Wrong aanpassen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noppie

Wrong aanpassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 12:08

Ik zit met een dilemma. Wij hebben hier een Euroriding-germany dressuurzadel liggen, het zadel is hartstikke netjes maar het lukt mij niet het te verkopen. Wij zijn destijds overgestapt op een vzh-zadel, maar aangezien het steeds meer de dressuurkant op gaat willen wij ivm houding/zit weer overstappen op een dressuurzadel. Nu het volgende...Het Euroridingzadel hebben wij voorheen gebruikt, de zit is goed, maar er zit weinig tot geen wrong op. Hierdoor ontstaat nogal eens wat onstabiliteit. Misschien zou het een optie zijn de wrong (is erop gestikt) te vervangen door dikkere kniewrongen. Ik snap natuurlijk dat ik de zadelmaker kan vragen om advies. Maar ik wil graag weten of er ook bokkers zijn die ervaring hebben met dit soort dingen? Kan in principe elk zadel aangepast worden? Dat is ook nog de vraag natuurlijk!! Laat je mening weten!

__Esther__

Re: Wrong aanpassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:13

Als het kan, ben je denk ik veel geld kwijt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:14

niet ieder zadel kan aangepast worden.
als je degelijk, deskundig advies wilt, bel dan Hans en/of John van www.bestfitzadelservice.nl eens op: zij kunnen je zeggen of het kan, en wat het gaat kosten. zijn echte vakmensen, en komen door het hele land heen!
succes.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:54

ik heb net een zadel van Kn gekocht en wou ook graag dikkere wrongen.
heb toen met Kn gemaild en die zei dat het wel mogelijk was en gaf me het adres van bestfitzadelservice.
(divaoza waar ik het zadel heb gekocht zei overigens dat het niet mogelijk was)
heb toen gemaild en kreeg dit terug;

Hans Zuidweg <hans@bestfitzadelservice.nl> schrijft:
> Ilona,
>
>
>
> Wat de hogere of dikkere kniewrongen betreft enkele vraagjes.
>
> Waarom zijn de kniewrongen niet goed.?
>
> Moeten ze hoger of dikker, breder.?
>
> Afhankelijk hoe hoog of hoe dik, breder hebben wij 3 opties.
>
> a. De kniewrong met meer wol opvullen.
> b. De kniewrong en het voorkussen extra met wol opvullen.
>
> Dit is de mooiste manier en het goedkoopste, zadel blijft in zijn
> originele staat.
>
> c. Een nieuwe van harder kunststof wrong op de wollen wrong naaien.
>
> Maar dit is meer werk, het zadel verliest zijn originele vorm en is wat
> experimenteren zeker als de wrong heel hoog moet worden.
>
>
>
> Zadel moet naar de werkplaats in Hilversum.
>
> Kosten zijn afhankelijk van de optie die gekozen wordt.
>
> Advies, eerst wrong en voorkussen opvullen.
>
>
>
> Vriendelijke groet,
>
>
>
> Hans Zuidweg
>
> ________________________________

heb het uiteindelijk nog niet gedaan, omdat mn zadel eerst nog verder ingereden moet worden

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:25

bij het opvullen van het voorkussen lijkt mij dat de pasvorm achteruit gaat..
of ligt dat aan mij ?

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:24

xx_Irisje schreef:
bij het opvullen van het voorkussen lijkt mij dat de pasvorm achteruit gaat..
of ligt dat aan mij ?

Nou, het gaat om de wrongblokken die onder het zadelblad liggen zodat de knie/het been iets meer steun heeft aan de voorzijde Knipoog Doordat er nou vrijwel niets zit blijft het voor ons in ieder geval moeilijk het been mooi stil te houden. Dit probleempje hebben wij niet met een zadel waar wel wrong op zit.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:26

zoals Hans al schreef: langsgaan met je zadel in Hilversum, en laten kijken.
als hij het niet kan fixen voor je, dan kan het niet wat je wil. hij is echt heeeel goed en ervaren, werkt secuur en degelijk.
succes!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:39

dierfysio schreef:
zoals Hans al schreef: langsgaan met je zadel in Hilversum, en laten kijken.
als hij het niet kan fixen voor je, dan kan het niet wat je wil. hij is echt heeeel goed en ervaren, werkt secuur en degelijk.
succes!

Aangezien H'sum voor ons niet naast de deur ligt heb ik ondertussen ook hier in de buurt een zadelmaker ontdekt die ontzettend handig is en netjes werkt voor niet al te veel geld. Hij kan hoogstwaarschijnlijk de wrongen wel aanpassen, gelukkig. Het zou ook zonde zijn het zadel te moeten verkopen, want als ik de meeste 2ehands zie dan ziet ons zadel er nog heel mooi uit en de zit is op zich wel goed. Toch bedankt voor het meedenken....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:42

Noppie schreef:
Ik zit met een dilemma. Wij hebben hier een Euroriding-germany dressuurzadel liggen, het zadel is hartstikke netjes maar het lukt mij niet het te verkopen....

Waarom lukt het je niet het zadel te verkopen?
Als het zo duidelijk niet is wat je wilt rijden, dan ruil je hem toch lekker in op een ander zadel?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:01

EEn andere wrong kan. Ik heb het bij m'n Maestoso laten doen. Dit kostte 55 euro.

Verder heb ik het eens laten doen bij een stubben Parzival. Dit was een vzh zadel en er zat dus ook een banaanvormige wrong op. Als ik wilde springen, dna kwam m'n knie hiertegen. M'n instructeur wees me hierop en adviseerde om eens een zadelmaker er naar te laten kijken. Kootstra heeft deze wrong toen vervangen voor een ronde springwrong. Zo kon m'n knie beter liggen. Kosten: 75 euro.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:34

Ik heb ook andere wrongen op mijn KN laten zetten (niet door Best Fit overigens). Kosten weet ik niet meer, maar het is supernetjes worden en het is net alsof het origineel is.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:12

Dees schreef:
Noppie schreef:
Ik zit met een dilemma. Wij hebben hier een Euroriding-germany dressuurzadel liggen, het zadel is hartstikke netjes maar het lukt mij niet het te verkopen....

Waarom lukt het je niet het zadel te verkopen?
Als het zo duidelijk niet is wat je wilt rijden, dan ruil je hem toch lekker in op een ander zadel?

Toen ik het eens te koop had gezet was er geen belangstelling voor. Ik dacht het idd. te verkopen en een ander zadel aan te schaffen. Toen heb ik er een vzh-zadel bij gekocht omdat wij nog niet wisten welke kant het opging met ons nieuwe paard, nu blijkt dat het de dressuurkant is hebben wij het zadel opnieuw geprobeerd. Het was toch wel zonde om het zo te laten liggen. Vooral onze dochter zit er mooi in maar de wrong blijft moeilijk. De wrong vervangen is toch een goedkopere en goede optie boven een ander zadel. Bovendien heeft ons paard al heel wat zadels gepast maar niks past zonder aanpassingen, dus daar zit je ook weer mee met een ander zadel. Vandaar dat wij toch op het besluit zijn gekomen de wrongen aan te passen....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:37

ik heb het destijds laten doen bij m'n ainsley dressuurzadel. Vond die wrongen die er aanzaten echt te klein. Ze hebben er toen andere opgezet. Volgens mij iets van 60 euro was ik kwijt en je zag er helemaal niks van! (ik heb het laten doen bij Fugers ruitersport in soest)