[WN] Welk bit voor mijn paardje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Welk bit voor mijn paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 16:17

Hallo,

ik ben nog niet zolang geleden begonnen met westernrijden en nu heb ik een nieuw bit nodig omdat ze op m'n dikke engelse dubbelgebroken bitje niet goed loopt. (was al voor het westernrijen hoor Bloos )

Ik ben eens op de site van Myler gaan kijken, maar nu staan daar zoveel verschillende bitten op dat ik het niet meer weet!! Ik vind ze ook allemaal zo dun, mij hebben ze altjd verteld, hoe dunner het bit hoe scherper het inwerkt. Klopt dit?

Kunnen jullie mij een bitje aanraden? We zijn nog maar beginnend in de westernsport (lees: voornamelijk buitenritten maken op z'n westerns Haha!, maar wil ook mettertijd het degelijke piste werk onder de knie krijgen met haar) en zowel m'n paardje als ik hebben nog een heleboel te leren (m.a.w. ons rij-niveau ligt nog niet zo hoog Knipoog ).

Misschien effe belangrijk, ze is het voorbije jaar nogal erg op het bit gereden waardoor ze er nu lijkt door te gaan Boos! IK ben nu bezig met haar beetje bij beetje met een lossere teugel te rijden.

Showpony

Re: Welk bit voor mijn paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 00:18

Ja Myler heeft ontzettend veel bitten, gelukkig hebben veel winkels een zogenaamde bitten-bank, dan kun je voor zon 10 euro een Myler bit 10 dagen uitproberen. Op de site van Myler staat waar je op moet letten> lees: de reactie van je paard op het bit.

als ik je zo hoor lijkt me dat je paard nog niet zo heel ver in de training is, dan zou ik voor een level 1 bit gaan en dan voor de comfort snaffle MB 02, als je paardje een dikke tong heeft is het wellicht fijn voor haar een bit met wat meet tong vrijheid te nemen dat zou dan bijv de MB 04 kunnen zijn.
Dit zijn beiden vriendelijke bitten.

Dat een dun bit scherper zou zijn dat wordt je in de dressuur en spring wereld met de paplepel ingegoten (been there done that..) maar eigenlijk is dat niet helemaal juist. een te dik bit is niet fijn voor je paard, omdat het hem belemerd te kunnen slikken, hierdoor kunnen ze dan behoorlijk gaan schuimen en kwijlen. Schuimen hoeft dus niet persee een goed teken te zijn. Overal waar TE voor staat..

Verder is een bit zo scherp als de ruiter zijn hand..

succes ermee!!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:44

Dat wist ik niet, dat je een bit 10 dagen op proef kan krijgen! Daar ga ik dan eens van profieren.

Alvast bedankt voor je antwoord Showpony, nu weet ik tenminste al wat meer over wat voor bit ik moet kopen. M'n paardje is inderdaad nog erg groen, dus geen al te ingewikkelde bitjes voor ons.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:12

your welcome,
mocht je meer vragen hebben.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:01

Ook bij de aanschaf van een bit kan een goede instructeur een prettige rol spelen. Die kan met je meekijken hoe je paardje reageert op bv druk op de tong of op de lagen, even met je meekijken naar de grootte van de mond (mijn arab bv heeft een klein mondje, als je daar een dikke bustrens in legt heeft 'ie letterlijk de mond er van vol, dat werkt niet), en een instructeur kan ook kijken naar jouw niveau en rijstijl.

Een bit is een onderschat stuk van het harnachement. Het is heel persoonlijk voor zowel paard als ruiter.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 15:58

Dat was ook mijn plan Sonja, om iemand een bit te laten aanmeten zodat ik zeker ben dat het allemaal goed zit. Maar na tal van winkels bezocht te hebben, heb ik het een beetje opgegeven. Verdrietig Ze zijn allemaal heel goed in verkopen en vooral van op afstand zien wat voor bit goed zal passen, maar komen aanpassen...?
Ik weet nu wel al wat voor soort bit ik moet hebben, dat scheelt al en de rest zal testen worden vrees ik. Dat is dan weer goed aan Myler, die mogen blijkbaar eerst uitgeprobeerd worden! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:05

Heeft je instructeur niet een paar basismodellen die je eens zou kunnen proberen? Of een stalgenoot?
Iemand in de winkel staat ook alleen maar te gokken naar aanleiding van de informatie die jij als eigenaar/koper kunt geven.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:12

M'n stalgenootjes rijden allemaal op zowat hetzelfde bit als ik, maar ik zal eens aan de trainer vragen om een paar verschillende bitjes te proberen.
Goed idee, dat ik daar zelf niet opkom!!! Gestoord

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:52

Ok, mijn trainer heeft een bit gevonden waar ze goed op reageert. Het is een enkelgebroken bit met van die scharen opzij waar de teugels aan bevestigd zijn. Heeft dus een hefboom werking.
En inderdaad, ze geeft haar kopje mooi en je hoeft je teugels maar lichtjes aan te nemen en ze staat stil. Maar wat ik me nu afvraag is of zo snel stopt omdat het pijn doet? Werkt het niet erg scherp in? Dat lijkt me geen fijne gedachte. Ik weet niet of ikzelf er echt mee durf rijden ...
Wat denken jullie van zo'n bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:26

Het enige dat ik weet is dat je pas met shanks/scharen gaat rijden als paard en ruiter heel ervaren zijn in het westernrijden. Wanneer je met shanks rijd ben je eigenlijk geheel onafhankelijk van de teugels. Je rijd dus alleen op je zit waardoor je de teugels en het bit praktisch niet opneemt. En aangezien jij je teugels opneemt tijdens het stoppen kan het idd zo zijn dat ze sneller stopt door de inwerking van het bit. Maar dit hoeft niet per se pijn te doen, het is gevoeliger.

Waarom moest je eigenlijk op shanks overgaan? En dunne snaffle is ook heel fijn om op te trainen. Meeste westernruiters zie je dat ook doen. Begrijp me niet verkeerd hoor, je trainer zal vast wel weten waar hij mee bezig is maar ik ben gewoon nieuwsgierig Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 11:57

Hoi Miss Montana,
Ik vind het zelf maar niets, omdat ik van mezelf weet dat ik nog niet zo'n 'stille' hand heb. Heb dan ook schrik dat ik haar pijn ga doen ofzo.
Hij is haar beginnen rijden op shanks omdat ze door het bit heen liep (mijn vroegere dikke dubbel gebroken trens). Hier was ze niet op te stoppen, ook niet als je echt met je zit werkte, dan nog liep ze er dwars door. Best gevaarlijk als je aan een drukke baan komt en je niet weet of je je paard gestopt krijgt of niet. Hij heeft k andere bitten gebropeerd waaronder een ekelgebroken snaffle, ok een pelham, ... maar ze reageerde er steeds niet goed genoeg op volgens hem.
Ik ben zoiezo al niet te vinden voor scherpere bitten, dus ik weet niet of ikzelf hierop verder wil. Maar als ze hierop luisterd... Ik weet het niet hoor, daarom wou ik jullie mening hierover horen.
Het is wel zo dat m'n handen een heel pak rustiger zijn met die shank, omdat ik eigenlijk niet goed durf te bewegen, toch één voordeel! Haha!
Hoe werkt een gewone snaffle in tegenover een snaffle met shanks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 13:20

Een gewone snaffle werkt net als een enkel gebroken trensje in. Alleen zijn de snaffles een beetje dunner vergeleken met meeste andere trensjes. Het is idd gevaarlijk dat ze niet te stoppen is. Zeker op een buitenrit zoals je zelf al zegt. Ik denk dat je daar echt heel goed op moet gaan trainen, nog meer proberen haar op je zit en het woordje 'whoa' te laten stoppen. Zoals dat ook moet bij western, uiteindelijk lukt het je wel hoor!

Het is zeker een moeilijke kwestie aangezien ze op dit bit goed reageerd. Er is helemaal niets mis mee om met shanks te rijden maar de ruiter moet er klaar voor zijn en je zegt zelf al dat je dat eigenlijk niet bent. Je krijgt wel goede begeleiding en dat scheelt al veel. Ik denk dat je trainer daar nu ook aan gaat werken aan het stoppen op de zit. En als het stoppen op je zit eenmaal gelukt is zou je evt kunnen proberen om terug te schakelen naar een snaffle als je dat prettiger vind. Het is idd wel handig met shanks dat je ineens heel erg op je handen gaat letten Tong uitsteken

Wat je ook zou kunnen doen is grondwerken! Dat kan je zowel buiten als in de piste doen. Sommige westernruiters leren hun paard te stoppen op het woordje 'whoa' dmv het paard aan een touwhalster en leadrope/halstertouw met je mee te laten lopen, ze moet wel achter je lopen. Je loopt een stukje met je paard, zegt het woord 'whoa' (whooohw) en je stopt abrupt. Als je paard ook meteen stopt dan beloon je haar zodat ze weet dat ze iets heel knaps heeft gedaan en dat je trots op haar bent. Op een gegeven moment kan je dit ook vanuit de draf doen als het in de stap goed gaat. Ik denk dat dit ook wel zou moeten werken bij jouw paard Ja Veel paarden hebben er ook nog eens plezier in. En dit ga je dan ook gewoon lekker oefenen als je erop zit als het aan de hand goed gaat Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 14:13

Ik denk dat dat de reden is waarom m'n trainer op shanks is overgegaan. Met grondwerk doet ze het namelijk perfect! Het is ook niet zo dat ze nooit stopt als je erop zit, maar dikwijls als ze dan echt moet stoppen lijkt het wel alsof ze vergeten is dat er iemand op haar rug aanwijzigingen aan het geven is. Maar inderdaad oefenen is de boodschap!
Ik heb nog eens naar de site van Myler gekeken en daar hebben ze ook bitringen met sleuven. Geeft ook een hefboom werking naargelang je je teugels aan het bit vastmaakt. Werkt deze straffer of net minder straf dan de shanks? Zou dit eerder een oplossing kunnen zijn voor een ruiter met nog niet zo vaste hand dan een shank?

Heb wel veel vragen hé! Tong uitsteken