Een gewone snaffle werkt net als een enkel gebroken trensje in. Alleen zijn de snaffles een beetje dunner vergeleken met meeste andere trensjes. Het is idd gevaarlijk dat ze niet te stoppen is. Zeker op een buitenrit zoals je zelf al zegt. Ik denk dat je daar echt heel goed op moet gaan trainen, nog meer proberen haar op je zit en het woordje 'whoa' te laten stoppen. Zoals dat ook moet bij western, uiteindelijk lukt het je wel hoor!
Het is zeker een moeilijke kwestie aangezien ze op dit bit goed reageerd. Er is helemaal niets mis mee om met shanks te rijden maar de ruiter moet er klaar voor zijn en je zegt zelf al dat je dat eigenlijk niet bent. Je krijgt wel goede begeleiding en dat scheelt al veel. Ik denk dat je trainer daar nu ook aan gaat werken aan het stoppen op de zit. En als het stoppen op je zit eenmaal gelukt is zou je evt kunnen proberen om terug te schakelen naar een snaffle als je dat prettiger vind. Het is idd wel handig met shanks dat je ineens heel erg op je handen gaat letten
Wat je ook zou kunnen doen is grondwerken! Dat kan je zowel buiten als in de piste doen. Sommige westernruiters leren hun paard te stoppen op het woordje 'whoa' dmv het paard aan een touwhalster en leadrope/halstertouw met je mee te laten lopen, ze moet wel achter je lopen. Je loopt een stukje met je paard, zegt het woord 'whoa' (whooohw) en je stopt abrupt. Als je paard ook meteen stopt dan beloon je haar zodat ze weet dat ze iets heel knaps heeft gedaan en dat je trots op haar bent. Op een gegeven moment kan je dit ook vanuit de draf doen als het in de stap goed gaat. Ik denk dat dit ook wel zou moeten werken bij jouw paard
Veel paarden hebben er ook nog eens plezier in. En dit ga je dan ook gewoon lekker oefenen als je erop zit als het aan de hand goed gaat