Passend dressuur/springzadel HELP!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Passend dressuur/springzadel HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 09:54

Nu is het toch zo dat als het zadel GOED ligt het volgende moet kloppen??

1) Je er via achterkant paard er geheel onderdoor kunt kijken.. Pling

2) Er een staande hand door past bij boom(teruggesneden kamer) Pling

3) Je erop zit er 3 vingers rechtop passen bij boom.. :)*

Dit heb ik dus gepast ZONDER sjabrak eronder,, wel aangesingeld!!! Ja

Bij zowel mn springzadel(kieffer norbert koof at) als mn dressuurzadel(kieffer wien dl prof.) zou het dan dus goed moeten passen?????

Maar nu ondekte ik van de week((aangezien mn paardje nog best rank is) op de ruggengraad een drukplek,, hoe kan dit nu??

Of komt het door de sjabrak(sjabrakken),, ik rij dan met sjabrak en daarop een bontonderlegger van kavalkade!!

WIE O WIE kan hier antwoordt op geven.....

Zodra ik de plek ontdekte heb ik DIRECT weer beide zadels gepast op bovenstaande manier,, maar dat past gewoon goed,, kan daar dat plekje nooit raken!!

HELP!!!

rowo

Re: Passend dressuur/springzadel HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:18

Moeilijk te beoordelen zo.... Je punten kloppen, maar dan nog kan ik me niet echt een beeld vormen van hoe het erop ligt. Misschien is de boom te smal? Het beste kun je het na laten kijken door iemand die er verstand vanheeft, bijv een zadelmaker.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 10:32

het is medium boommaat,, zadels zijn beide afkomsig van erkend zadelmakerij/ruitersportzaak,(die heeft ze ook gepast)..

Uhmm,, tja,, mijn paard is erg rank,, (pas gereden,,) moet nog wel spier opbouwen en nog veel aankomen in gewicht... smalle boommaat is het zadel zeker niet,, beide zadels zijn 13cm opgemeten tussen boom in .. (dat komt overreen met medium boommaat!)

Tja erg lastig deze situatie.. heb hier wel een foto van MET sjabrak+onderlegger??

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6CCL8B7A

P.s onderlegger is voor de sier
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 03-10-06 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:50

Als een zadel goed ligt is het het beste om zo min mogelijk tussen je paard en het zadel te leggen. Zo'n bontje maakt het allemaal weer smaller. Dus als je zadel goed ligt (je hebt het toch laten passen?) alleen een dun shabrakje eronder. Een bontje voor de sier, vind ik echt onzin ..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:15

De punten die je noemt zijn slechts een paar punten waar je op moet letten.

Het enige dat je hiermee bekijkt , is of de schoft voldoende vrij ligt en of de ruggengaat goed vrij ligt.

Maar dat zijn slechts bijzaken , het belangrijkste waar je naar moet kijken is of het zadel aan de voorkant niet te krap is of te wijd , en of het zadel onder de gehele zittinglengte netjes precies de ronding van je paard volgt. Nu kan het zijn zoals jij gekeken hebt , dat het zadel bvb. aan de voorkant veels te krap zit , of dat het zadel onder het midden van je zitting de rug van het paard amper raakt terwijl de voor- en achterkant te zwaar dragen.

Eigenlijk heb je nu nog totaal geen idee of je zadel goed past of niet , je hebt het niet echt goed bekeken.

Wel heb je een drukplek dus zit er duidelijk iets niet helemaal goed....