Hoofdschudden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earlinde

Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:53

Hallo, ik rijd nu op een paard van een kennis.. het is de bedoeling dat ik ook wedstrijden met dit paard ga rijden..
Alleen het probleem is dat ze heel erg met haar hoofd schud tijdens het rijden.. Ze gaat regelmatig op controle bij de tandarts dus daar ligt het niet aan, en ze heeft ook geen shaking head syndroom (als je dat zo schrijft =S).. Ik heb het ook geprobeerd met de martingaal, dit scheeld wel wat maar niet veel.. Als je haar aan de teugel laat lopen gaat ze heel erg hangen aan de teugel en laag met haar hoofd.. Alleen in stap loopt ze eigenlijk netjes en rustig met haar hoofd.

Ik zelf rijd nu tien jaar, ik heb er ook op gelet of mijn handen mischien niet stil genoeg waren, maar ook dat is niet het geval..

De moeder van een ander meisje wat daar rijd zei dat het mischien aan het bit ligt (dat het niet scherp genoeg was)..

Mijn vraag is dus of iemand weet wat dit is en wat ik er eventueel aan kan doen...

Renza

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:00

Schudt ze ook weleens als je niet aan het rijden bent (bijv. als je longeert)? Lijkt het weer nog invloed te hebben (meer/minder schudden als het goed weer is of juist als het regent?) en doet ze het het hele jaar door?

Ik denk sowieso dat een paard niet zal gaan schudden omdat het bit niet scherp genoeg is, eerder omdat het bit te scherp is of niet fijn ligt of het paard er op een andere manier last van heeft. Dat kan je vrij eenvoudig uitsluiten door een keer met halster te rijden.
Het kan ook een rugprobleem zijn en/of aan het zadel liggen, dat je kan weer uitsluiten door een keer zonder zatel rijden en te kijken wat ze dan doet.

Btw misschien heb je nog wat aan dit topic, het heet headshaking syndrome, maar er staat veel in over hoofdschudden, ook andere mogelijke oorzaken dan pollen oid.

Earlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:25

ik denk niet dat het headshaking syndroom het geval is.. ze doet het alleen als ze het hoofdstel om heeft, n ook pas na een kwartier als ze een beetje rustig begint te worden.. Het zadel wat ze heeft is op maat voor haar gemaakt, dus daar ligt het ook niet aan.
Haar eigenaar vertelde dat ze een week gereden is door een ruiter die lichte tour rijd, en dat het schudden met haar hoofd toen is gestopt. Het lijkt meer alsof ze het bit gewoon niet accepteerd want als je haar vrij laat lopen houd het op..

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:30

Mijn paard doet het soms ook, als hij moe begint te worden en niet meer wil lopen.

Dus als je aan het echte werk begint, gaat ze schudden?
Ik denk dat je er even doorheen moet rijden en binnenteugel moet toestaan als ze zo begint te doen.
Ik denk dat het een kwestie is van conditie opbouwen en laten zien dat ze moet werken.

Het is in iedergeval zo met die van mij, het kan ook zijn dat dit paard heel anders is.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:33

Hmm al eens geprobeerd met halster te rijden, om te kijken of ze dan nog steeds schudt?
Zo niet, dan zou je misschien met bitloos hoofdstel kunnen gaan rijden, alleen is dat niet echt een optie als je wedstrijden wil gaan rijden.
Lastig, voordeel is wel dat als ze het bij die lichte tour ruiter niet deed, de kans redelijk groot is dat het rijtechnisch is en het dan dus wel gewoon op te lossen is.
Succes ermee iig!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:54

Scherper bit lijkt mij niet (persoonlijke mening)....misschien wel een ander bit, maar in mijn ogen eerder zachter dan scherper. Of misschien wel bitloos, hoewel je daar weer geen wedstrijden mee mag starten......(m.a.w. ik ben het dus met Renza eens Knipoog )

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:58

Renza schreef:
Lastig, voordeel is wel dat als ze het bij die lichte tour ruiter niet deed, de kans redelijk groot is dat het rijtechnisch is en het dan dus wel gewoon op te lossen is.
Succes ermee iig!

Ja Scheefheid kan ook hoofdschudden veroorzaken.
Dit is op te lossen door je paard recht te richten.
Kijk eens op www.hoefkatrol.com, je hebt te weinig posts voor de Hk, anders zou je eens in het topic over rechtrichten kunnen komen kijken.
Een aantal mensen daar hebben hun paard van het schudden af weten te helpen (of iig verminderen) door correct te rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:25

De pony van mijn dochter was ook erg onrustig met hoofd tijdens het rijden, we hebben toen een dunner bit (myler) geprobeerd op advies en het schudden verminderde en ze hield er helemaal mee op.
En nee dun hoeft niet perse scherper te zijn, het kan zijn dat je paard te weinig ruimte heeft voor een dik(ker) bit en dat ze daarom zo schud.
De pony deed het ook voornamelijk in draf en het was wat onduidelijk of het door mijn dochter kwam (handen bewogen uiteraard met het schudden mee) of ergens anders door.
Pony gelongeerd en die bleef vrolijk verder schudden, zonder bit mooi rustig met het hoofd.
hier een topic over myler en andere bitten

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:04

Myler bitten zijn idd erg fijne bitten. Zeker een aanrader om te proberen....wel dunner, maar geen notekrakerswerking en stabiel in de mond!