hackamore vs 'gewoon' bitloos hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Simone

hackamore vs 'gewoon' bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 11:58

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over bitloos rijden. Maar als ik dan straks een bitloos hoofdstel ga kopen, wil ik toch wel (minstens) net zo veel te zeggen hebben op m'n paard als met bit. Daarom wilde ik de kenners en degenen die hier misschien mee rijden vragen hoe hun ervaring is: heb je met hackamore en een bitloos hoofdstel als in het plaatje hieronder net zoveel te zeggen als met bit?

Afbeelding

En dan nog specifieker: heb je met hackamore niet meer te zeggen dan met het bitloze hoofdstel (plaatje)? Ik heb namelijk het idee dat je met hackamore nog een noodrem hebt en dat je met het bitloze hoofdstel niks meer te vertellen hebt als je paard aan de kletter gaat. Nou weet ik wel dat je met een hackamore het neusbotje kan breken en dat je daar niet onervaren mee om moet gaan, maar ik heb dus wel een half jaar een fjord gereden met een hackamore en nog nooit een paard met het bitloze hoofdstel uit het plaatje. En omdat mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar de laatste, wilde ik graag weten of iemand me kan vertellen hoe het dus zit met de controle over je paard.

Het zou kunnen dat er al zulk soort topics geopend zijn maar dan kon ik ze zo snel niet vinden of gaven ze toch niet echt het antwoord op mijn vraag. Mocht iemand wel de link van zo'n topic hebben ben ik daar ook blij mee!

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met orienteren!

pmarena

Re: hackamore vs 'gewoon' bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:26

Het is natuurlijk van paard tot paard verschillend en ook afhankelijk van de ruiter hoe het paard opgevoed wordt met een nieuwe optoming , maar over het algemeen heb je met een hack idd echt wel wat meer te vertellen !

Met een bovenstaand bitloos hoofdstel is het leuk rijden op standaard ritten , maar als ik bij Rena ontploffingsgevaar verwacht dan pak ik toch echt wel de hack zodat ik tenminste direct echt duidelijk in kan grijpen als ze een ren-stuipje krijgt Knipoog

_Simone

Re: hackamore vs 'gewoon' bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 18:13

Ja zo dacht ik er dus ook over inderdaad. Okee, dan denk ik dat ik eerder naar de hackamore ga kijken want ik wil lekker gaan buitenrijden met m'n arabiertje maar die heeft een behoorlijke trukendoos voor onderweg (voor de grap van dingen schrikken, op de noodrem, opschrikken, etc), dus wil wel gewoon wat te vertellen hebben. En inderdaad wil ik ook duidelijk in kunnen grijpen als er echt wat gebeurt.