Ik wil over naar boomloos maar welk zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Ik wil over naar boomloos maar welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 09:36

Eerst maar even wat info over mij en mijn paard en waarom ik boomloos wil.

Ik heb een kruising tussen een Fries en een KWPNner. Mijn ruintje is ± 1.58 - 1.60m hoog, heeft een normale rug (niet extreem breed of lang), een flinke schouderpartij/boeg en een normale schoft.

Ik ben 1.80m, weeg ± 67 kg en heb lange benen. We rijden zowel dressuur als recreatief en we willen in de toekomst misschien ook eens een sprongetje gaan wagen. Wedstrijden zullen we niet gaan rijden.

De reden dat ik over wil naar een boomloos zadel is dat mijn paard een redelijk gevoelige schouder en rug heeft. Hij heeft een schouderblessure achter de rug en nu blijkt zijn shoft ook weinig flexibel te zijn op het moment. Behalve dat we rijtechnisch anders gaan trainen, wil ik ook een ander zadel. Mijn eigen VZH zadels liggen (blijkbaar) niet optimaal. Aangezien ik steeds meer geïnteresseerd raak in het zo 'natuurlijk mogelijk' houden van mijn paard, mag een boomloos zadel niet ontbreken.

Ik heb al een keer een Barefoot Cheyenne gepast (ik meen maat 2) en dat was ERG wennen, zwabberende benen en een beginnersgevoel. Wel vond ik het contact met mijn paard erg fijn. Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is, dat hoor ik tenminste van iedereen.

Maar nu...Ik ben helemaal verliefd op de London dressuur uitvoering. Ik vind deze veel mooier en hij lijkt me ook langer mooi te houden. Ik heb echter ook verhalen gehoord van mensen die zeggen dat het verstandiger is te wachten op een eventuele vernieuwde toekomstige uitvoering omdat o.a. de kniewrongen 'op een verkeerde plaats' zouden zitten.

Er komt dus definitely een Cheyenne of een London maar wat zijn jullie ervaringen? Zou een maat 1 goed zijn voor mij (daar voel ik zelf meer voor ivm de beenligging en stevigheid). Heeft er iemand een London en wat vind je er van? Kun je met een Cheyenne en een London net zo goed dressuren als af en toe een sprongetje maken (geen heel parcours)?

Uiteraard heb ik ook al gemaild met de mensen van de verkooppunten maar ik wil ook graag jullie ervaringen. Ik heb ook al een test London aangevraagd maar dat duurt nog twee maanden! Hebben jullie nog handige info cq tips voor mij??

Vippie

Re: Ik wil over naar boomloos maar welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:40

Heej welkom bij de club, ik zou gewoon even het testzadel afwachten en welke maat je nodig hebt weet je alleen zelf het beste.
De cheyenne kun je beste zien als het VZheids model van de BF, de London is echt het dressuurmodel. maar met bedie kun je dressuuren en een sprongetje maken hoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 14:09

Vippie, dank je wel voor je reactie. ik ben nogal een twijfelaar en vind het moeilijk om een keuze te maken Haha! . Als ik het goed begrijp heb jij dus ook een Barefoot. Mag ik vragen welke en wat voor maat?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:48

Ik heb zelf ruim 1,5 jaar een Cheyenne gehad. Ik reed er veel mee buiten, dressuurde ermee, en ik maakte geregeld een sprongetje (ong 80 cm). Dat ging daar allemaal prima mee.
De London heb ik ook getest, maar ik had ook een probleem met de kniewrongen. Ik ben 1.75 en mijn benen waren gewoon te lang om bij de wrongen in de buurt te komen. Verder zat het zadel wel zalig!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:51

ik heb ook een testzadel gehad (barefoot cheyenne) en sinds zondag ben ik de trotse eigenaar!!!!
ik heb er door een operatie nog niet op kunnen rijden,maar de ervaring dat je in je paard zit ipv op je paard vond ik zo bijzonder dat de keus toen snel gemaakt was!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:04

Heb je weleens een Startrekk overwogen?

Zit heerlijk en vanwege de panelen heb je gegarandeerd ruggegraadvrijheid , wat voor je paard´s gevoelige rug niet verkeerd is.

Lahja_Micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:05

hier zijn volgens mij al meeredere topicks over (denk ik )

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:08

de freedom vind ik erg mooi!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:12

Plaats deze vraag anders in het boomloostopic in de huiskamer. Daar zijn meer mensen met ervaring met de verschillende merken boomloos

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 06:40

Sees schreef:
Vippie, dank je wel voor je reactie. ik ben nogal een twijfelaar en vind het moeilijk om een keuze te maken Haha! . Als ik het goed begrijp heb jij dus ook een Barefoot. Mag ik vragen welke en wat voor maat?

Ik heb het westernmodel de arizona in maat 2. Ik zou nooit niet meer anders willen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 09:45

Tamary, dank je voor de tip. Ik ben nog niet helemaal thuis in wat waar moet staan Haha! maar ik zal eens gaan zoeken.

Antheman, nog niet overwogen, wel naar gezocht op Marktplaats maar er worden er verbijsterend weinig tweedehands aangeboden, heb jij enig idee waar ik aan meer info kom (desnoods waar ik een nieuw zadel kan bestellen)?

Eissieintown, Gefeliciteerd, ik hoor graag wat je bevindingen zijn!

Marina, waarom heb je hem nu niet meer je Cheyenne als ik vragen mag?
Daar ben ik dus ook bang voor, voor die kniewrongen. Is het geen mogelijkheid om die wrongen er af te halen of is dan het effect weg?

Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met de duurzaamheid van het zadel?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:23

Sees schreef:
Antheman, nog niet overwogen, wel naar gezocht op Marktplaats maar er worden er verbijsterend weinig tweedehands aangeboden, heb jij enig idee waar ik aan meer info kom (desnoods waar ik een nieuw zadel kan bestellen)?

Er zijn nog niet zoveel Startrekks op de markt, omdat ze pas 1 jaar in NL zijn.

Je kunt kijken op
www.buitenzinnig.nl voor info

en ik heb zelf een ST te koop Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:06

Op de Duitse Ebay staan er af en toe wel wat , maar de Startrekk is net als de Freeform eigenlijk : er zijn nog maar weinig mensen die er 1 hebben , dus zijn ze er tweedehands ook bijna niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 14:39

Ik vind het maar moeilijk hoor...je hebt zo veel merken boomloos. Wat is nou het beste? Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en de een vindt dit en de ander dat maar ik ben een leek op dat gebied en om nu van ieder boomloos zadel een testzadel aan te vragen, dan ben ik een jaar verder eer ik eindelijk een eigen zadel heb Haha! . Barefoot tegenover Startrekk of andere merken, kom maar op met jullie bevindingen.

En wat vinden jullie nu over het algemeen van de duurzaamheid van de zadels?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:00

Sees schreef:
Ik vind het maar moeilijk hoor...je hebt zo veel merken boomloos. Wat is nou het beste? Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en de een vindt dit en de ander dat maar ik ben een leek op dat gebied en om nu van ieder boomloos zadel een testzadel aan te vragen, dan ben ik een jaar verder eer ik eindelijk een eigen zadel heb Haha! . Barefoot tegenover Startrekk of andere merken, kom maar op met jullie bevindingen.

En wat vinden jullie nu over het algemeen van de duurzaamheid van de zadels?

Wil je wel uitleggen waarom ik voor de ST heb gekozen.
Er pastte niks meer op de rug van mijn paard. Ik had zadels al de nodige keren laten aanpassen.
Met veel aarzelen heb ik toch de stap durven zetten om een goed boomloos zalde te kopen.
Ik rij trektochten en dan vind ik het extra belangrijk dat het zadel goed ligt. Je paard kan zomaar iets oplopen. Bij "platte" zadels als de Barefoot/Randolls zit de beugelophanging heel dicht op de rug. Kun je nu niet goed rijden, bijv scheef zitten , of weinig in balans zitten, of als je heel zwaar bent, dan kan er echt teveel druk op je riemen komen.
Daarom heb ik voor de ST gekozen. Je kunt bij de ST zelfs kiezen om er dikkere panelen onder te zetten. (Zeg maar dikkere kussens). Verder is de beugelophanging variabel.
Dat zie je ook niet bij de BF. Hiermee kan je zelf dus netter en rechter zitten en verdeel je de druk ook weer beter.
Verder vond ik het belangrijk dat de pommel in de ST schoftvrijheid geeft. De BF/Torsion etc zitten allemaal vrij strak om de schoft heen.
ST heeft heel mooi dik tuigleer. Echt goede kwaliteit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:53

Ok Atheman, dank je voor je uitleg. Kon je dat met dat strak om de schoft zitten niet oplossen met een andere pommel? Over die beugelophanging heb ik nog niet nagedacht. Ik vind het wel jammer dat er geen V-ophanging (snap je wat ik bedoel, ik ben de naam even kwijt) aan de BF zit.

Ik heb je originele advertentie bekeken. Ik vind het een mooi zadel! Die voorpommel lijkt me echter enorm hoog of lijkt dat maar zo? Ook lijkt het zadel me wat platter (= dus harder) dan een BF?

Helaas voor mij laat de inhoud van mijn portomonnee ernstig te wensen over en kan ik zoveel geld helaaas niet uitgeven aan een kaal zadel maar toch bedankt voor de info.