wat voor zadel voor recreatief buitenrijden met een fries?!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vauban

wat voor zadel voor recreatief buitenrijden met een fries?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 12:39

ik heb een fries Knipoog waarmee ik graag naar buiten ga. nu heb ik een dressuurzadel maar die vind ik op een buitenrit niet echt fijn zitten. nu ben ik al een beetje rond aan het zoeken en de volgende soort zadels leken me wel wat...
- western (en dan de "alround" dus niet voor een bepaalde tak in de western sport)
- australien stock
- spaanse zadels

nu vind ik spaanse zadels heel erg duur dus als iemand een goedkoop adresje weet dan hoor ik het graag Haha!

ik hoor graag jullie mening!! (onthou wel dat over een best wel hoog opgevende fries gaat!!!!)

heel veel groetjes!!

janneke

vauban

Re: wat voor zadel voor recreatief buitenrijden met een frie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:09

heeft er niemand heir een mening over Verdrietig ????????????

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:32

Met zadels is goedkoop bijna altijd duurkoop, en aangezien je buitenritten wilt rijden zul je er aardig wat kilometers mee maken, dus is het enorm belangrijk dat het goed op je paard ligt!
Een westernzadel vind ik zelf niet fijn op een Fries (heb ermee gereden, was een goed zadel en een fijn paard, ook een Fries, maar met lichtrijden was het echt niet prettig)
Aussies hebben van die bovenbeensteuntjes, dat vinden veel mensen ook niet prettig met lichtrijden, daar kom je steeds tegen aan.
Ik zou zelf nog wel een boomloos zadel proberen in zo'n geval: http://www.boomloosrijden.nl/

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:50

En is een gewoon veelzijdigheidszadel??
heb voor mijn fries ook een boomloos zadel gehad. omdat hij zo hoog opgooide was het voor mij niets. voor boomloos moet je een erg stevige zit hebben.vooral als ze een beetje hoog opgooien.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 15:40

bedankt voor de info met Aussies bedoelt u australian stock zadels? ik heb een veelzijdigheidszadel gahad maar daar ben ik ook nooit zo'n fan van geweest omdat je er zo weinig steun aan hebt. ik kan me wel eens gaan verdiepen in die boomloze zadels, die ken ik nog niet!!!!!

de zoektocht gaat verder!!!!!

groetjes

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:47

Het ene veelzijdigheidszadel is het andere niet hoor. Je hebt ze met juist heel veel steun (diepe zit, dikke wrongen) maar ook met weinig.
Met Aussies bedoel ik idd australian stockzadels.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 16:43

oke!! ik zal d'r ook eens naar kijken bedankt voor de info!! ik heb net op de barefoot site gekeken en dat leek me ook wel wat!! die nevada is echt super mooi maar of ze doen wat er word beweerd?!?!

ik vind ze ook wel erg duur maar als je er een tijd happy op kunt rijden...

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:47

volgens mij hebben ze ook goedkope spaanse/mexicaanse zadels bij zadelmarkt, vraag me alleen niet naar de kwaliteit want dat zou ik echt niet weten... succes!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:37

Voor een goed zadel zijn ze niet duur. Ik weet niet wat voor budget je hebt, maar laat je alsjeblieft niet zakken tot het zadelmarkt-niveau. Zijn al eindeloze discussies over geweest, ik heb daar zelf spullen vandaan gehaald toen ik nog 'naief' was en het is doorgaans gewoon troep. Je moet zelf ook behoorlijk verstand hebben om er wat nets uit te zoeken.
Als je een klein budget hebt kun je beter voor een 2ehands merkzadel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:40

mikeyfreak: Een westernzadel is niet voor een discipline in de westernsport. Wat de meeste ruiters die western zadels gebruiken zijn reiningzadels.

Dus dat zou ik je aanraden als je een westernzadel wilt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:18

Als je bij een veelz.zadel de steun mist, dan heb je toch niks aan een westernzadel? Wat kniewrong betreft dan he, want die heb je gewoon helemaal niet bij een westernzadel.. Ik persoonlijk vind mijn dresuurzadeltje heerlijk op buitenrit hoor! Haha! Haha!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 17:15

bedankt voor de reacties!! ik heb inderdaad ook al eens een zadel van zadelmarkt gehaald en eerlijk gezegd was ik er ook niet echt stuk van!! Bloos

Wat betreft de westen zadels..... had ik inderdaad zo'n reining zadel in gedachten of een pleasure zadel.... (ik weet alleen dat je in pleasure zadels meer confort hebt en rechter op zit, en dat de reining zadels confortabeler zijn bij stops....maar aangezien ik toch niet zo goed ben dat ik dat kan :S.........)

de spaanse zadels van zadelmarkt zijn trouwens al jaren uitverkocht... (heb ik destijds ook al naar zitten kijken)

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:41

ik heb een barefoot cheyenne en ben er superblij mee!! je paard loopt echt echt ruim mee omdat ze geen beperkingen meer hebben, het zadel past zich optimaal aan aan de rug en het heeft een zachte zit!! echt een aanrader!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:19

ik zou ook boomloos eens doen. Daar is de mogelijkheid dat je een week lang het zadel uit kunt proberen op je eigen paard, in je eigen discipline.

Ik heb nu ook het testzadel en ben er na 2x rijden al aan gehecht.

Je zegt dat je veel steun nodig hebt, is het dan niet verstandig om een paar zitlessen te volgen zodat je van jezelf steviger in een zadel kunt blijven zitten?

zoek ook eens op barefoot met de zoekfunctie van bokt. Ik heb er nog maar 2 of 3 negatieve reacties over gehoord terwijl er erg veel reacties gegeven zijn.

Gonzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:37

Ik zou voor een western zadel gaan ik heb er een voor mijn Noriker en zit heerlijk op lange buitenritten en lekker stevig. Je hebt ook steun aan je hele been omdat je fenders heel breed zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:31

Dabo schreef:
Als je bij een veelz.zadel de steun mist, dan heb je toch niks aan een westernzadel? Wat kniewrong betreft dan he, want die heb je gewoon helemaal niet bij een westernzadel.

Als je de steun mist dan heb je ook niets aan een barefoot. bij dit zadel heb je ook niet veel steun en je moet echt een goed evenwicht hebben. ik heb een barefoot gehad voor mijn fries en ik vondt het niks. het zat me niet stevig genoeg en ik miste de steun van een gewoon zadel. je zit qua evenwicht op een barefoot eigenlijk een beetje alsof je zonder zadel rijd.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:32

Tieme schreef:
Dabo schreef:
Als je bij een veelz.zadel de steun mist, dan heb je toch niks aan een westernzadel? Wat kniewrong betreft dan he, want die heb je gewoon helemaal niet bij een westernzadel.

Als je de steun mist dan heb je ook niets aan een barefoot. bij dit zadel heb je ook niet veel steun en je moet echt een goed evenwicht hebben. ik heb een barefoot gehad voor mijn fries en ik vondt het niks. het zat me niet stevig genoeg en ik miste de steun van een gewoon zadel. je zit qua evenwicht op een barefoot eigenlijk een beetje alsof je zonder zadel rijd.

Dat is toch alleen maar goed? Zo ben jij degene die zit en niet het zadel dat jou op de plek houd. Vaak is het ook nog de verkeerde plek. Gewoon zorgen dat je zelf in evenwicht zit, dan heb je er een luie stoel aan.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:37

Ik gebruik voor buitenritten mijn westernzadel. Erg relaxt, zit lekker en ik vind het ook veilig. Lachen je kunt er ook lang comfortabel in blijven zitten, wat ik van een dressuurzadel niet kan zeggen (lees rit van 3 uur) Lachen

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 19:37

jah dit heb ik inderdaad ook al eens ontdekt.... Verdrietig .....gevolg... pijn in je benen, rug en andere gewrichten waarvan ik niet eens wist dat ik ze had!!!!! nu was dit wel op het dressuurzadel van mijn moeder en daar heb ik bij een uur rijden al best wel een beetje last van......

als die barefoot's idd zo afhankelijk zijn van je zit is dat denk ik geen aanrader voor mij!!! bij m'n ponytje kan ik zelfs zonder zadel galoperen als ik wil, maar bij een fries is dat toch heel anders!!!!
ik heb wel eens horen zeggen dat je op een fries opnieuw leert rijden!!!!.....ben ik het toch echt wel mee eens Haha!

ik heb via via een westernzadel gevonden die we een keertje gaan passen!!!! weten jullie waar ik op moet letten?????

groetjes

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:21

Dat het geen zadelmarkt kwaliteit is! Want dan zul je er weinig plezier van beleven. Dus ga liever voor een goede 2e handse dan van een merkloze goedkope..

Van een 2e hands merkzadel zul je meer plezier hebben. Lekkerder zitten. En beter op de rug van het paard liggen (mits het past natuurlijk!)
En ook zijn die waarde vaster, mocht je ooit van gedachten veranderen..

(helaas heb ik mijn set te koop staan, als ik geen geldgebrek had, had ik hem nooit en te nimmer weg gedaan)

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 19:46

neeh mij is verteld dat het een super goed zadel is... (het is via vrienden dus ik mag er wel vanuit gaan dat ze niet tegen me liegen) die vrouw had hem gekocht maar hij paste niet..... (achteraf gezien..) dus ik mag hem eens proberen!!!

maar nog ff de vraag:

weet iemand waaraan je kunt zien dat een westernzadel past???

veel groetjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:06

Dat is moeilijk te zien als je er geen ervaring mee hebt, je kunt het beste een zadelmaker er naar laten kijken.
Ik heb zelf een barefoot, heerlijke zadels! Daarvan weet je in ieder geval bijna zeker dat het goed past. Je kunt altijd gratis een testzadel proberen Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:59

mikeyfreak schreef:
neeh mij is verteld dat het een super goed zadel is... (het is via vrienden dus ik mag er wel vanuit gaan dat ze niet tegen me liegen) die vrouw had hem gekocht maar hij paste niet..... (achteraf gezien..) dus ik mag hem eens proberen!!!

maar nog ff de vraag:

weet iemand waaraan je kunt zien dat een westernzadel past???

veel groetjes

Kijk eerst maar eens of je een merk kan vinden...
Want mensen hebben heel verschillende ideeen over 'passende' zadels..

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 21:36

ik snap hem.....

ik weet niet of dit zadel een goed merk is maar ik ga toch ff kijken.... (want daarvan leer je toch het meeste...)

die set van je is erg mooi!!! als ik genoeg geld had zou ik hem zo van je kopen!!!

groetjes

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:41

Ja die is echt mooi he? ik vind het ook heel zonde dat ik hem moet verkopen. maarja mijn paard is al langdurig kreupel en het is zonde dat het zadel in de kast ligt. Daarom heb ik ook mijn wintec2000 te koop. (ook een superfijn zadel)