Ik vroeg me af of je verschil in resultaat hebt als je bij het longeren een ander bit gebruikt als bij het rijden. Ik longeer namelijk met een bustrens en ik rij met een dubbelgebroken watertrens. Maakt dit uit? of is het beter om voor longeren en rijden hetzelfde bit te gebruiken?
ik wissel eigenlijk nooit van bit ik heb er nu al een paar maandjes een dubbelgebroken watertrens in die ik altijd gebruik als ik dressuur/springen/longeren/ of buitenrijden gan doen
ik ben van mening dat dat alleen maar verwarring geeft bij het paard.
ik ben daarbij ook van mening dat wanneer je met longeren een "zachter" bit gebruikt dan bij het rijden en het met het longeren wel goed gaat mer dat "zachtere" bit en bij het rijden niet het dus overduidelijk is dat het puur aan de ruiter ligt en niet aan het bit dat je gebruikt.
ik longeer met een dubbel gebroken bit omdatie aan me longeerhoofdstel hangt en ik rij met een K&K correctiebit, dus een tongboog. met longeren istie vrij stug, heb eigenlijk nog nooit het correctie bit er voor gebruikt omdat ik automatisch dat andere hoofdstel pak.
werkt idd anders in. eigenlijk zou ik ook ermee moeten longeren, want hij vind een ander bit gewoonniet prettig in zijn mond. een dubbel of enkelgebroken bit gooitie steeds zijn tong eruit en zijn mond open, op een ongebroken trens gaathij heel erg hangen en met een tongboog looptie fijn, ontspannen en laatie los...
maar ik longeer de laatste tijd niet veel meer, dus vandaar dat ik al zei.. nooit zo erg bij stil gestaan.
Ik gebruik voor het longeren hetzelfde type bit, maar een ander hoofdstel. Heb gewoon 2 dezelfde bitten gekocht, ze vinden dubbelgebroken het prettigst, ook omdat ik deze in de rijhoofdstellen heb zhangen. Probleem vind ik als je met verschillende bitten rijd, je verschillende signalen kan doorgeven die je paard dan niet zo snel begrijpt als anders. Ik hou liever de communicatie duidelijk door zo'n zelfde bit te gebruiken!
Ik heb 1 bit voor mijn paard, daar spring/dressuur/longeer en rijd ik mee buiten. Mijn paard loopt goed op dit bit dus zie ik geen nut om verschillende te gebruiken.
ik longeer met een dubbelgebroken kneveltrens, en rij met een dubbelgebroken bustrens
heb ook 2 hoofdstellen en heb gewoon geen zin om telkens het bit te verwisselen en kneveltrens vind ik wel fijn, omdat je die (vooral met longeren) niet zo snel door de mond heen kan trekken