(lijkt hij helemaal zo rank))is inmiddels wat bespierder,, maar de bouw blijft hetzelfde Pling

Hoor graag van je als je ervaring op hebt gedaan met je zadel....
ben benieuwd hoe hij zit met springen Ja

Doei! Doei! Doei! Doei!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:45

prima prijs kwaliteit verhouding maar.... controleer wel of de boom en kussens recht zijn.
Er komen nog wel eens wat scheve Zaldi's op de markt.
Scheve kussens is geen probleem die kan je corrigeren.
Is de boom scheef dan moet je die laten voor wat het is en een andere vragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 21:54

Ik heb het zadel gehaald (en een andere ervoor ingeruild die niet paste op m'n paard). In de kleur zoals op de foto, bruin.
Ik heb goed gekeken of het niet scheef was en voor zover ik kon zien was het recht. Boommaat 32 staat er in en het lijkt goed op m'n paard te passen (1.68m, hoge schoft, verder smal paard met brede schouder en brede ruggewervel).
Overige ervaringen heb ik nog niet, meer dan een paar rondjes stap en een rondje draf heb ik er nog niet mee gereden.

Ik vond het zadel wel echt vlak aanvoelen. Zeker vergeleken met de Siegfried van Stubben en een Forrestier Bercy. Verder zat het zadel harder dan Forrestier, maar zachter dan Stubben.
En ik vond dat ik voor mijn gevoel dicht bij m'n paard zat, dit vond ik niet storend.