Verschil tussen Passier Grand Gilbert en Antares

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Verschil tussen Passier Grand Gilbert en Antares

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:52

Zoals de titel al zegt, wie weet het verschil tussen een Grand Gilbert en een Antares. Wat zijn je ervaringen ermee? Ik kan namelijk of een GG of een Antares kopen, maar weet niet wat de beste keus zal zijn, er vanuit gaande dat ze beiden goed op mijn paard passen.

Piaffe

Re: Verschil tussen Passier Grand Gilbert en Antares

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:27

De Antares heb ik geen ervaring mee, dus kan je niet het verschil geven.

Wel kan ik vertellen dat ik zeer wijs ben met mijn GG. Ik vind het een heerlijk zadel omdat het niet zo extreem diep is en omdat de wrongen heel mooi aansluiten bij mij. Scheve wrongen vind ik zelf erg lekker zitten, mits de benen er goed bij aansluiten (anders zit het waardeloos). Daarnaast is de kwaliteit van de GG super; ik poets en vet niet extreem veel en het blijft een soepel en fijn zadel. Voor mij niets anders meer

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:13

Zijn twee heel verschillende zadels in basis van productie; Meestal zijn de passier zadels gemaakt op standaardmaten en antaris is een merk dat de zadels produceert op wens van de ruiter en bouw van het paard.

Aangaande uiterlijkheden zitten er ook verschillen in maar dat heeft meer uit te staan met wat het oog wil. Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de "Franse uiterlijkheden" van antaris. Maar ook voor de mensen die niet van deze uiterlijkheden houden (Of bijvoorbeeld niet houden van een zadel met enkel zweetblad (weet niet of dat hier geld)) zijn verkocht als ze er mee gereden hebben. Houding en zit ondersteund (zeker bij dressuur) perfect.

Het wordt in Nederland maar door 1 persoon/ organisatie vertegenwoordigd (caroline.... naam is me even ontschoten). De service vanuit Frankrijk schijnt meer dan geweldig te zijn en vaak hebben ze prolite kussens die indien ze goed liggen onderhoudsvrij zijn. (Maar de fabrikant past ze je geloof ik zo aan op je paard en jouw gewicht als ruiter!!)

Passier is eigenlijk in auto's vergelijkbaar met een mooie Mercedes en de Antares zadels zijn vergelijkbaar met een Donkervoort; deze worden namelijk ook geheel naar wensen van de klant gebouwd of verbouwd.

Er zit dan ook aangaande de prijs nieuw ook een aanzienlijk verschil. Persoonlijk zou ik gaan voor het Antares zadel. Maar dit waarschijnlijk ook daar ik dergelijk vergelijkbare zadels, die volledig aangemeten en op wens van ruiter en paard worden geproduceert, door mij vertegenwoordigd worden (de directe franse "collega" van Antares; Fleur de lys). Dit merk biedt een vergelijkbaar Product en service. Wil je iets wat meer lijkt op Passier aangaande uiterlijkheden maar volledig op wens van de ruiter geproduceerd, dan kan ik je ook wel info geven van een van onze andere merken die volledig op wens worden gemaakt (doorsnee levertijd van 6 tot 8 weken).

Succes en ik hoop je zo een beetje verder geholpen te hebben.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:28

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 11:43

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:22

sorry voor het misverstand (ik had even goed moeten lezen) zal je even een linkje laten zien wat ik bedoelde http://www.antares-sellier.com/ Verklaard mijn verhaal ook iets beter.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 18:17

Ik wist niet dat er een zadelmerk Antares bestond. Ik heb net even op de site gekeken maar de dressuurzadels hebben wel aparte zwaatbladen.
Maar nu weer on-topic:
Maar ik wil dus graag het verschil weten tussen een Passier Grand Gilbert en een Passier Antares
Wie heeft ervaring met 1 van beiden of allebei Haha!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:07

Ik heb een passier GG en qua zit ben ik er wel tevreden over Ja je wordt niet gedwongen! Maar over de kwaliteit van het leder ben ik minder tevreden, ik had het zadel amper een dikke maand en had al slijtage van de stijgbeugelriemen. Ook is het leder aan de onderkant van 1zweetblad verrimpeld, weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, maar lijkt net alsof ergens verkeerd gehangen heeft en leer daardoor wat geplooid werd?
Ik poets mijn zadel elke tweede keer ik er mee gereden heb. En na een tweede keer ermee gereden te hebben zit het terug vol met gebruikssporen, stalgenoot heeft ook zo'n zadel, tweedehands én dat ziet er zelfs nog beter uit Scheve mond

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:18

Titsia schreef:
Ik heb een passier GG en qua zit ben ik er wel tevreden over Ja je wordt niet gedwongen! Maar over de kwaliteit van het leder ben ik minder tevreden, ik had het zadel amper een dikke maand en had al slijtage van de stijgbeugelriemen. Ook is het leder aan de onderkant van 1zweetblad verrimpeld, weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, maar lijkt net alsof ergens verkeerd gehangen heeft en leer daardoor wat geplooid werd?
Ik poets mijn zadel elke tweede keer ik er mee gereden heb. En na een tweede keer ermee gereden te hebben zit het terug vol met gebruikssporen, stalgenoot heeft ook zo'n zadel, tweedehands én dat ziet er zelfs nog beter uit Scheve mond

Ik heb hetzelfde probleem.. Scheve mond

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:48

En ik vind dat toch echt wel schandalig aangezien dit zadel me toch rond de € 2000 gekost heeft!!! en in de winkel noemen ze dit dan normale slijtage

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:23

Ik ben wel heel benieuwd naar fotos van de slijtage Ja

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:25

voor mensen met wat kortere benen zit de wrong bij de GG niet goed... ik ben 1.65 en ik heb erg last van de wrong en de rand van het zweetblad in mijn been.
ik ken meerdere kleinere mensen met ditzelfde probleem bij de GG

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:51

Titsia schreef:
En ik vind dat toch echt wel schandalig aangezien dit zadel me toch rond de € 2000 gekost heeft!!! en in de winkel noemen ze dit dan normale slijtage

Ik ga er elke keer met zadelzeep overheen. Dan zie je er weinig van, maar na het rijden is het erg goed te zien.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:28

LiSSy schreef:
voor mensen met wat kortere benen zit de wrong bij de GG niet goed... ik ben 1.65 en ik heb erg last van de wrong en de rand van het zweetblad in mijn been.

Ik weet niet of dit wel een wetmatigheid is.... als je een zadel laat aanmeten moet de zadelpasservice ook hierop letten. Ik denk.... maarrrr.... weet niet zeker dat passier ook gewoon de GG kan leveren met de wrongen op de juiste plaats en de zweetbladen op de juiste lengte.

Daarom verkoop ik ook nooit nieuwe zadels uit voorraad, maar laat ze maken op paard en ruiter. Er moet een drie eenheid ontstaan tussen ruiter zadel en paard. De kosten zijn bij maatwerk vaak niet veel hoger maar er zit dan een iets langere levertijd op (bij mijn merken ongeveer 6 wkn).

De meeste ruitersportzaken willen gewoon uit voorraad verkopen en dan loop je vaak tegen dergelijk problemen aan. Tevens is het vaak zo dat ze niet of moeilijk kunnen bestellen bij importeurs etc door het seizoen heen en daarnaast is er ook nog de kwantum korting bij leveranciers zodat de winstmarge op een zadel groter wordt uit de eigen voorraad.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:44

Piaffe ik doe mijn best om er is foto's van te nemen, de meeste zullen denken ach is het dat maar, maar mijn kieffer die €1000 goedkoper was zag er na 4maanden gebruik nog beter uit Bloos

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:45

LiSSy schreef:

ik ben 1.54 en heb hier geen last van gelukkig maar Haha!

poppetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:26

Heb zelf sinds oktober vorig jaar de Grand Gilbert, ben hier echt super tevreden over. Ik ben echt een hele slechte poetser, heb het zadel sinds ik het heb misschien nog geen 5 keer gepoets. Het zadel ziet er nog steeds zo goed als nieuw uit. Rijd er dagelijks zo'n 2 a 3 paarden mee en heb nog geen slijtage plekje kunnen ontdekken. Heb echter wel de beugelriemen onder het zweetblad zitten.. Bij mijn vorige kieffer had ik na een paar keer gebruiken al afdrukken van de beugelriemen op het zweetblad zitten, bij meiden op stal met andere zadels zie ik dat ook. Volgens mij is dat ook normaal, die riem schuurt toch een beetje over dat zweetblad...

En qua zit ben ik helemaal tevreden, wat voor gekke sprongen er ook onder mij gemaakt worden, ik voel mij heel veilig Haha! , want ik ben nl niet de grootste held...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:32

Rechterzweetblad (door de flits misschien minder goed te zien)
Afbeelding
close-up
Afbeelding
Onderkant zweetblad, geen probleem hier
Afbeelding
Linkerkant onderaan, hier dus het "verrimpelde" stuk
Afbeelding
Afbeelding
Links zweetblad
Afbeelding
Ik vraag me af of het misschien aan de "hardheid" van de stijgbeugelriemen kan liggen?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:59

Het zou idd ook aan de beugelriemen kunnen liggen Ja Maar het ziet er idd wel aardig versleten uit.

Over korte benen en de GG. Bij een GG kun je bijv een zitmaat 17 inch maken en dan zweetblad 16 inch. Dat kan tenminste bij nieuwe zadels. Dan zou het in principe altijd passend gemaakt kunnen worden.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:36

Die slijtage ziet er bij mij precies hetzelfde uit!
Ik heb mijn zadel net gepoetst, nu zie je er weinig van, maar na het rijden zie je het duidelijk!
Ben je hiermee weer naar de winkel geweest? Ik denk dat ik maar even bij de ruitersportzaak langs ga..

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:56

Ik ben hiermee naar de winkel geweest, eerst was het van oei oei dit zadel moet terug mee naar Duitsland (was een beurs ofzo?) dus ik poets het zadel een beetje maarja niet erg slim natuurlijk, dan zag je het bijna niet. Ze vonden het zo een normale slijtage, ik ben zo kwaad! Dit zadel heeft me enorm veel geld gekost maar als het zo verder gaat is het binnen de twee jaar gewoon tot op de naad versleten maar bon we zullen hier er maar over ophouden, misschien beter een apart topic openen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 00:39

Titsia schreef:
maar als het zo verder gaat is het binnen de twee jaar gewoon tot op de naad versleten maar bon we zullen hier er maar over ophouden, misschien beter een apart topic openen

maakt mij niet meer uit, ik heb in middels een 2e hands Grand Gilbert gekocht en het zadel rijdt heerlijk
enziet er nog super netjes uit.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:18

Nog beter als de mijne? Tong uitsteken
denk dat ik dit weekend nog maar is een bezoekje breng aan de winkel

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:43

Dit is duidelijk slijtage door te snel op je nieuwe zadel gaan rijden terwijl de zweetbladen en of beugelriemen nog niet door en door gevoed zijn.

Vergelijk de slijtage maar met twee ijzeren delen die langs elkaar schuren. Als je dat doet komt er slijpsel vanaf terwijl als je er een druppeltje olie tussen doet dit niet optreed.
Dat is de reden dat er in de moteor van de auto olie zit.
Te droog en stug leer op elkaar geeft dezelfde slijtage alleen zien we geen slijpsel maar kale plekken....

Het heeft dus niets met de kwaliteit te maken maar met "smering"
Slechte of onvolledige onderhoudsadviezen van de verkoper zijn er regelmatig debet aan dat er verhalen rond gaan over de leer kwaliteit en de kwaliteit van een bepaald merk.

Als je een gloednieuwe Mercedes gaat rijden zonder de olie in de motor te doen slijt hij ook bijzonder snel en zal na een paar kilometer kapot zijn. Dat zegt niets over het merk maar alles over voorlichting en gebruik.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:14

Dussssss had ik hem beter eerst tien keer ingevet alvorens te rijden? Mja te laat, passier naar de vaantjes