gebroken boom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

gebroken boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:43

hoi,
Ik heb twee zadels een dresuur (ondbekent merk) en een wintec veelzijdigheid.
Nu heb ik allen het idee dan het dresuur zadel niet goed meer is... hij kraakt enorm en lijkt te schuiven. Ook is mijn paard uitermate shagarijnig als ze het zadel op krijgt (bij het wintec niet)
Ik heb eerder een zadel gehad, daarvan bleek de boom gebroken te zijn, nu denk ik dus dat dit zadel ook een gebroken boom te hebben. Maar veel verstand heb ik niet van zadels.
Het zadel hangt gewoon op een zadel boom, dus lijkt me erg vreemt dat het n zomaar een gebroke boom heeft.... zou dat ook kunnen door het rijden?
Wand royena is de laatste zomer wel enorm aangekomen en ik heb practies de hele tijd met dat zadel gereden.

Heeft iemand een iedee hoe ik kan zien of het zadel een gebroken boom heeft? of dat hij " gewoon" op gevuld moet worden.
En hoeveel dat gaat kosten?

Ik heb namelijk nu ook wel dat andere zadel, en niet een al te ruim budged Clown

iemand een iedee?

fjordnina

Re: gebroken boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:48

bel een goede zadelmaker. Zelf kun je wel wat controleren door het zadel met de lepel op je been te zetten en em bij de voorkant vast te pakken. Daar waar het zadel op de schoft ligt. Vervolgens ga je kijken of je er beweging in krijgt. Lukt dat niet, dan is er met de boom waarschijnlijk weinig aan de hand. Is dat wel het geval dan is het zaak om er snel naar te laten kijken.

Ligt het zadel nog wel goed op de rug van je paard, drukt of knelt het niet?

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:55

Oke dat ga ik inderdaat maar eens proberen.
Het gene van een zadelmaker bellen; die wil natuurlijk meteen het zadel maken... en momenteel heb ik daar het geld niet voor, vandaar dat ik infomatie zoek.

Ik heb dus geen iedee of het drukt of knelt, ik heb niet het iedee. Maar kennelijk zit het haar toch niet lekker... ander zou ze toch niet zo boos doen.... denk ik.

Maar bedankt, ik ga kijken Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:35

Ik zie dat je een fjord hebt. Mijn zadel lag ook niet goed. Het bleek dat het zadel een kamer van 33 cm had terwijl haar rug gemeten is op 38 cm.

Een zadelmaker die ik je aan kan raden en die echt niet gelijk gaat prutsen aan het zadel is Harry van Horse totaal.

Hij laat jou duidelijk zien wat er mis is en waarom het verkeerd zit. Totdat je geld hebt is het misschien verstandig om met je andere zadel te blijven rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:36

vergeet niet dan een boom ook in de lengte kan breken.
Zadel tussen je knieeen zetten en je knieen naar elkaar toen knijpen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:49

Idd, zoals Stef zegt, op die manier kun je het controleren..En als je een goede zadelmaker aan de haak geslagen hebt, dan probeert hij je niet meteen over te halen voor reparatie, leg hem uit dat je eventjes krap bij kas zit..Maar zo duur is het maken opzich niet eigenlijk. Mijn zadelmaker heeft mijn zadel toendertijd nagekeken, en voor 70euro de boom vervangen, zelf lassen, meten en passen en het zadel paste weer perfect!! terwijl ik bij een andere ruitersportzaak aangeraden werd het zadel te laten maken voor een kleine 600 euro Boos!..

Succes ermee!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:06

Een boom vervangen voor € 70.....? Lijkt me een sterk verhaal.
Een boom kost meer dan €150,- en dat is zonder de- en montage.
Waarschijlijk is je boom niet vervangen maar op een goedkope manier " gerepareerd", terwijl de winkelier je echt een andere boom zou leveren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:40

mijn boom is verstevigd met een plaatje ijzer en wat laswerk. Er zat speling in. Het zadel is gelijk opgevuld. ik was hiervoor 75 euro kwijt. Hier heb ik dus geen boom voor vervangen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:53

Een boom kan ook breken als je paardje dikker word. Er komt dan steeds meer druk op de boom te staan, omdat deze wijder moet gaan staan. En uiteindelijk knapt deze.
Ik zou er iemand iemand naar laten kijken. Als jij het geld niet hebt om 'm direct te laten repareren dan hoeft dat toch niet. Na laten kijken lijkt me in ieder geval erg slim!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:09

oke bedankt voor alle tips.
Ik rijd inderdaat nu tijdelijk met mijn andere zadel, wil apsolut niet dat ik de rug van mn paard verpruts:) maar dat is logies Lachen

Ik ga zo even kijken of hij dan "echt" gebroken is, hopelijk is hij te repareren, ik ga zoiezo inderdaat wel even opzoek naar een zadelmaker.

Is de divoza wat?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 18:03

Voor zover ik heb gehoord doet Divoza het wel netjes. Ja

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:05

harnessmaker schreef:
Een boom vervangen voor € 70.....? Lijkt me een sterk verhaal.
Een boom kost meer dan €150,- en dat is zonder de- en montage.
Waarschijlijk is je boom niet vervangen maar op een goedkope manier " gerepareerd", terwijl de winkelier je echt een andere boom zou leveren.

Hij is niet op een goedkope manier gemaakt hoor, kreeg er niet voor niks 2 jaar later alsnog 500 euro voor terug toen ik hem inruilde Lachen..Maar ik zou als ik jou eventjes was rondbellen! Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je een goed adres kunnen geven..Succes!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:39

Feit blijft dat een gerepareerde boom nooit de kwaliteit heeft van een nieuwe.
Tenzij alleen de klinknagels slecht zijn en zijn vervangen maar dat heeft niets met boombreuk te maken.....

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 11:23

bedankt voor alle tips.
Ik ga wel even (nou tja eigenlijk is t best nog wel n eindje rijden maar oke Tong uitsteken ) naar de divoza toe, kijken of zij weten wat dat ongeveer gaat kosten, hopelijk valt het mee.

Mocht nog iemand een zadelmaker weten in of in de buurt van frieland hoor ik het graag

stuiterteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:38

Gewoon iemand met verstand ernaar laten kijken. Je weet dan gelijk wat eraan scheeld en wat het gaat kosten om het te laten maken. Kan je altijd nog beslissen of je ervan af ziet of niet. Succes iig!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 19:54

Ja eerst maar ns sparen Nagelbijten / Gniffelen