zadel met verstelbare boom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

zadel met verstelbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 11:37

Hoi Luitjes.

Ik rijd nu sinds ruim een jaar bij de merensen.
Hermien rijd ik vanaf het begin en sinds afgelopen zomer rij ik nu ook op Lizet.

ik heb zelf een kunststof Thorogood Griffin dressuur zadel.
op zich niks mis mee, maar de kamer is net iets te smal waardoor het zadel dus niet goed blijft liggen. met opstijgen vanaf de grond schuift het al, met opstappen van een opstapje blijft het wel liggen.

dit zadel ligt dus duidelijk niet goed op beide paarden.
ik heb nu al een tijdje het zadel van de eigenaar in bruikleen, een Kiefer dressuurzadel.
zit heerlijk en past perfect.

maar nu is het zo dat over een tijdje de eigenaren van de merensen naar costa rica gaan en ik daar dus niet meer terecht kan. wanneer dat is is nog niet bekend)

Nu heb ik een zadel gezien met verstelbare boom
een ainsley dressuurzadel 18 inch ( zit in de winkel ook lekker en is volgens mij nog steeds te koop)

Hoe staan jullie tegenover een zadel met verstelbare boom?
Het is dus geen verwisselbare boom maar een verstelbare boom, deze kun je traploos instellen door de schroef aan te draaien of juist losser te draaien.

zoals ik begrijp is het dus fatsoenlijk op maat te maken op elk paard................mijn vraag is dan......Is dat daadwerkelijk ook zo??

heeft iemand ervaring met dit zadel of zoiets vergelijkbaars?

of wat raden jullie mij aan?
als ik niet meer bij de merensen kan rijden heb ik nu namelijk een optie om op een kwpn-er van 1.80 te gaan rijden ( of dat tzt ook nog zo is is nog niet zeker, als diegene dan al voorzien is van een bijrijder heb ik pech en anders kan ik daar waarschijnlijk terecht.), ik ben via via bij de buren van de merensen aan het peilen of ik bij de tinkers kan gaan rijden. anders heb ik nog de mogelijkheid om misschien bij de haflingers terecht te kunnen en anders kan ik misschien wel weer bij de fjorden waar ik ook begonnen ben (ligt aan de situatie daar)

als met al diverse bouwen van paarden waar niet elk "standaard" zadel op zal passen.
Ik heb mijn kunststof zadel nog achter de hand, maar indien nodig zet ik dat te koop. ik ben dus eigenlijk op zoek naar een zadel wat op elk paard past...........................kan dit of moet ik gewoon maar verder dromen.
of is het raadzamer om te wachten met een ander zadel kopen totdat ik definitiever weet op welk paard ik tzt kan gaan rijden.

ik weet ook niet of ik het zadel van de eigenaar over kan nemen voor een leuk prijsje, maar dan is natuurlijk ook weer de vraag, past dat op de paarden die ik daarna ga rijden, daar ben ik een beetje huiverig voor.

wat is jullie advies.

ik zit zelf met een gedachtengang dus bij een zadel met verstelbare boom en anders met een verwisselbare boom.

daar wil ik graag jullie mening over.

Bedankt

KozieZ

Re: zadel met verstelbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:33

helaas moet ik je teleurstellen. Geeneen zadel past op ieder paard goed. Ook een verstelbaar zadel niet.

Bij een verstelbare boom is de boom ook echt het enige wat je kan veranderen. Hij kan dus alleen brder en smaller worden. Een hoge schoft kan je er niet mee oplossen, hetzelde met een paard wat een zink in zijn rug heeft of wat dan ook.

Het enige wat erop zit is een zadelmaker laten komen met dat zadel en het dan op beide paarden passen.

Nadeel van een verstelbaarzadel is, dat als het wat ouder wordt, je de kans loopt dat het uit zichzelf steeds iets wijder gaan staan.

cmstoutham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:36

ben het eens met prisca, heb zelf een wintec, laatst kwam de zadelmaker de zadels nakijken en deze is helemaal niet zo te spreken over verwisselbare of verstelbare bomen, mijn zadel lag iets te ver naar achter, moet nu een gelpad dubbel leggen of een speciaal bontje kopen met ophoginkjes van achter, kost wel 133 euro.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:36

ik heb dit zadel nu ook, onwillekeurig Knipoog Was het enige fatsoenlijke 2de handszadel dat er was dat lekker lag. Vind het een heerlijk zadel, moet alleen nog naar de ruiterzaak om te vragen voor dat pinnetje, dat zijn ze vergeten mij te geven, maar eigenlijk heb ik het niet nodig, is maar voor 1 paard. Kan dus nog niet vertellen of het prettig is.