[WN] Zadelmakers, wat doen jullie met volgend probleem???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Zadelmakers, wat doen jullie met volgend probleem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:16

Hallo,

vraagje aan de zadelmakers onders ons en natuurlijk aan iedereen die er zijn of haar mening over wil geven.

Ik heb al zadelproblemen vanaf dat ik een eerste zadeltje voor mijn paard heb gekocht. Het probleem is namelijk het volgende, mijn paardje verdikt heeeel gemakkelijk. Het is gewoon niet tegen te houden, tenzij ik de raad van mijn DA opvolg en ze op stal hou om zo haar gewicht te controleren. Ze verdikt niet enkel aan de buik, maar vooral op de schouderpartij/schoft, enfin, daar waar het zadel met de voorkant op rust. Wat gebeurt er dan? Wel, m'n zadel komt hoger te liggen vooraan zodat het niet meer mooi aansluit op de rug.
Hoe ik het zie, kan zelfs een op maat gemaakt zadel nooit perfect (blijven) passen. Of zie ik dat nu verkeerd? Rolleyes

Laat maar eens weten wat jullie ervan denken!!

smurf1988

Re: Zadelmakers, wat doen jullie met volgend probleem???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:17

Boomloos geen optie?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:21

Ga ik binnenkort uitproberen!! Ben eens benieuwd. Maar wat als het niets voor mij is? Daarom de vraag!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:29

ik las onlangs dat men aan Texas A&M een onderzoek gedaan had met warmte- en drukcensoren onder zadels terwijl de paarden gewerkt werden. bleek dat de boomloze en equiflex zadels veruit het slechtste presteerden in drukverdeling en het geven van comfort aan het paard.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:13

Als je uit gaat van een op maat gemaakt zadel (iets anders kunnen we je niet aanbieden), zou ik er een stapje VOOR willen leggen:
Laat ons een exact passende boom leveren. Een pasmal kan ook, maar de tolleranties zijn daar voor een leek moeilijker waar te nemen. Laat je door ons exact uitleggen waar je op moet letten en gebruik deze boom als controle-referentie voor je paard (laten we uit gaan van een periode van 4 maanden). Als je in die 4 maanden geen pasvorm problemen met die boom hebt gehad, kun je daar dus EN een westernzadel op laten maken EN meteen een pasmal van laten maken (of beter nog een 2e boom - helemaal kaal) voor latere controle (we hebben klanten die zowiezo een naakte boom meekopen om hun paard te controleren).

Een boom kost je, al naar uitvoering en maat, tussen de € 100 (standaard Ralide) en € 300 (maatwerk hout/rawhide). Heb je heel veel pech betekent dit een investering van een paar € 100 , heb je mazzel kun je daarop een zadel laten maken. Heb je pech kunnen wij in bepaalde situaties ook nog de boom voor een inruil bedrag terug kopen (dan kost het je een paar tientjes, maar dit heeft te maken met de maten van je paard).

Voor meer detail uitleg kun je altijd contact met ons opnemen.

MVG Louis

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:09

Mandyke schreef:
Hallo,

vraagje aan de zadelmakers onders ons en natuurlijk aan iedereen die er zijn of haar mening over wil geven.

Ik heb al zadelproblemen vanaf dat ik een eerste zadeltje voor mijn paard heb gekocht. Het probleem is namelijk het volgende, mijn paardje verdikt heeeel gemakkelijk. Het is gewoon niet tegen te houden, tenzij ik de raad van mijn DA opvolg en ze op stal hou om zo haar gewicht te controleren. Ze verdikt niet enkel aan de buik, maar vooral op de schouderpartij/schoft, enfin, daar waar het zadel met de voorkant op rust. Wat gebeurt er dan? Wel, m'n zadel komt hoger te liggen vooraan zodat het niet meer mooi aansluit op de rug.
Hoe ik het zie, kan zelfs een op maat gemaakt zadel nooit perfect (blijven) passen. Of zie ik dat nu verkeerd? Rolleyes

Laat maar eens weten wat jullie ervan denken!!

De CorrecTOR van Len Brown kan misschien een oplossing voor je zijn?
http://www.thecorrector.net/
De site is een chaos maar de corrector werkt wel.

In Nederland alleen verkrijgbaar bij Green Distance

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 20:21

Aan Louis:

ben toch niet overtuigd hoor. Dan mag je al een referentie-boom hebben, als je paard plots verdikt kan je enkel vaststellen dat je niet meer kan rijden tot dat ze terug op gewicht is.

Aan mordysh:

Ik ben eens gaan kijken op de site, maar ik begrijp het toch niet goed. Het is blijkbaar een speciale pad die mooi met de rug meebeweegt, maar het is en blijft een feit dat een boom hard is en dus nooit zal meebewegen?

Toch bedankt voor jullie antwoorden hoor! Ik ga mezelf en m'n paardje eerst maar eens onderwerpen aan boomloos. Als dat wat voor ons is, zijn de problemen ook van de baan en zoniet ... tja, dan blijf ik maar verder zoeken naar een oplossing!! Huilen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:25

Mandyke schreef:
Aan mordysh:

Ik ben eens gaan kijken op de site, maar ik begrijp het toch niet goed. Het is blijkbaar een speciale pad die mooi met de rug meebeweegt, maar het is en blijft een feit dat een boom hard is en dus nooit zal meebewegen?

Dit misschien iets duidelijker? http://www.greendistance.nl/index.php?id=28
De pad heeft semi flexibele schilden die dus het teveel aan druk van de boom opvangen en verspreiden, een soort alternatieve panelen onder je zadel.
De boom, het paard en het schild daar tussen werken met elkaar samen als het ware...

Boomloos werkt bij een heel aantal paarden en bij een heel aantal paarden werkt het niet.
Porberen kan altijd maar let goed op voor teveel druk bij de stijgbeugelophanging.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:27

Mandyke schreef:
Aan Louis:

ben toch niet overtuigd hoor. Dan mag je al een referentie-boom hebben, als je paard plots verdikt kan je enkel vaststellen dat je niet meer kan rijden tot dat ze terug op gewicht is.
(

Mijn voorstel heeft een heel degelijke onderbouwing.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat het niet zo'n vaart loopt met dat "verdikken" op die plaatsen waar de boom van het zadel op de rug van het paard ligt. Het gaat te ver om hier nu mijn halfe saddle clinic op papier te zetten, maar neem van mij aan dat als je paard 50 KG zwaarder wordt EN/OF 10 cm in omvang toeneemt, dat weinig of geen invloed heeft op de plaats waar de boom ligt. De vorm van de boom t.o.v. de rug wordt voor 95% bepaald door het skelet en niet door vlees of spieren (vandaar ook mijn eeuwige reactie op "mijn paard is uit zijn zadel getraind door meer spieren"; dat is in 98% van de gevallen totale onzin (zie ook saddle clinic).

M.a.w.: TENZIJ je paard plotsklaps veranderd in een kameel, ben ik er van overtuigd, dat mijn concept je zal bevestigen, dat die passende boom altijd past, ook als je paard plots weer zo'n verandering heeft. Die overtuiging is zo sterk, dat ik je het navolgende voorstel doe:
...Wij leveren je een perfect passende boom. Die betaal je ons (kostprijs). Als jij in een periode van 4 maanden vast stelt dat die boom op moment X niet meer past (na uitleg van ons), nemen wij die boom terug en jij krijgt van ons je geld terug. Blijft de boom passen, geef je ons opdracht voor het maken van een westernzadel op basis van die boom...

MVG Louis

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:32

Je kunt er toch voor zorgen dat je paard niet "zomaar" 100 kg extra weegt?
Geen enkel paard lukt dat in een week of zo hoor, zodra je merkt dat hij dikker wordt geef je hem toch minder eten?
En inderdaad, van 50 kg extra verandert er voor de boom niet zo veel hoor!
Paste het zadel dan om te beginnen wel goed???

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 19:10

Minder eten geven zal geen optie zijn, ze krijgt enkel wat wortelen en hooi (winter en zomer). En ze is inderdaad niet zoveel verdikt op één week tijd, maar op twee weken tijd!

Het westernzadel heeft naar mijn mening nooit 100% gepast, maar mijn engels zadel is twee jaar geleden wel aangemeten en daar heb ik het probleem van 'af en toe' niet passen ook mee. Wel niet zo erg als met het andere zadel.

Ik ga eerst boomloos proberen en als dat niets is, zal ik zeker aan jullie denken Louis en Mordysh. Maar volgens mij kan het wel degelijk dat een paard op plaatsen verdikt waardoor het zadel niet meer past. De uitzondering bevestigd de regel zeker? Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:16

Zou dan toch eerst adviseren het probleem van dik worden aanpakken. Heb je naast VA al eens geinformeerd wat de oorzaak kan zijn?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:20

Volgens mij hebben kentaur zadels een flexibele boom. Misschien kun je eens informeren wat dat precies inhoudt en of het eventueel iets voor jou zou zijn.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 19:25

Dat was ook eerst mijn plan, maar dan kreeg ik langs alle kanten, waaronder de DA, te horen dat ik ze meer op stal moet houden, enkel op een zandpaddock mag buiten zetten en per dag minstens een uur intensief rijden, longeren, ... Net zoals een mens die met overgewicht te kampen heeft, streng dieet en veel trainen.

Nu meer op stal, daar kan ik me absoluut niet in vinden! Een zandpaddock vind ik wel een goed idee, spijtig genoeg hebben we dat niet op stal (tenzij de rijpiste) en zijn die mensen niet van zin er één te maken voor mij. Daar kom dan nog bij dat er niemand anders geneigd is zijn paard mee op de paddock te zetten, dus mag ze er lekker alleen gaan staan. Neen bedankt. Ze wordt wel nooit op een volle wei gezet, altijd kort gras. Maar dan komt het voorjaar of het najaar of het gras krijgt en scheut en zijn we vertrokken. Geef ze een week kuilgras i.p.v. hooi en je ziet er zelfs al aan dat ze verdikt is. Het is een heel sober paardje met dan nog eens extra neiging tot overgewicht.

Is Kentaur niet enkel engels?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:37

Dan toch zou ik eerst kijken naar het overwicht probleem. Je geeft al aan dat vers gras van voor en najaar een probleem is en de overgang van hooi naar kuil. Op zich noem ik dat niet sober, maar een verstoorde spijsvertering waardoor ze niet goed de voedingsstoffen gebruikt waarvoor het is bedoeld. Alleen wortel en hooi lijkt me ook niet goed, zeker als je inderdaad nog zwaar traint.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:46

Ow jah sorry ik had niet goed gelezen! Kentaur heeft inderdaad vzh, dres en spring maar geen western!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 20:23

Zo intensief rijd ik niet hoor. Van de DA zou ik minstens een uur per dag intensief moeten rijden (een andere zei zelfs 2 uur!!), maar ik ben ook maar een werkend mens hé. Heb niet altijd de tijd of fut om te rijden.

Ik denk dat ik inderdaad eens een andere DA ga laten komen en kijken wat die ervan vindt. Mijn DA zegt al al die tijd hetzelfde, wie weet zijn er simpele tests ofzo waar ze al iets uit kunnen halen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:14

Helaas denk ik niet dat een simpel testje bestaat die jou van dat probleem gaat afhelpen. Training is zeker een belangrijk onderdeel. Paard in goede conditie zal minder last hebben van voer wisselingen. Uiteraard naast dat ze slanker zal worden. Als jij geen tijd hebt om te rijden, is een bijrijdster dan geen optie?
Denk dus dat je dit op meerdere vlakken moet oplossen, en niet alleen met een zadel. Probeer eerst de oorzaak weg te halen en dan met ander voer of wat supplementen en betere training.