Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IvysToeter schreef:Hoi,
ik was eens benieuwd naar de ervaringen van mensen hier met een boomloos zadel.
Rijden jullie ook nog wel eens met een zadel met boom?
Heb ik op vakantie gedaan, maar vond het vreselijk hard zitten en had na de eerste buitenrit van een uur vreselijk zere enkels en kont, omdat ik in een houding werd geduwd met mijn benen die niet helemaal lukt omdat ik x-benen heb...
is het slecht voor het paard als er bijvoorbeeld 1 persoon een aantal dagen per week met boomloos zadel rijd en een ander persoon met een zadel met boom?
als het boomzadel gewoon goed past is het helemaal niet slecht voor je paard!
Kun je dressuren met een boomloos zadel?
ja, natuurlijk! je hebt ook speciale boomloze dressuurzadels, alleen volgens mij mag je wedstrijden alleen in de basisklasses rijden ofzo...
kun je ermee springen?
je kan er zeker mee springen! alleen het is wel moeilijker omdat je geen kniewrong hebt, je kunt wel een speciale pad kopen waar je met klitteband kniewrongen op kunt maken.
Wat zijn de voor en nadelen ervan?
ik vind het grootste voordeel van een boomloos zadel dat het altijd past, als je paard door omstandigheden dikker is geworden, of minder bespiering heeft gekregen past het zadel nog steeds goed.
Ik heb een Arizona, het westernmodel van Barefoot
Niet meer, heb na mn testweek nog met mn oude zadel moeten rijden, wat een drama.
is het slecht voor het paard als er bijvoorbeeld 1 persoon een aantal dagen per week met boomloos zadel rijd en een ander persoon met een zadel met boom?
Slecht niet maar denk dat het voor het paard wel raar is de ene dag met boom en de andere dag zonder. Kwestie van uitproberen.
Kun je dressuren met een boomloos zadel? kun je ermee springen?
Ja hoor en westernrijden en endurance ook, je hebt zelfs een dresuurmodel tegenwoordig, de London.
Voordelen, meer contact met je paard, betere zit, zachtere zit, past nagenoeg altijd.
Nadeel, als je eenmaal een BF gewend bent wil je niet anders meer
Ik heb de Cheyene, vorig jaar september gekocht, en nog steeds fan.
Ik heb het nog wel een keer geprobeerd, maar kon er echt niet meer op zitten. Ik heb reuma, en kan gewoon niet meer op een boomzadel zitten. dat is ook de reden dat ik een boomlooszadel heb geprobeerd, dat was mn enige hoop om nog weer te kunnen rijden.
Ik denk wel dat het wennen is voor een paard. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of het boomzadel goed past. Mijn boomzadel past mn paard niet meer. Ik heb hem er nog een keer opgelegt, en het was duidelijk te merken dat hem dat niet beviel. Hij is daarna dan ook gelijk in de kast beland, en daar hangt hij nu nog.
Kun je dressuren met een boomloos zadel? kun je ermee springen?
Beide kan, zeker. Springen is even wennen, maar gaat prima. Ik vind zelf dat je er juist beter mee leert springen. Voordat ik boomloos reedt, bleef ik toch vooral in het zadel zitten, omdat ik er gewoon niet uit kon, zoveel steun. Allemaal heel handig, maar niet iets om trots op te zijn vind ik. Met een boomlooszadel moet je het toch echt van je houding en zit hebben. daar heb ik zelf veel van geleerd.
Voordelen: (voor mij dan) mijn paard is een stuk rustiger, loopt een stuk beter, struikeld niet meer tijdens het rijden, ik kan er zelf goed op zitten, heb een stuk minder pijn klachten, paardrijden is voor mij nu meer ontspanning dan inspanning, ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
Nadelen: *denkt* ik vind de singel irritant om vast te doen. verder niet!