paard loopt met zijn mond open tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

paard loopt met zijn mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 19:48

Ik weet niet of dit hier past, maar we zullen zien he Haha!

Ik rij dus met shires, en we hebben eentje die met haar mond open rijd tijden het rijden. Ik rij haar met een enkelgebroken D-trens. Omdat ze heel de tijd haar mond open deed, liep ze weg van het bit en heb ik er dan dus een neusriem om gedaan (wat we normaal niet deden). Lang dacht ik dat ze het doet om weg te proberen te lopen van het bit, maar ik denk hoe langer hoe meer dat het aan het bitje ligt...

Het bitje is niet te klein en niet te groot, dus daar kan het niet aan liggen en het is goed geplaatst in de mond.

Weet er iemand of dit aan het bit kan liggen, zoja welk bit zou ik dan het best gebruiken??? In het begin reden we haar soms met stang (omdat ze echt niet te houden was), nu heb ik haar al zover gekregen dat ik ze met trens kan rijden. Dus gelieve geen te zwaar bitje, ik wil haar 'mond' nu zo houden.

SANEX

Re: paard loopt met zijn mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:50

Gebit al gecontroleerd ?
Loopt ze continu met haar mond open of is ze aan het 'haffelen' zoals ik dat noem, dus een beetje overdreven kauwen...

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 19:56

Wel zelf kan ik het niet zien, maar als ik foto's bekijk loopt ze praktisch altijd met haar mond open :s
Ik kan het zelf niet echt zien, omdat ik de enige ben die nog met haar durf rijden :s, ze was vroeger heel 'geweldig'. Ook als ik aan iemand vraag loopt ze met haar mond open, dan zeggen ze altijd van ja :s

Het bit controleren, het is een bitje van zo'n paar maanden oud, er is nog niets aan.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:58

controleer eerst het gebit laat een paardentandarts komen, als dit niet werkt probeer dan een dubbelgebroken trens of een roller of sleutel bit misschien dat dat werkt

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:18

We hebben haar al laten nakijken, er was niets te zien :s

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:20

En ze legt niet per ongeluk haar tong over het bit ? Is ze nog wel bestuurbaar ?

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:28

ja, ze is heel stuurbaar (ik rij haar voornamelijk op mijn benen), ik denk niet dat ze haar tong over het bit legt, zal het eens bekijken als ik morgen met haar ga rijden.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:00

probeer anders eens een roller bit, ik gebruik dat voor mijn pony ook is heel vriendelijk en ze loopt er super op

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:21

Misschien een wat dunner bitje? Dat ze deze te dik vind?
Of zo'n rubberbit proberen misschien?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:03

Heb je al ees gekeken naar je zadel, of laat er eens naar kijken.
Vele problemen met bitten komen voort uit rugploblemen.
Veelal veroorzaakt door het zadel.

Je paard kan letterlijk voor de pijn weglopen wat op ons overkomt als door het bit lopen.
Ook het openen van de mond en scheef dragen van het hoofd, niet willen buigen enz komen hier vaak uit voort....

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:05

bij ons op stal was dat ook, de pony had last van zijn tanden, toen zijn ze gaan rijden met een bitloos hoofdstel ent probleem was weg. en de tandarts laten komen naturlijk Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:08

Jij zegt dat ze sterk is en daarom een stang hebt geprobeerd.

Dan ben ik vlug geneigd om te denken dat jullie ook best veel gewicht in de handen hebben om hem tegen te houden, klopt dit?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:59

runningkawa: dit was ook mijn idee.
Vandaar ook mijn reactie. Als het weglopen (vluchten) is heeft het zoeken naar een ander bit m.i. geen nut.....

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 21:16

Die stang, ik haat die. Oorspronkelijk heb ik er maar 1 keer mee gereden, daarna heb ik hem weggelegt. Maar anderen die komen rijden met haar grijpen graag naar die stang omdat ze er afvallen. Uiteindelijk durf er niemand meer op haar rijden, alleen ik nog.

Ik heb vandaag eens een manègeles gevolgt. Dit waar Diva haar eerste. Ik vertrok (het is zo'n 15min wandelen tot ik in de manège was) en ik kwam op de straat en ze schoot in galop, op het asfalt. Dit had ze nog nooit gedaan met me. Ik had mijn teugels nog lang, dus had wat moeite haar terug te nemen. Uiteindelijk heb ik haar op het einde van de straat stil gekregen. Op mijn stoute schoenen ben ik verdergeweest. Daar aangekomen (de rest van de rit was ze rustig hoor, natuurlijk weer hard in de mond, maarja) was wat bang dat ze die kleine ponytjes omver ging lopen (wat ze ook wel gedaan heeft Haha!). Ik heb de lesgeefster goed om uitleg gevraagt, maar ook zij vond niet direct iets waaraan het kon liggen.

We hebben heel lang ingestapt, en ze werd er rustig van. Het was net alsof ze door het rijden bij andere paarden rustig werd. Bij het draven zette ze heel actief aan, maar na enkele cirkeltjes te rijden, was ze rustig en had ik haar goed in de hand.

De galop heb ik nog niet meegedaan, ze was te moe. Dus heb ik op het gemak naar huis geweest. Op de terugweg was ze uitzonderlijk braaf (vooral omdat ze moe was Haha!) Toen ik thuis was heb ik haar uitbundig beloont en haar op de weide geplaatst.

In verband met het zadel: we rijden met een wintec 2000 met een brede boom, met een zadeldoekje en een dikke mousse.
Ze legt haar tong niet over het bit. De lesgeefster heeft toch niets gezien.

Volgens haar is het voornamelijk vertrouwen in haar dat ik mis. Maar ja, vertrouwen, wanneer ze in volle galop over de straat loopt, is niet prettig, vooral als je bijna 150 meter aan haar 'hangt' vooraleer ze stopt. Ook in de piste zouden we dit voorval hebben.

Vertrouwen zit er nog niet echt in hoor :s, alleen in een afgebakende ruimte zoals een piste of weide heb ik een beetje vertrouwen, wanneer we met 2 of meer paarden op stap gaan, is ze ook 'rustig'
maar alleen, alleen is moeilijk.

In verband met de open mond. De lesgeefster heeft me gevraagt om haar telkens door te rijden, haar echt tot het uiterste te rijden. Wanneer ik haar aan teugel probeer te werken begint ze met haar mond open te lopen (volgens de lesgeefster), dus moest ik haar doorrijden en haar nog niet aan de teugel werken. Maar hiermee is mijn vraag niet opgelost he. Waarom ze dit zou doen weet ik nog niet :s

Het zadel is het waarschijnlijk niet, het bit blijft een vraagteken, misschien werkt ze gewoon niet graag...
Iemand nog andere ideetjes :s

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:34

Als ik het zo lees zou ik toch eens naar je zadel laten kijken.
Je geeft aan dat je een wintec hebt.
Wel makkelijk dat je de boom kan verwisselen maar ebeurt dat ook met de vulling?
Vandaar.... controle van je zadel kan geen kwaad!

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:38

Mijn paard had eerst veel moeite met voorwaarts blijven en gooide in het begin ontzettend met haar hoofd. Dat laatste had ik er met zachte hand en veel been al bijna helemaal uitgereden, maar dat elke keer terugkomen na een eerste goede reactie op het been, dat bleef. Ook gedroeg ze zich alsof ze hard in de mond was zodra ik iets begon te vragen. Toch had ik de indruk dat ze juist een heel erg zachte mond had.
Wat bleek ? Ze heeft een hele tijd met pijn in haar kleine fijne mondje gelopen, omdat de bustrens die ik had te hard en te zwaar voor haar was. Nu rijd ik inmiddels alweer een jaar met een K&K conrad ultra aurigan bitje (is dubbelgebroken watertrens van rvs met koper) en dat bevalt echt super.
Ik merkte echt meteen verandering nadat het andere bit erin hing. Het is voor haar veel zachter aan de mond, en doordat het dubbelgebroken is komen mijn hulpen beter door (als ik links een hulp geeft dan voelt ze die ook alleen links, bij een enkelgebroken bit krijgt de andere helft van de kaak ook altijd druk, probeer maar eens uit hoe zo'n bit in je handen beweegt).
Ook vind ze dat aurigan materiaal erg lekker, ze gaat veel sneller kauwen en ontspannen.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik eerst eens zo'n bit van iemand proberen te lenen. Ik heb ook eerst een week lang een bit van iemand anders geleend, en heb pas daarna eentje gekocht.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:58

mijne doet dit ook wel, ik heb geen idee waar het van kan komen.

ik weet niet in hoevere jij bedoeld met mond open, maar hier een foto van de mijne.
http://img47.imageshack.us/img47/3496/img2703vr2.jpg
geeft gelijk weer zo'n raar beeld altijd op de foto's vind ik...
ze doet het gewoon bijna altijd, ookal heb ik de teugels helemaal los Verward
ik rij haar met een dubbelgebroken bustrens...

hou dit topic dus eventjes in de gaten Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:08

Ik neem ook even een abbootje, mijn dravertje doet dit ook VAAK.
Als ik met een hackamore rij is er niets aan de hand, dus bij haar ligt het echt aan het bitje. (heb dubbelgebroken watertrensje) Ze is prima op de hulpen, aan het been, maar toch die mond open. Precies zoals op jouw foto, magic_lover!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:15

mijne is ook heel licht in de hand, en aan het been enz... ik snap er echt niks van waarom ze dat nou doet.. heel soms niet hoor, maar op de meeste rijfoto's toch veelal wel Ja