Die stang, ik haat die. Oorspronkelijk heb ik er maar 1 keer mee gereden, daarna heb ik hem weggelegt. Maar anderen die komen rijden met haar grijpen graag naar die stang omdat ze er afvallen. Uiteindelijk durf er niemand meer op haar rijden, alleen ik nog.
Ik heb vandaag eens een manègeles gevolgt. Dit waar Diva haar eerste. Ik vertrok (het is zo'n 15min wandelen tot ik in de manège was) en ik kwam op de straat en ze schoot in galop, op het asfalt. Dit had ze nog nooit gedaan met me. Ik had mijn teugels nog lang, dus had wat moeite haar terug te nemen. Uiteindelijk heb ik haar op het einde van de straat stil gekregen. Op mijn stoute schoenen ben ik verdergeweest. Daar aangekomen (de rest van de rit was ze rustig hoor, natuurlijk weer hard in de mond, maarja) was wat bang dat ze die kleine ponytjes omver ging lopen (wat ze ook wel gedaan heeft
). Ik heb de lesgeefster goed om uitleg gevraagt, maar ook zij vond niet direct iets waaraan het kon liggen.
We hebben heel lang ingestapt, en ze werd er rustig van. Het was net alsof ze door het rijden bij andere paarden rustig werd. Bij het draven zette ze heel actief aan, maar na enkele cirkeltjes te rijden, was ze rustig en had ik haar goed in de hand.
De galop heb ik nog niet meegedaan, ze was te moe. Dus heb ik op het gemak naar huis geweest. Op de terugweg was ze uitzonderlijk braaf (vooral omdat ze moe was
) Toen ik thuis was heb ik haar uitbundig beloont en haar op de weide geplaatst.
In verband met het zadel: we rijden met een wintec 2000 met een brede boom, met een zadeldoekje en een dikke mousse.
Ze legt haar tong niet over het bit. De lesgeefster heeft toch niets gezien.
Volgens haar is het voornamelijk vertrouwen in haar dat ik mis. Maar ja, vertrouwen, wanneer ze in volle galop over de straat loopt, is niet prettig, vooral als je bijna 150 meter aan haar 'hangt' vooraleer ze stopt. Ook in de piste zouden we dit voorval hebben.
Vertrouwen zit er nog niet echt in hoor :s, alleen in een afgebakende ruimte zoals een piste of weide heb ik een beetje vertrouwen, wanneer we met 2 of meer paarden op stap gaan, is ze ook 'rustig'
maar alleen, alleen is moeilijk.
In verband met de open mond. De lesgeefster heeft me gevraagt om haar telkens door te rijden, haar echt tot het uiterste te rijden. Wanneer ik haar aan teugel probeer te werken begint ze met haar mond open te lopen (volgens de lesgeefster), dus moest ik haar doorrijden en haar nog niet aan de teugel werken. Maar hiermee is mijn vraag niet opgelost he. Waarom ze dit zou doen weet ik nog niet :s
Het zadel is het waarschijnlijk niet, het bit blijft een vraagteken, misschien werkt ze gewoon niet graag...
Iemand nog andere ideetjes :s