hoofdstel schimmelt, hoe te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

hoofdstel schimmelt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 09:40

Heey,
Ik heb een hoofdstel wat ik weer wil gaan gebruiken en ik heb hem laatst helemaal met zadelzeep behandelt en ingevet. NU een maand later hangt dat ding te schimmelen in me kast. Hoe komt dit en hoe kan ik dat voorkomen?werelderfgoed&vak=&type=

opala

Re: hoofdstel schimmelt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:43

Door inwerking van vocht, dus droger opbergen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:47

Een hoofdstel dat erg droog is, dus niet goed ingevet, schimmeld niet. Dus eigenlijk is het niet zo heel erg en een bewijs dat hij goed in het vet staat. Droger weghangen is natuurlijk beter, maar even een doekje eroverheen en de schimmel is weer weg.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:40

Als je je hoofdstel niet gebruikt en het gaat schimmelen laat ik het altijd zo. Dan met een doekjes erovereen en het is weer als nieuw. Ik heb idd altijd geleerd de schimmel erop te laten dit beschermt ook het hoofdstel.

Als ik hem regelmatig gebruik kan er geen schimmel aankomen krijgt die de kans niet voor.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:42

is vocht, maar als je je hoofdstel regelmatig gebruikt is het minder, sommige mensen op mijn stal hebben hiervoor een vochtvreter in hun kast gezet werkt wel iets.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:16

Wij hadden het laatst heel erg in de zadelkamer (wel geventileerd overigens maar blijkbaar niet genoeg) Dan hadden we echt schimmel er op staan als het hoofdstel 1 dag niet gebruikt was Bloos!
Nu is het gelukkig weer een stuk beter met de vochtigheid!

Als je het hoofdstel voor een langere tijd niet gaat gebruiken hang ik er altijd even een doek oid overheen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:24

Gebeurt idd automatisch als je het goed hebt ingevet en het is wat vochtig. Ik heb een half jaar niet gereden (zwanger) en mijn laarzen waren vrijwel groen. Opnieuw gepoetst en niks aan de hand! Gewoon wegpoetsen met een vette lap of iets dergelijks.

Janiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:10

Je kan het idd gewoon beter met een doekje eraf halen, en het ziet er weer als nieuw uit! een vriendin van mij heeft daar ook wel eens last van gehad Tong uitsteken .

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 12:29

ok btje late reactie van mij... ik zal er dan maar een doekje over heen halen he Knipoog en dan ga ik het weer gebruiken want hij is echt nog in prima staat. bedankt voor alle reacties Lachen

Mallory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:28

Een vochtvreter in je zadelkast kan idd wel wonderen doen als het wat vochtiger wordt. Even terug oppoetsen en dan is het terug als nieuw.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:26

Wij hadden nooit problemen met schimmel, totdat we een baal hooi in deze ruimte legden. Sindsdien hebben we hardnekkige schimmel.
Ruimte is goed geventileerd, zonder vocht. Na schoonmaken zadel zat er binnen 5 dagen weer schimmel op.
Hoofdstellen, zadel, alles zit onder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:53

ik heb er ook wel eens last van, vroeger vond in zo'n hoofdstel dan zo ranzig dat ik maar een nieuwe kocht ( stik ook in de hoofdstellen al weet ik nie eens waar ze allemaal liggen te verschimmelen Haha! )
en als een stalgenoot er dan 1 van me schoonmaakte zag zo'n ding er toch verrekte goed uit, dus maak ik ze nu zelf ook maar schooon Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 00:19

De spullen van de shetlanders hebben we in de schuur liggen en daar begon ook alles te schimmelen.
Sinds een paar weken hebben we er een vochtvreter staan en dat lijkt al erg goed te werken. De schimmel is weg en het ruikt ook een stuk minder muf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 00:21

Schimmel kan wel degelijk voor lelijke vlekken op een hoofdstel zorgen (vooral als ze licht van kleur zijn)
Het is het leervet dat schimmelt, niet het leer zelf.