barefood australian stock of western

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izi

barefood australian stock of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 21:28

ik ga binnenkort een eigen paard kopen nadat ik jaren lang niet meer gereden heb.
ik reed altijd met gewoon dressuur zadel,maar wel op de nh manier zeg maar,dus meer met de zit.
ik zit te bedenken wat voor zadel ik het beste aan kan schaffen.
een boomloos?een western?of een australian stock?
wat zijn jullie ervaringen met deze zadels?
ik vind een austr.stock zadel erg mooi maar kan je met dat zadel wel goede been/kuihulpen geven?het heeft zulke lange bladen.
hebben jullie misschien een foto van julie paard met een van deze zadels erop?en wat vinden jullie het voor en nadeel van dat zadel?

izi

Re: barefood australian stock of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 16:35

niemand?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:33

Ik heb zelf een aantal jaar een western zadel gehad, heb momenteel een barefoot en heb in australie een flink aantal uur op een stock doorgebracht.

Belangrijk is vooral dat het op je paard past. De echte goede stockzadels (Syd Hill) hebben echter niet zulke brede bomen dat ze op fjorden/tinker types zullen passen.
Stock zadels zijn gemaakt voor het aussie paard en dat zijn veelal ranke paardjes vanwege het veedrijvers werk.
De zadels hebben een uitermate comfortabele zit en ondanks de zweetbladen zijn de hulpen goed te geven.
Ik heb 1 dag op zo'n Syd Hill zadel gereden en dat was echt super. Ze zijn alleen niet echt goedkoop. Verder zit je behoorlijk stevig in zo'n zadel vanwege de vleugels aan de voorkant.
Als je een goede maat zadel hebt zitten deze niet in de weg en kun je gewoon licht rijden en in de verlichte zit. http://www.aussiesaddle.com/

Westernzadels zitten ook heerlijk. Ik heb beide moeten verkopen omdat ze toch te smal waren voor mijn paard. Het nadeel kan zijn dat ze erg groot en zwaar zijn. Soms zijn er mensen die er niet op kunnen lichtrijden. Springen gaat wel maar verwacht er niet te veel van.
Als je toch wat vaker wilt springen kun je nog beter een stock nemen.
Wel is het assortiment veel breder dan de stock zadels in nederland. En is het mogenlijk ze helemaal op maat te laten maken. Zie western forum voor verkooppunten.

Op dit moment heb ik een barefoot. Prima zadel...lekker licht ruime zachte zit alleen mis ik toch wat steun aan de benen bij het beklimmen en afdalen van hoge duinen.
Voordeel is dat ze vaak passen...alleen voor paarden met een echt hoge schoft zijn ze niet geschikt.
www.boomloosrijden.nl

Als ik zelf nog eens een ranker paard kirjg ga ik voor de stock.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:08

Als je echt veel op je zit rijdt dan zal een barefoot je denk ik heel goed bevallen, je heb namelijk een heel goed contact met je paard, je voelt alle bewegingen. Heel erg fijn. Het zit ook heerlijk zacht.
Je kunt altijd gratis een testzadel aanvragen.
En verder moet je natuurlijk kijken wat er goed past op je paard, zoals cowgirl al vertelde.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 06:48

Wow dat zijn wel 3 heel verschillende zadels. Zowizo moet je je afvragen wat je ermee wilt gaan doen. Boomloos en western kun je combineren in de BF Arizona. Belangrijkste is dat het zadel goed op je paard past en dat jouw achterwerk er lekker in zit (ook niet geheel onbelangrijk).
Eerst dat paard maar eens kopen dan komt je zadel vanzelf.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 13:42

het gaat mij er vooral om dat je in het zadel een goede diepe zit hebt.
ik zit trouwens altijd door dus lichtrijden hoeft niet super te gaan in het zadel.
het gaat mij meer om een goed kontakt met je paard,en een diepe zit,maar ik vind eigenlijk die barefoot zadels niet echt mooi,en westernzadels te zwaar....

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:49

Ik rijd met een barefoot cheyenne, maar vind deze zadels geen diepe zit hebben, ligt misschien ook aan de vorm van je paard?
Dan zou ik er als ik jouw was eerst eentje uitproberen voordat je er eentje aan schaft.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:52

Ik denk ook dat je je af moet vragen wat je er aan uit wilt geven? En waarom 1 van deze drie zadels? Waarom heeft het zadel zo'n diepe zit nodig?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:53

Vippie schreef:
Wow dat zijn wel 3 heel verschillende zadels. Zowizo moet je je afvragen wat je ermee wilt gaan doen. Boomloos en western kun je combineren in de BF Arizona. Belangrijkste is dat het zadel goed op je paard past en dat jouw achterwerk er lekker in zit (ook niet geheel onbelangrijk).

of nevada Haha!

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 09:59

timokyana schreef:
Vippie schreef:

of nevada Haha!

ik heb er een gezien die ik wel erg mooi vind,is ook boomloos....heeft iemand daar ervaring mee?

http://www.barefoot-saddle.be/Londondressuur.htm

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:22

Kijk maar in het topic van de Naturals Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:55

Citaat:
het gaat mij er vooral om dat je in het zadel een goede diepe zit hebt.
ik zit trouwens altijd door dus lichtrijden hoeft niet super te gaan in het zadel.
het gaat mij meer om een goed kontakt met je paard,en een diepe zit,maar ik vind eigenlijk die barefoot zadels niet echt mooi,en westernzadels te zwaar....

Dan kom je dus eigenlijk al uit op de stock.

Ik had trouwens geen enkele moeite om aan een stock zadel te wennen. Ik vond de zit veel op een westernzadel lijken..kwa ruimte. Je zit wel stevig maar niet zo gedwongen als op bv een dressuur zadel.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:03

*grr.. net alles getypt, is alles weer weg... Boos! *

Ik wou even zeggen dat ik de Stock Saddle's enorm fijn vind, en dat ik zodra ik er 1 naar mijn wens gevonden heb, er ook 1 ga aanschaffen. Ik heb in Engeland op een Stock gereden, en op het zadel van mijn voormalig coach. Daar reed ik op een Poley, die naast de Syd Hill ook erg goed is. De Poley heeft geen knop.
Pas bij je aanschaf wel goed op dat het geen zadelmarkt zadel of ene Indisch zadel is! (Zadelmarkt zadels zijn vaak ook Indisch). Is me verteld dat dit flut zadels zijn, je moet echt een echte Australian hebben, de Indische heten ook gewoon Australian, maar zijn Indian made...

Hier wat site's met Aussie's

Deze is met oa de Syd Hill, the Kimberly serie en de Down Under serie:
http://www.downunderweb.com/saddleindex.htm

En dit is nog een mooie site, met echte Australians, heel veel keus:
http://www.jamessaddlery.com.au

En op dit zadel ben ik verliefd, helaas wat te duur...
http://www.jamessaddlery.com.au/polocrosse.htm

Succes met je zoektocht Lachen

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 00:01

Ik heb een echte Australian Bates Kimberley Poley.
Dit zadel zit voortreffelijk, zeer diepe zit, geen problemen met lichtrijden. Ik heb wat onderzoek gedaan naar de 'Nederlandse' (Indiase) stockzadels, maar qua kwaliteit en zitcomfort kunnen die niet met een echte Aussie vergelijken worden, ook de 'Horseman' niet.

Earmpykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:04

In een stocksaddle zit je lekker diep en rechtuit, beetje als een dressuurzadel.
Ik heb er eentje van de Horseman Outfitter in Groessen, past echt prima op m'n bolle haf.
M'n dochter's favoriet!
Afbeelding
Zelf heb ik liever een western zadel - van afwisselen krijg je gegarandeerd spierpijn...
Afbeelding
Weet nog niet wat ik volgend jaar op m'n Jutlander wil hebben,
als die ingereden wordt. Misschien toch een barefoot-westernstyle,
die vind ik ook wel stoer staan....
En het duurt nog járen voordat die op haar maximale breedte is
Op de één of andere manier rijd ik op en ' engels' zadel altijd m'n knieën open.....

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:09

ik heb nu 3 zadels thuis liggen...en maar 1 paard Bloos ..ben niet zo goed in dingen verkopen zeg maar!! Haha!

een kn dressuur
een westernzadel
een barefoot cheyenne

alle 3 super zadels.maar de barefoot wint!!
en de andere gaan de verkoop in...ooit Tong uitsteken

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 00:06

Barefoot London, zit zo lekker diep (dressuurmodel)en je hebt zeker dat close contact gevoel, dus nog een aan het lijstje. www.barefootsaddle.be

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:23

En mocht je voor de stock gaan, ik heb er nog 1 te koop! Haha! Pm me maar voor meer info..