zadel met V-systeem - wat is het voordeel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sampie

zadel met V-systeem - wat is het voordeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 14:57

ik kan er niet zo veel over vinden, behalve dat je zadel beter zou blijven liggen (dus niet naar voren zou schuiven). Maar doet het ook nog iets met de drukverdeling? Is het prettiger voor je paard bijvoorbeeld? Ik heb nu een Passier, maar dat ligt niet goed en heb nu een Prestige op proef, bij dit zadel komt de laatste singelstoot heel ver vanaf achter zeg maar (nu zitten 1 onder de wrong en de 2e in het midden). Maar er zijn ook zadels met een V-singel systeem dus ik vroeg me af wat hier het voordeel van zou zijn.

UrbanL

Re: zadel met V-systeem - wat is het voordeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:37

V systeem wat bedoel je?.

Bedoel een uitgesneden boom in vergelijking met een platte boom?.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:39

Mijn nieuwe Schumacherzadel heeft ook zo'n V-systeem. Er zijn eigenlijk 3 singelstoten (vooraan, midden en achteraan) maar de laatste 2 komen samen. Dus eigenlijk heb ik ook maar 2 singelstoten. Snap je het nog een beetje? Clown
Ik vind zo'n singelsysteem beter en ik denk dat het ook fijner is voor het paard. Nu wordt het zadel op 3 plaatsen aangetrokken (vooraan, midden en achteraan) en is de drukverdeling ook beter (denk ik) dan met een traditioneel singelsysteem.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:41

Met zo'n V systeem blijft het zadel stabieler op de rug liggen, vaak klappert de achterkant van een zadel en met dit systeem vrijwel niet meer...

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:30

Ik snap er niks van Bloos hoe ziet dat eruit? foto?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:38

Afbeelding

Alsjeblieft...
Het is niet echt een duidelijke foto maar zo heb je wel een idee.

Maar ik vraag me wel af waar die eerste singelstoot dan aan vastzit... Weet iemand daar het antwoord op?

(edit:typo)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:59

Mijn wintec Isabell heeft dit ook.
Ik merk wel dat het zadel idd stabieler op de rug ligt. Ja

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:03

ahaaaa ik snap het:D das best slim hehe. Kan me wel voorstellen dat dat werkt idd... tof!

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:18

de 1e singelstoot zit ook bovenaan de boom vast. Dan heb je ook nog zadels waar de 2e zeg maar helemaal vanaf achterloopt. Maar dan heb je in het midden niets............ (zie bijv. de Prestige Doge). Wat zou het verschil qua druk zijn dan? De V-vorm klinkt dan beter toch??

Trouwens jammer dat de mensen die zeggen er verstand van hebben (Mischa / Harnessmaker) nu niets laten horen, die reageren zeker alleen als ze wat kunnen verkopen ofzo???? Clown

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:28

pilou schreef:
Trouwens jammer dat de mensen die zeggen er verstand van hebben (Mischa / Harnessmaker) nu niets laten horen, die reageren zeker alleen als ze wat kunnen verkopen ofzo???? Clown

misschien hebben ze sinds gisteren bokt nog niet aan gehad?

Mijn Euroriding Luxor heeft het in ieder geval ook. Je zadel ligt als het goed is stabieler op de rug.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:34

Mijn kieffer Lech profi heeft dit ook en dit zadel heb ik toch alweer zeker 5 jaar dus iets nieuws is het niet lijkt me.
de lech profi excellent(zelfde als de gewone maar dan met gelzitting) van 2 jaar oud heeft dit ook
zadel blijft idd stabieler liggen Lachen

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:16

Mijn zadel had het ook. Maar het is juist veranderd naar 2 stoten. Het middelpunt ligt bij dit systeem juist meer naar voren, terwijl bij mijn situatie/paard het handiger is om meer naar achter te verplaatsen. Ik vind het dus geen voordeel hebben...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:41

pilou schreef:
de 1e singelstoot zit ook bovenaan de boom vast. Dan heb je ook nog zadels waar de 2e zeg maar helemaal vanaf achterloopt. Maar dan heb je in het midden niets............ (zie bijv. de Prestige Doge). Wat zou het verschil qua druk zijn dan? De V-vorm klinkt dan beter toch??

Ahh de eerste singelstoot zit toch aan de boom vast! Fijn dat ik een antwoord heb op mijn vraag Lachen Want ik had geen zin om mijn gloednieuwe zadel uit elkaar te halen.
Ik heb ook een tijdje een Barnsby gehad (was een leenzadel) en die had dus een echt V-systeem, dus 2 singelstoten. Mij hebben ze verteld dat zo'n singelsysteem als mijn Schumacher nog beter en stabieler ligt op de paardenrug. De zadelmaker beweerde ook dat dit een vrij nieuw systeem is. Het V-systeem met 2 singelstoten daarentegen bestaat al langer.

Ik vind het ook wel jammer dat Harnessmaker nog niet gereageerd heeft, maar ja hij zal het wel erg druk hebben. Het zou toch leuk zijn om de mening van een vakman te horen.
Dus Harnessmaker als je tijd hebt... Knipoog

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:00

ja precies, laten we hopen dat hij tijd vind om het uit te leggen.

Dus de verschillen (voor- en nadelen) tussen al die verschillende singelstoten. Je hebt dus:
- de normale (zeg maar 2 in het midden)
- 1 onder de kniewrong en 1 in het midden
- 1 onder de kniewrong en dan midden en achter komen samen = V-systeem ??
- 1 onder de kniewrong en 1 vanaf achteren (is dat dan het Y-systeem of is V/Y eigenlijk hetzelfde??)
- en de rest????? ik weet ze niet maar Patrick vast wel.

Het zou leuk zijn om te weten wat nou beter is, of welk systeem voor welk paard (als dat al uit te leggen is hoor Haha! ). Ik heb bijvoorbeeld een paard met een hele korte rug, hij maakt hem ook snel bol en dan lijkt het op het zadel los ligt. Zou zo'n V-systeem dan beter zijn ten opzichte van zo'n systeem met 1 singel vanaf achteren? Bij een lange(re) rug heb je dit misschien helemaal juist niet nodig?? Hoe zit het nou............... Lijst

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:27

Ik heb ook een paard met een korte rug (Arabier) maar hij heeft soms de neiging om zijn rug weg te drukken. En dan kreeg je soms het probleem dat er in het midden niet genoeg contact met de rug was. Het zadel steunde dan soms alleen van voor en van achter. Maar dit kwam eigenlijk doordat zijn vorige zadel niet goed paste. Anyway, we zijn er rijtechnisch wel aan aan het werken.
Maar de zadelmaker vond dit systeem dus goed voor ons.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 01:07

pilou schreef:

Trouwens jammer dat de mensen die zeggen er verstand van hebben (Mischa / Harnessmaker) nu niets laten horen, die reageren zeker alleen als ze wat kunnen verkopen ofzo???? :+

Een van de redenen van het uit besteden van mijn planning is dat ik druk ben.
Dusdanig druk dat ik nog zelden thuis ben en als ik thuis ben ik graag eens ga slapen.
In dit werk heb ik geen reguliere werkweek en heb wel een gezin.
Zij vinden het ook prettig dat, als ik al eens thuis ben, ik dan niet achter mijn laptop ga zitten.

Deze opmerking is dan ook duidelijk van iemand die niet verder denk dan zijn eigen hachje
Jammer.
Ik zal morgen inhoudelijk reageren.
Ga het licht in de werkplaats uit doen en ga nu slapen!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:57

Beste mensen,

Ik wil best reageren op dergelijke onderwerpen (net als Patrick) maar we zitten niet de hele dag achter de pc (laat staan op bokt). Ik zie dus ook niet alle onderwerpen en wil je hierop graag een reactie van onze kant stuur ons dan even een PM of een mailtje met het verzoek te reageren op een topic. Ik zal dan ook wel willen reageren.

Nu ben ik ook bezig mijn boterham te verdienen (net als Patrick) en ben daarvoor veel onderweg en met andere dingen bezig dan achter de pc te zitten. Dus stuur me gewoon een mail of PM en ik zal mijn best doen zo spoedig mogelijk te reageren.

Op dit onderwerp kom ik vanavond nog wel even terug als ik alles in rust eerst even gelezen heb.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:57

Lijkt erg op een ingebouwde voorsingel?. Handig voor paarden die geen of weinig schoft hebben.

Voor een paard met veel schoft lijkt mij dit geen nu te hebben?.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:11

ok, ik kijk ernaar uit wat nou het beste is voor je paard en waarom. Gelukkig hebben jullie toch nog tijd gevonden om het te lezen. Super hoor! Haha! OK dan!

De laatst vraag, is zo'n V-systeem toch niet om te verbloemen dat een zadel niet goed ligt?? Ik bedoel nu zie je niet dat het klapperd of is dat een verkeerde gedachte? Aangezien ze zeggen als het niet klapperd dan ligt het goed, maar met zo'n systeem kom je daar niet achter toch? Nou nu wordt het wel heel ingewikkeld voor ons als leek.......hihi Dit komt omdat ik laatst in een winkel was en daar deed de man bij een bepaald model zadel standaard al dit V-systeem eraan maken omdat het anders zo klapperde en nu niet meer. Terwijl de klant denkt dat het zo uit de fabriek komt zei hij. Maar feitelijk is dat model zadel dan toch niet goed?

Ik snap natuurlijk wel dat de druk nu over 3 punten verdeeld wordt en dat dat wellicht beter/fijner is en ook stabieler ligt op de rug. Maar dan zouden alle zadels dat toch nu wel hebben................. nou ik wacht jullie antwoord af.

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:07

Bij mijn zadel is het weggehaald zoals ik al eerder zei. En hierdoor ligt mijn zadel stabieler. Eerst lag het middelpunt van de drie stoten namelijk een stuk meer naar voren. Nu ligt het meer naar achter, in mijn geval ligt het zadel nu stabieler aan de achterkant (klapperen is een groot woord)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:13

Mijn zadel heeft het ook, mijn zadelmaker heeft uitgelegd dat door het feit dat de singelstoten zowel voor als achteraan het zadel zijn bevestigd, de druk beter wordt verdeeld, over de hele boom dan enkel in het midden van het zadel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:41

Ik wist helemaal niet dat het een 'V-systeem' genoemd werd.
Mijn dressuurzadels hebben dit systeem ook, maar ik dacht dat het standaard in alle drs-zadels zat...

Het klinkt in ieder geval wel logisch dat de druk daardoor beter verdeeld wordt!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:19

dat het de druk beter verdeeld gaat maar ten dele op.
Het gaat om de combinatie boom en kussen op een paardenrug.
Wat op het ene paard goed past kan op een ander paard een drama veroorzaken.
Je kan er dus niet klakkeloos vanuit gaan dat het altijd beter is.

Dit is misschien niet wat jullie aan antwoord verwachten van mij maar ik kan er eenvoudigweg niets anders van maken....

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:13

Dat is mijn ervaring dus ook harnessmaker. Bij mijn paard icm het zadel was het v-systeem dus juist ook ongunstig. Maar dat hoeft niet altijd te zijn. Maar net wat het paard nodig heeft.